Påminnelseavgift/Kravbelopp summeras ej i total fodran - Administration

  • 4
  • Idé
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Jag arbetar i Byråstöd och skulle skicka ett krav åt en kund. Jag har lagt in om en påminnelseavgift, men uppmärksammade att detta belopp inte ingår i total fordran på betalningspåminnelsen som skickas till kund. Under total fordran ingår endast ursprungliga fakturabeloppet. Jag är högst tveksam till att kunden sitter själv och summerar sitt belopp att betala samtidigt som det ser oproffessionellt ut om man ska skriva dit ett summerat belopp för hand på fakturan. MVH Christine, Odensjö Redovisning AB. enligt er support var det ett standadiserat program och hänvisade mig hit!
Foto på odensjoredovisning

odensjoredovisning

  • 100 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 7 år sedan

  • 4
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

  • 47,020 poäng 20k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej,

Kravrutinen i Visma Administration ger dig en sammanställning av alla fakturor som är förfallna och obetalda. Om du har fler än en faktura för en och samma kund i listan skrivs de ut på samma betalningspåminnelse. Betalningspåminnelsen som sådan kan betraktas mer som ett kontoutdrag och inte som en betalningsavi. För betalningen bör kunden utgå från orginalfakturorna. För att debitera kunden för eventuell ränta och kravavgift skapar du en räntefaktura.

Det är så som kravrutinen och räntefaktureringen är uppbyggd idag men synpunkter och förslag på förbättringar är givetvis uppskattade.
Foto på Lotta1958

Lotta1958

  • 80 poäng 75 badge 2x thumb
Jag använder också möjligen att räntebelägga fakturor i Admin 1000. Men när jag skickar nästa faktura till kunden kommer ev ränta med på den MEN den finns inte med i reskontra. Så när kunden betalar sin nya faktura, där den korrekta räntan är pålagd så diffar ju alltid slutsumman på det viset. För om jag skickar en faktura på 500 kr och det är 5 kr ränta med på den för föregående faktura som betalades för sent så blir ju totalbeloppet 505 kr. Men i reskontran kommer bara 500 kr med. Så jag får alltid föra räntan manuellt i A serien. Det känns inte rätt och ganska så knöligt för summan stämmer ju då inte med mitt kontoutdrag från banken. Hur ska jag göra för att det ska bli rätt?
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

  • 94,360 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!
Detta är en fråga som skiljer sig från huvudämnet i den här tråden.
Jag skapar en egen tråd till din fråga för att svaret ska bli relevant för alla som läser det.

/Anna
Referera till det nya ämnet här: Räntebelopp hamnar ej i reskontan - Administration
Foto på JSC it-partner AB

JSC it-partner AB

  • 82 poäng 75 badge 2x thumb
This reply was created from a merged topic originally titled
Kravavgift utan räntefaktuering.


Skulle vilja ha en fuktion där man kan få kravavgiften 60:- (efter betalningspåminnelse 2) på nästa faktura utan att man behöver räntefakturera. Skulle alltså vilja markulera räntebeloppet om det är under en viss gräns men att man inte behöver markulera kravavgiften för det. I dagsläget läggs kravavgiften på när man fakturerar räntebeloppet och räntefakturerar man ej så kommer inte heller kravavgiften med. Eftersom räntebeloppet oftast inte blir så stort så vill man inte alltid skicka ut den.
Foto på Joakim Karlsson

Joakim Karlsson, Fd Produktspecialist Visma Lön

  • 35,320 poäng 20k badge 2x thumb
Hej!
Jag slår ihop ditt inlägg med en tidigare tråd där liknande önskemål diskuteras, för att samla alla åsikter på ett ställe. Tack för att du framförde dina tankar till oss!
Foto på Landnet

Landnet

  • 102 poäng 100 badge 2x thumb
This reply was created from a merged topic originally titled
Påminnelseavgiften tillkommer men inte i total fordran..


Hej,
Skulle precis skriva ut kravfakturor Administration 500 och ser precis som ni andra att påminnelse avgiften tillkommer men inte i total fordran.
När jag nu skickar ut dessa kommer kunder inte fatta att påminnelseavgiften skall läggas till för de tittar bara på den fordran som presenteras på fakturan och betalar den. Jag begär ju inte mer ju så att säga....
Detta får ni fixa till omgående, det är ju en brist i systemet liksom att det inte finns en dokumentmall för BG avier i krav.

Notera: Det här ämnet skapades från reply i ämnet Krav med mer info än fakturanummer - Administration
Foto på Henrik

Henrik

  • 2,588 poäng 2k badge 2x thumb
This reply was created from a merged topic originally titled
Varför räknas inte påminnelseavgiften in under total fordran? - Administration.


När vi skickar ut påminnelser så adderas inte påminnelseavgiften till beloppet "Total fordran". Påminnelseavgiften nämns bara men det framgår inte att den ingår i beloppet som ska betalas. Har mallen slutat fungera eller varför ser det ut så här? Vi har sannolikt missat massa påminnelseavgifter pga detta.
Foto på Henrik

Henrik

  • 2,588 poäng 2k badge 2x thumb
Jag förstår svaren men jag tycker att lösningen är dålig. Jag har själv aldrig, som kund, fått en påminnelse där påminnelseavgiften inte är inbakad i den totala fordran.
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

  • 47,020 poäng 20k badge 2x thumb
Hej på er,

Jag uppskattar er input i den här frågan och skulle gärna prata närmare med er kring hanteringen av förfallna fakturor i sin helhet. Om ni är intresserade av att diskutera detta på telefon får ni väldigt gärna bekräfta det genom att mejla era kontaktuppgifter till helene.straath@visma.se, så hör vi av oss.
Foto på Albert

Albert

  • 60 poäng
Kan bara instämma med övriga. Påminnelseavgiften ska givetvis inkluderas i den totala fordran. Att ha en lösning där kunden ska betala grundbeloppet och sedan skicka en faktura till där kunden ska betala påminnelseavgiften är en högst märklig lösning. 
Foto på IroneNike

IroneNike

  • 142 poäng 100 badge 2x thumb
Hej, Det går att få till det om ni vill. Öppna mallen för krav, klicka på totalfodran till höger och välj funktioner. Efter SumFörf()+sumejförf() så lägger ni till +KravAvgift() då adderas den summa ni ställt in för kravavgiften. För övrigt så håller jag med om att det borde fungera ändå. Glöm bara inte att gå in i inställningar, påminnelseavgiter och på sek skriv in det ni vill ta ut i påminnelseagift.
MVH Niclas
niclas@edlings.se
Foto på Henrik

Henrik

  • 2,588 poäng 2k badge 2x thumb
Stort tack Niclas!  Kanonbra!
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

  • 47,020 poäng 20k badge 2x thumb
Hej på er, 

Nu finns version 2015.1 av Visma Administration för nedladdning på Min sida. En av nyheterna i versionen är funktionen Visma AutoCollect som erbjuder kostnadsfri påminnelse- och inkassohantering i Visma Administration 500, 1000, 2000 samt Visma Fakturering.  

Efter all feedback på det här området har vi utvärderat hela påminnelseprocessen och utvecklat en lösning som vi tror kommer hjälpa väldigt många, inte minst vad gäller tidsbesparingen av att slippa påminna kunder om betalningen på egen hand.

Se filmen här


Det går fortfarande att skicka egna betalningspåminnelser från programmet om man vill, men man kan nu när som helst välja att skicka den förfallna fakturan till AutoCollect för hjälp med kravhanteringen. 



I den här tråden har vi främst diskuterat hanteringen av påminnelseavgiften i programmet. Detta fungerar som tidigare om man väljer att skicka egna påminnelser i nya versionen. Skickas en förfallen faktura till AutoCollect tar istället Visma Collectors över genom att i första steget skicka en påminnelse till kunden. På denna krävs skulden, eventuell dröjsmålsränta samt en avgift för ärendet. När kunden betalar behåller Visma Collectors kravavgiften. Kapitalet + ränta förs sedan över till det konto som angavs när man skickade första uppdraget. 

Det finns mycket att berätta om den här tjänsten och vår ambition har varit att programmet ska hantera så mycket som möjligt i den här processen med automatik. Det hade varit fantastiskt roligt att få höra vad ni tycker om den funktionen om ni får tillfälle att testa eller kika på informationen. Allt ni behöver veta om AutoCollect finns samlat här
Foto på Henrik

Henrik

  • 2,588 poäng 2k badge 2x thumb
Jag förstår faktiskt inte alls hur detta är en lösning på problemet som togs upp i tråden.  På vilket sätt löser det problemet med att påminnelseavgiften inte är inkluderad i den totala fordran på påminnelsen?
Vi är jättenöjda med vårt inkassobolag och vill ogärna lägga fler ägg hos Visma. 
Lyckligtvis förstod IroneNike problemet och tog fram en utmärkt lösning som fungerar helt okej för oss. Det har redan genererat en hel del pengar.   Många tusen som gått förlorade genom åren pga programvarans uppenbara brist. 
Foto på Karavanpoint

Karavanpoint

  • 94 poäng 75 badge 2x thumb
Tack, IroneNikes svar hjälpte verkligen. Vi har många rut-fakturor och det finns en rad i betalningspåminnelse "Om den preliminära skattereduktionen gäller, är beloppet du ska betala XX kr" där XX är det ursprungliga beloppet. Vet någon hur jag ska addera påminnelseavgift även till detta belopp? 

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.