Kvitta löneskuld mot sparade semesterdagar? - Lön 300

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 11 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej!
 Vi har en anställd som är sjukskriven från slutet av september och kommer att vara det ett tag framåt. Jag gjorde lönekörningen för oktober och tänkte inte på att han då fick sin vanliga lön med avvikelserna från september. Nästa lönekörning kommer det att skapas en skuld eftersom han inte arbetat alls i oktober, men fått lön. Jag har läst om hur man kan kvitta bort en skuld eller göra en inbetalning från anställd. Men, går det att till exempel kvitta skulden mot sparad semester och hur gör jag det i sådant fall?
Foto på Terese

Terese

• 270 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 11 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på Jenny

Jenny

• 5,814 poäng 5k badge 2x thumb
Om den anställde själv är ok med det skulle man kunna göra en sådan kvittning, men det är väl lite gränsfall. Tips är att ha skriftligt på att det är ok för att undvika en ev. tvist framöver.

När du drar igång en lönekörning kommer den skulden från föregående månad automatiskt in på lönebeskedet och kvittas mot utbetalning. Det du bara behöver göra är att (via snabbval semester) betala ut sparade semesterdagar på ett belopp som överstiger skulden.
Foto på Sofie

Sofie

• 1,268 poäng 1k badge 2x thumb
Men skulden uppstår väl inte förrens den anställda ev slutar? Lönen i nov blir väl lön minus avvikelserna i oktober = ingen lön? Problemet är väl bara att när hen väl börjar jobba igen så blir det ingen lön första månaden eftersom avvikelserna är från föregående månad.
Foto på Fanny Örnberg

Fanny Örnberg, Moderator

• 3,924 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Terese,

Som Sofie skriver kommer det inte uppstå en skuld i programmet förrän den anställde eventuellt slutar sin anställning. Avvikelsen kommer ligga släpande en månad om man har avvikelseperiod månaden innan vilket gör att den anställde inte kommer få någon lön första månaden han/hon är tillbaka till arbetet efter tjänstledighet. Du kan läsa mer i forumtråden Tjänstledighet - Lön 300/600 om hur du kan gå tillväga om du inte vill att avvikelseperioden ska bli släpande gällande tjänstledigheten. 

Återkom om du har fler funderingar!
/Fanny