Kundstatistik för flera tidigare år - Administration

• 2
  • Idé
  • Uppdaterades för 2 månader sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Har just blivit varse att om jag backar i min historik t ex till föregående bokföringsår när det gäller Omsättning per kund så visar kolumn två, "ack omsättning fg år" alltid det senaste bokföringsåret, inte det som är närmast före det jag sökt på. Förtydligande; Vill jag veta vilken omsättning jag hade på en viss kund 2012 så kan jag få det, men kolumn två visar resultatet för 2014?? Verkar ju helt snurrigt tycker jag. Varför är det så?
Foto på Bamse

Bamse

• 140 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 4 år sedan

• 2
Foto på Benny

Benny

• 1,578 poäng 1k badge 2x thumb
Hej, upplever samma sak, gäller även leverantörer och artiklar. Verkar som om SPCS är nöjda med innevarande or och förra, hoppas de ordnar detta snarast.
Foto på Bamse

Bamse

• 140 poäng 100 badge 2x thumb

Ja, supporten säger att det "bara" är att grilla dem ordentligt via detta forum som kan leda till en förändring. Hur svårt kan det vara tycker man?

Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 46,870 poäng 20k badge 2x thumb
Hej på er, 

Tack för synpunkterna. Jag förstår att det kan finnas önskemål om att se statistik för fler år, det får jag ta med mig.

För att undvika missförstånd vill jag bara förtydliga statistikfunktionerna så som de fungerar idag: 

Siffrorna i Aktuellt år och Föregående år styrs helt och hållet av funktionen Årsavslut statistikuppgifter. Statistikuppgifterna på kunder, leverantörer och artiklar är helt oberoende av vilket bokföringsår som är valt i programmet. 

När Årsavslut görs delas statistikuppgifterna upp så att allt mellan senaste årsavslut-datumet och nya årsavslut-datumet blir Föregående år. Aktuellt år (årets siffror) är en summering av allt som skett efter senaste årsavslutet. Dessa datum styr du själv över när du gör årsavslutet.

Om man vill se försäljningsuppgifter på en kund flera år tillbaka går det göra urval på en viss kund och viss period i exempelvis standardrapporten Fakturasammandrag, förutsatt att dokumenten finns kvar i programmet (dvs de är inte rensade). Det finns även en annan variant av Fakturasammandrag under Arkiv - Mallar/Rapportgenerator - Läs in rapport, som visar fler uppgifter. Se exempel på den här: http://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-administration-2000/default.htm?ref=ADMIN&ver=2014%2...
Foto på Ambjörn Olsson

Ambjörn Olsson

• 144 poäng 100 badge 2x thumb

Hej!

Jag spinner vidare på detta ämne, igår satt jag en bra stund och chattade med supporten och fick samma svar som ovan: rapporten Kundstatistik omsättning tar inte fram kundomsättning för vilken given period som helst.

Min fråga blir således; vilken rapport har ni som tar plockar data ur programmets databas för vilken given tidsperiod som helst, oavsett om perioden sträcker sig över flera räkenskapsår eller inte?

Tacksam för svar / Ambjörn

Foto på Fredric Broad

Fredric Broad, Moderator

• 2,754 poäng 2k badge 2x thumb
Hej Ambjörn!

I rapporten "Kundstatistik omsättning" kan du välja period och här ange en period som sträcker sig över flera år. Däremot om man klickar för "Jämf. föregående år (ack)" så är det alltid beloppet för föregående år (enligt Årsavslut statistikuppgifter) som visas oavsett vilken period du väljer. Så om det bara är för en viss period du vill se omsättning så går det bra att använda denna utskrift även om den sträcker sig över flera år.

/Fredric 
Foto på Ambjörn Olsson

Ambjörn Olsson

• 144 poäng 100 badge 2x thumb

Fredric, du är ljuset i tunneln!

Nu börjar bitarna falla på plats, tackar så mycket för din hjälp :-)

/ Ambjörn

Foto på Marie

Marie

• 614 poäng 500 badge 2x thumb
Så om jag skriver in att jag vill ha ut kunders omsättning för 2017 och bockar jämf fg år. Får jag då ut en kolumn för 2017 och kan räkna fg år som 2018??????? Har jag fattat rätt? 
Foto på Kristina Gunnarsson

Kristina Gunnarsson, Moderator

• 2,418 poäng 2k badge 2x thumb
Hej Marie,

Ja det stämmer då "föregående år" inte tittar på vilket periodurval du gör vid själva utskriften utan på det senaste årsavslutet för statistiken (Arkiv - Företagsunderhåll - Årsavslut statistikuppgifter)

Ha en fin dag!

/Kristina
Foto på Marie

Marie

• 614 poäng 500 badge 2x thumb
JA, Vad säger man!? Visma SPCS i ett nötskal. Helt logiskt, eller inte? Hur skulle jag kunnat räknat ut något så bakvänt.