Kvitto till kund efter fakturainbetalning - Enskild Firma

• 1
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 8 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Jag har genom Visma enskild firma fakturerat en kund, som i sin tur betalt in till mitt bankgiro. Nu vill jag skriva ut ett kvitto till kunden, kan jag göra det genom programmet? Kan inte hitta någon sådan funktion... Eller måste jag skriva kvitto "manuellt" i Word eller liknande?
Foto på Josanna

Josanna

• 140 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 5 år sedan

• 1
  • 1
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 92,164 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Lättast är att du skapar detta som en kontantfaktura. Då registreras både försäljningen och inbetalningen på en gång och kunden får ut ett kvitto på att betalningen har gjorts.
Kontantfakturor skapar du under Löpande rutiner - Ny kontantfaktura.

/Anna
Foto på Josanna

Josanna

Men då blir det ju två fakturor på samma kundbeställning; en som kunden fått och angett som referens vid betalning och en kontaktfaktura som ersätter den jag redan skickat till kund?
Foto på Josanna

Josanna

Eller kan fakturan kunden får från början gälla som kvitto?
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 92,164 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Har du redan gjort en faktura så är det den som är din kunds underlag.
Då behövs inget kvitto eller kontantfaktura.

/Anna
Foto på Kanel

Kanel

• 340 poäng 250 badge 2x thumb
Undrar detsamma! En funktion där det står "kvitto" att skriva ut till kunden (antingen som .pdf eller genom skrivaren) som bekräftelse på att pengarna har kommit fram hade varit guld värt!
Har också fått denna fråga flera gånger.
Foto på Karl Wilsborn

Karl Wilsborn, Moderator

• 9,244 poäng 5k badge 2x thumb
Finns redan en funktion för detta, se Annas första svar i tråden. Har du frågor kring svaret är det bara att ställa dem så ska vi klargöra det för dig!

/Karl
Foto på Anna

Anna

• 100 poäng 100 badge 2x thumb
Nej den funktionen som Anna förklarar ovan motsvarar inte det som Kanel önskar (även jag vore glad för denna funktion).
Dvs. möjligheten att klicka på en "knapp" vid vald kundfaktura för att automatiskt generera ett kvitto på inbetalning av densamma.
Inte göra en ny kontantfaktura mm. utan bara enkelt skriva ut ett kvitto från en tidigare skapad faktura.
Alltså: Finns den funktionen eller kommer den att skapas framöver?
// Anders
Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

• 9,950 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Anders! 

Funktionen finns inte idag, utan det vi rekommenderar är att man använder sig av en kontantfaktura som min kollega Anna nämner. Jag ska absolut ta det vidare som ett önskemål. Dock är Enskild Firma i dagsläget inte ett program som vi lägger särskilt mycket ny utveckling på. 

Vi har en kvittomall på vår hemsida som man kan använda om man vill skriva manuella kvitton utanför programmet, du hittar den här.

Ha en bra dag!

/Moa
Foto på Pilegard Traning

Pilegard Traning

• 170 poäng 100 badge 2x thumb
försöker också hitta en kvittoknapp på vismaeekonomi. Förstår inte heller hur jag gör för att lättast administrera kvitton, när någon betalar in på mítt bankgiro
Foto på Karl Wilsborn

Karl Wilsborn, Moderator

• 9,244 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Denna tråden behandlar kvittohantering i ett annat program, Visma Enskild Firma närmare bestämt. Hur man skapar ett kvitto i eEkonomi kan du se i denna filmen.

/Karl
(Redigerad)
Foto på 2growup2

2growup2

• 154 poäng 100 badge 2x thumb
hej ! jag har samma problem fast i ett ab ! vissa företag och kommuner accepterar inte en betald faktura och ett bankgiro kvitto för att lämna ut friskvårdsbidrag ! utan jag måste hålla på å trixa för att kunden skall få sitt kvitto! lättare utväg ????? er mall som jag hittade via länken innebär att jag måste fylla i alla uppgifter! kan ni komma på en funktion som omvandlar en betald faktura till kvitto???? 
vänligen sara
Foto på Pilegard Traning

Pilegard Traning

Håller helt med, behöver en funktion för att kunna ge kvitto till de som ska söka friskvårdsbidrag, de nöjer sig inte med bara en faktura. Vore himla bra med ett enkelt sätt att göra detta, nu blir det ganska tidskrävande, i den äldre versionen kunde man göra det med ett knapptryck, mycket behändigt. Hoppas ni kan ta fram en sådan funktion. tack!
Foto på 2growup2

2growup2

om funktionen redan har funnits i programmet borde det vara en enkel match att lägga till den igen -vore så tycke bättre än all tidskrävande strul!
vänligen sara
Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

• 9,950 poäng 5k badge 2x thumb
Hej på er!

Jag tror ni syftar på olika program, för vad jag kan se arbetar ni i olika program. Den här tråden rör vårt program Enskild Firma. 

Pilegard Training; vad jag kan se arbetar du i eEkonomi. Är det i det i eEkonomi du önskar skapa ett kvitto? Här ser du hur man gör detta.

2growup2; vad jag kan se arbetar du i Webbfakturering. Där finns funktionen tyvärr inte i dagsläget. Jag tar det vidare som ett önskemål.

Ha det fint!

Moa
(Redigerad)
Foto på Pilegard Traning

Pilegard Traning

Ja, jag förstår och har använt det förut, men jag vill skicka en faktura först innan de betalat in. Jag har många gruppträningspass nämligen och tycker det är lättare att ha koll på dem om alla kunder på respektive pass får en faktura vid terminsstart. Då binder de sig till träningen samt att jag har bättre koll än när de betalar själva, några försvinner i mängden annars. Det var även min revisor som hellre såg att de fick faktura istället för att själva betala till bankgirot. Så vad jag förstår så kan jag ej skicka kvitto i systemet om de betalar in efter att ha fått en vanlig faktura. Det gick har jag för mig i det gamla programmet
/Magnus
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej,

Menar du att du först vill skapa en faktura i programmet som du skickar till kunden och när de betalt vill du skicka ett kvitto på inbetalningen?

Finns ingen funktion i programmet för kvitto, blir isåfall en kontantfaktura enligt Moas svar ovan. Får jag fråga varför du vill skriva ut kvitto efter att kunden betalt?
Fakturan kunden får räcker som underlag eller efterfrågar kunden något annat?

Ha en fin dag
/Susan
Foto på Pilegard Traning

Pilegard Traning

Kunderna vill ha ett annat kvitto där det syns att de har betalat för att kunna söka friskvårdsbidrag. Då räcker det inte med att de har en faktura att betala tydligen? Samtidigt vill min revisor att jag hellre ska fakturera, istället för att de betalar in till mitt bankgiro o får kontantfantura av mig som om de betalat på kort, eftersom jag behöver få mer koll på vilka som faktiskt betalar till exempel. Lättare att skicka faktura till 50st än att sporadiskt få insatta pengar o ingen koll. Men då är problemet med att de ofta vill ha ett ytterligare kvitto
Foto på 2growup2

2growup2

visserligen jobbar jag i ett annat system i vispa men jag är så glad att frågan debatteras! jag önskar som sagt samma funktion ! enkel knapp för att skapa kvitto av en faktura !!!!
Foto på 2growup2

2growup2

Jag har kunder som kobbar i värmdö kommun ! De accepterar inte faktura och inbetalnings underlag - de kräver ett kvitto för att kunden skall få ut sitt friskvårdsbidrag ! Det är 3 året i rad jag har fått samma problem !
Vänligen Sara
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Sara,

Någon funktion för att enbart skriva ut Kvitto, eller skapa ett kvitto från en befintlig faktura finns inte i eEkonomi som jag ser du jobbar i, du får tyvärr skriva ett manuellt kvitto när kunden kräver detta.

På vår hemsida har vi en kvittomall som du kan använda dig av, du hittar den här

Ha en fin dag
/Susan
Foto på 2growup2

2growup2

tack !-jag har använt mig av den mallen och jag tycker fortfarande att det är konstigt att inte fler har samma behov som jag ????? och har ni tråkigt nån dag så får ni gärna göra en sån mall! vänligen och förhoppningsfullt// sara
Foto på Anna

Anna

• 100 poäng 100 badge 2x thumb
Hej alla kvittoönskare :)
Även jag har stort behov av att kunna välja att skriva ut ett kvitto på en bokförd/betald faktura.
Jag driver som någon i tidigare inlägg ett företag inom träning, friskvård & hälsa och ca 1 av 10 kunder önskar kvitto för redovisning till sin arbetsgivare. Fakturan hjälper inte dem ytan jag får köpa kvittoblock och skriva för hand till de som vill ha.
Skulle som sagt vara SJUUUUKT bekvämt att när kunden frågar bara kunna plocka fram den bokförda fakturan och trycka på en "kvittoknapp" varpå ett kvitto på betald faktura kunde skrivas ut eller skickas som PDF.
Tack på förhand :)

// Anna på CRE8YOU.se
Foto på nicoprohorenko

nicoprohorenko

• 80 poäng 75 badge 2x thumb
Hej på Er,

Jag har exakt samma problem - har ett företag som erbjuder personlig träning/kostrådgivning online och det blir otroligt mycket krångel när klienter vill ha kvitto för att kunna nyttja sina friskvårdsbidrag. Kvittoblock och handskrivna kvitton är det som gäller för mig också, vilket är både krångligt, tidskrävande (skriva, posta enskilt för varje klient) och känns väldigt "oprofessionellt" och omodernt 2018.

Tycker som föregående att en "kvittoknapp" som man kan använda efter att ha plockat fram bokförd faktura för att sen kunna skriva ut eller skicka ut digitalt hade underlättat massor! Det kan väl inte vara så komplicerat/avancerat att ordna? Med tanke på vilka övrigt fantastiska funktioner Ni har i systemet (e-ekonomi) menar jag =)

Hls / Nico (Fit By Nico AB)
(Redigerad)
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

• 14,320 poäng 10k badge 2x thumb
Nyfiken i en strut: Vad måste finnas med på dylikt kvitto?

Skulle det räcka med något i still med:

KVITTO

Vår faktura nr [FAKTURANUMMER] med belopp [TOTALBELOPP] är betald.

Intygas

[NAMN]

[FÖRETAG]

Behövs det underskrift eller räcker det med ett rent datorbaserad text? (Dvs, måste det skrivas ut eller kan det vara en text som skickas t.ex. via e-post?

Behövs det några andra faktauppgifter? Samtliga ovan nämnda uppgifter är lätta (hmm, nåja) att komma åt om någon vill skapa ett tredje-parts tillägg/plugin i webbläsaren. Behövs det detaljsspec, tex vad fakturan avser, så är det betydligt omständigare att programmera.
(Redigerad)
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

Tillägg: Kundnamnet på fakturan går också att fånga upp hyfsat lätt. (Egentligen: allt som står på respektive fakturas rad när man listar fakturor gå att fånga upp någorlunda lätt.)
Foto på nicoprohorenko

nicoprohorenko

Hej Khedron, 

Tror inte det behövs någon underskrift, sen är väl ett bra exempel på vad som bör ingå vismas egna kontantkvittomall (som är uppbyggd ungefär som en faktura):  https://cdn.vismaspcs.se/globalassets/ditt-foretagande/gratis_kvittomall.jpg    
Vet inte vad andra här i konversationen tycker,  jag hade dock gärna sett: "avser faktura: [fakturanr]" och "betald: [betalningsdatum]" samt "utskriftsdatum" (som väl blir detsamma som "datum" i nuvarande mall).

/ Nico
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

Antar att man helst vill slippa öppna fakturan helt och hållet utan bara öppna upp den direkt i listningen och ha en knapp där? Se bifogad bild.

Jag håller på att gräva lite i detta (för skojs skull), vet inte hur omständigt det är att bygga ett tillägg som klarar detta. Och största problem är väl att man måste bygga olika tillägg för olika webbläsare.

OM man kan bygga detta som tredjepart så tror jag man behöver på något sätt markera att detta är ett tillägg så inte Visma-support får frågor om knappen. Well, tills de själva bygger funktionen vill säga. Det är ju det bästa. Just nu så är det bara jag som roar mig med utmaningen som jag tror jag ser en tekniks lösning på.
Foto på 2growup2

2growup2

Men det är ju strålande!
Kvitto
Betald faktura + fakturanummer !
Betaldatum!
Går det att få in kundens namn är det ett plus!
Du är en hjälte!
Funktionen behövs i e ekonomi programmet och enskild firma ! Och går det att få funktionen genom ett knapptryck är det toppen !
Vänligen Sara
Foto på nicoprohorenko

nicoprohorenko

Hur bra som helst =)  

Det enda lilla är väl att det kan stå "Skapa kvitto" på knappen istf "skriv ut kvitto" - och sen när systemet har skapat aktuellt kvitto så får man alternativ (ex "skriv ut", "skicka via E-post" mm)

Hls/ Nico
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

Jag tittade på detta i slutet av förra veckan och, tja, jag har en fungerande kvitto-funktion för gjorda inbetalningar i eEkonomi. Se exempel nedan för nuvarande utseendet på kvittot.
(samtliga företags- och personnamn i bilden är påhittade)

Det är ju lite kul, det här vara bara ett galet experiment som nu visar fungera.
Men, eftersom detta inte är en lösning från Visma så vill jag, av respekt för just Visma, ogärna fortsätta just den delen av diskussionen här. Den som är fortsatt intresserad kan hålla utkik på teamwilk.se (under appar). Låt denna tråd fortsatt handla den ursprungliga frågan om motsvarande funktion tillhandahållen av Visma.

För att besvara en del frågor innan de än ställs - oavsett var :-)
  1. Den här lösningen använder inga APIer från Visma för eEkonomi.
  2. Lösningen gör inga anrop överhuvudtaget till någon server, vare sig Vismas eller någon annan. Ingen information hämtas eller lämnas.
  3. Lösningen använder ingen programkod tillhandahållen av Visma.
  4. Lösningen använder enbart information som redan finns på webbsidan hos användaren. Man kan säga information som redan är skickad till användaren helt enkelt arrangeras om och visas på ett nytt sätt.
  5. Eftersom lösningen inte använder något som Visma tillhandahåller kan Visma inte göras ansvariga för att den fungerar, vare sig idag eller imorgon. 
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

Inser nu att tråden ursprungligen handlade om Visma Enskild firma som är en lokalt installerad produkt. Jag har i min villfarelse tänkt det som "eEkonomi för enskild firma".
(Redigerad)
Som arbetsgivare och redovisningskonsult så har då jag väldigt svårt att förstå varför en faktura samt utdrag från banken om att den är betald inte skall duga som bevis. Där framgår ju att den är betald och vad som betalats. Måste man skriva kvitto igen så tar ju det bort en hel del av vinsten med de system vi idag har... Men det förutsätter då att man skriver ut betalningsinfon när den är betald, inte när den är på väg. Någon som absolut går att göra på bankernas hemsidor... 
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

Håller med, leverantören borde inte behöva vara inblandat alls, men om det nu är vad folk behöver... :-)

Min högst personliga tanke är att det låter som man inte litar på sina anställda när man kräver in uttryckliga inbetalningskvitton? Å andra sidan så kanske det finns en orsak till det på grund av tidigare anställda. Ett sådan här kvittofunktion har ju inte större bevisvärde än utdrag från banken kan jag tycka men ibland handlar det bara intrycket. 

Även medhåll på att inbetalningskvitto inte skall kunna att skrivas ut innan det finns redovisade inbetalningar. :)