Bokföra debiterad preliminärskatt - eEkonomi

• 1
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hur bokför jag Debiterad prel skatten varje månad?
Har hittills gjort så här: Betalning till SKV 1930K/1630D , Pengarna dras från SKV-kontot 1630K/1640D. Enligt ert bokföringsföringsförslag i programmet anges 2518D Hur ska jag bokföra ?
Foto på Malin

Malin

• 702 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 5 år sedan

• 1
  • 2
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

• 94,208 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Om du gör en utbetalning 1930K/1630D så måste du också boka om beloppet från 1630 till 2518.
Det gör du under Bokföring - Verifikationer
Foto på Malin

Malin

• 702 poäng 500 badge 2x thumb
Hej Anna!

Jag har bokat beloppet från 1630 till 1640. Är det fel?
MVH Malin
Foto på Anna Svensson

Hej igen Malin!

För att särskilja den preliminära f-skatten bokförs det vanligtvis mot 2518.
(Redigerad)
Foto på Pravis

Pravis

• 340 poäng 250 badge 2x thumb
Hej,
Jag har eEkonomi och har ett AB.  
Jag har just läst denna tråd och försöker förstå.
När jag har betalt in skatt via mitt skattekonto har jag under hela året bokfört enligt följande:
1930 Kredit
1630 Debit 

Nu står inte 1630 på noll, utan all inbetald skatt står på det kontot medan mitt skattekonto visar 0.
Har jag gjort fel?
Om så är fallet, hur rättar jag detta?

Mvh
Anders
Foto på Anna Svensson

Hej Anders!

För att nolla ut beloppet från 1630 registrerar du en verifikation under Bokföring - Verifikationer. Du kan antingen direkt lägga 1630 mot 2518 eller använda bokföringsförslaget Skattedeklaration. Då kan du sammanställa alla dina betalningar till Skatteverket, så som moms och arbetsgivaravgifter mm.
/Anna
Foto på Sten

Sten

• 152 poäng 100 badge 2x thumb
Hej,
Jag ska bokföra min preliminära skatt för 2014, som jag betalar in månadsvis och även den skatt jag betalade in i mitten på 2014 avseende 2013.
Jag förstår inte hur jag ska boka, när jag läser ovanstående, jag måste väl boka det som en skattekostnad någon gång,
Foto på Lisa Henriks

Lisa Henriks, Community Manager

• 19,944 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Sten! 

I tråden Bokföra F-skatt och årets skattekostnad kan du i punkt 2 läsa att årets skattekostnad beräknas och bokförs i samband med bokslutet. Du får också tips om vilka konton som du ska bokföra skattekostnaden på.
Foto på Lars R

Lars R

• 10,370 poäng 10k badge 2x thumb
Det här med skatter är uppenbarligen väldigt krångligt för den oinvigde. Tycker inte att de trådar som finns besvarar följande enkla frågor för mitt AB:
1. Har fått ett beslut om prelskatt som ska betalas in varje månad.
2. Ska den totala skatteskulden bokföras med skattebeslutet som underlag? Hur i så fall?
3. Hur bokför jag varje månadsinbetalning till skattekontot? På nåt sätt ska ju skatteskulden minskas vid varje månadsbetalning.
Foto på Victor Magnusson

Victor Magnusson, Manager Team Onboarding

• 9,914 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Lars,

Om du tittar på Lisas länk här ovan,

Fråga 1: Hittar du svar på i Fråga 1
Fråga 2: Hittar du svar på i Fråga 2
Fråga 3: HIttar du svar på i Fråga 4

Jag håller med dig, detta är inte enkelt om man inte har en vana kring att jobba med detta. Det vi gör i dagsläget är att här i Forumet skapa många fler trådar som liknar den Per skapat i länken ovan. Detta för att lättare hitta redan trådar där man går igenom de mest grundläggande konteringarna.

Är det något mer du funderar över angående dina tre frågor här ovan, tveka inte att höra av dig.

/Victor
Foto på Lars R

Lars R

Tack för svar. Men jag skrev mina frågor efter att väldigt noga läst Lisas fyra punkter. Absolut ingen av dem hanterar något av det jag frågat om. Så jag förstår inte ditt svar överhuvudtaget. Jag får vända mig till min redovisningskonsult för att få svar.
Lisa diskuterar mest vad som händer vid bokslut, vilket jag inte frågat om. Hon skriver inget om huruvida jag ska bokföra prelskattebeskedet som en skatteskuld, osv, osv.
Foto på Karin

Karin

• 182 poäng 100 badge 2x thumb
Jag undrar också hur man ska bokföra raden debiterad prelskatt som står på skattekontoutdraget. Det ska väl vara en bokning för det debiterade beloppet och en bokning när det betalas?
Foto på Lars R

Lars R

Jag har fått mycket enklare förslag från min bokföringskonsult än de jag fått från Visma.
Att Skatteverket har beslutat om en preliminärskatt är inte något som behöver bokföras. Det beslutade preliminärskattebeloppet är inte en skuld som ska bokföras.
Jag ser alltid till att skattekontot står på 0:- genom att betala debiterade skatter på förfallodagen. Då bokför jag helt enkelt varje inbetalning av prelskatt med debet 2518, kredit 1930. Så enkelt kan det vara.
Tycker man att man vill ha med skattekontot i bokföringen så får man stället bokföra i två steg:
Inbetalning av prelskatt debet 1630, kredit 1930
När SKV drar beloppet från skattekontot debet 2518, kredit 1630.
Foto på Andreas

Andreas

• 6,750 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Har funderat över i vilken ordning det här med preliminärskatt skall bokföras.
Man får ju en besked från Skatteverket där det står hur mycket man skall betala och vad som skall betalas varje månad.

Ett enkelt exempel skulle kunna vara att man fått ett besked från Skatteverket att det man totalt skall betala är 12.000 kr. Det skall på skattekontot finnas 1.000 kr den 12:e varje månad.

Min fundering lyder i vilken ordning skall man bokföra detta?
Sitter med aktiebolag och då finns ju konto 1630 Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto) och konto 2518 Betald F-skatt.

Om jag den 11:e i månaden har från mitt bankkonto fört över 1.000 till skattekontot, så bör denna verifikation se ut enligt följande:

1930 Kredit 1.000
1630 Debet 1.000

Men Skatteverket kommer ju att "ta" 1.000 kr och detta måste ju då också bokföras för att bli korrekt. Samt att jag måste ju bokföra att jag har betalt min F-skatt (konto 2518). Betyder detta att jag den 12:e i månaden när detta "dras" att en verifikation skall ske enligt:

1630 Kredit 1.000
2518 Debet 1.000

Korrigera mig gärna om jag uppfattat fel. :)

En följdfråga på detta är, om jag nu bokför på konto 2518 så kommer det ju i slutändan innebära att jag har 12.000 bokfört där efter ett år. Vad skall jag då kvitta detta mot?

Tacksam för svar!

~Andreas
Foto på Anna Svensson

Hej Andreas!

Helt korrekt är det så du gör!

2518 justeras i samband med bokslutet. Du kan läsa om det i tråden Bokföra F-skatt och årets skattekostnad.

/Anna
Foto på Andreas

Andreas

Tack så mycket för ett bekräftande Anna!
Foto på Andreas

Andreas

Hej igen Anna!

läste tråden som refererade till gällande Bokföra F-skatt och årets skattekostnad.
Vad jag förstår så är detta inte något som sker automatiskt om jag använder mig av tillägget årsavstämning och deklaration för aktiebolag?

Tack för snabba svar!

~Andreas
Foto på Anna Svensson

Hej igen!

Vad jag kan se så bokförs steg 2 i Pers exempel i den verifikationen som skapas automatiskt när du låser deklarationen i tillvalet Deklaration/Årsredovisning.
/Anna
Foto på Cecilia

Cecilia

• 100 poäng 100 badge 2x thumb

Hej

Bra svar men jag måste fråga om i vilken ordning som dessa bokningar ska göras,

Hittar trådar som säger att det är OK att först  boka  ("bokföra betalning av preliminärskatt" ca 1 år sedan av /emma)

skatten mot 1630 kredit och 2518 debet för att därefter boka mot 1930 kredit och 1630 debet  men i tråden ovan är det den omvända ordningen

Slutresultatet borde bli detsamma men det skiljer i datumordning. vad är det som gäller?  I vilken turordning ska man boka? spelar det någon roll?

Tacksam för svar för jag får inte riktigt ihop det här

Foto på Andreas

Andreas

Hej Cecilia,

ja, ibland kan det vara rörigt helt klart och du är inte ensam om att uppleva det så.

Delar hur jag uppfattat hela processen kring det här med preliminärskatt. Jag kan ju inte säga att den är rätt, men försöker ta det ur ett logiskt perspektiv. :)

Först, så får du ett beslut om preliminärskatt. Skatteverket skickar ut detta där de skriver hur mycket som du skall betala varje månad.

Detta är enligt min mening en kommunikation till Dig om vad som komma skall. Man skall alltså inte se det som t.ex. en "leverantörsfaktura", för det är "bara" ett beslut.

Skattekontot är att jämföra med bankkonto på banken. Pengar åker in (du betalar de skatter och avgifter som du är erlagd att göra eller Skatteverket betala in när de är skyldiga att göra så) och ut (Skatteverket tar ut pengarna till sig, alternativt att pengar överförs till ditt bankkonto).

Skattekontot är dock inte att jämföra med ett sparkonto, även om det är ränta på kontot (positiv som negativ ränta).

Så i mitt resonemang, argumenterar jag för :) att när du fått ett besked om hur mycket du skall betala varje månad i preliminärskatt, så skall pengarna finnas på kontot ett visst datum.

Det betyder (enligt mig), att om det skall enligt ett beslut finnas 1.000 kr på Skattekontot den 12:e i en månad, så gör du en överföring/betalning den 11:e i den månaden. Med andra ord, du tar pengar från ditt bankkonto (1930) och stoppar in på Skattekontot (1630).

När Skatteverket sedan tar pengarna som det är beslutat att göras den 12:e, så "försvinner" ju pengarna från ditt Skattekonto. Därav så måste du bokföra bort detta belopp från Skattekontot (1630) till att matcha mot konto 2518 (betald F-skatt).

Sedan när ett år har gått, så skall man ju se hur "verkligheten" blev. Preliminärskatt är ju en uträkning på vad man "tror" att Du kommer att göra i vinst och vad skatten på den skall vara.

OM du nu skulle göra en större vinst är det som man preliminärt har räknat ut, så är du tvungen att påvisa detta i den deklaration som du skickar in. Och om det är mindre (du har alltså betalat in för mycket i skatt) så skall detta justeras och du skall då få tillbaka pengar.

Hoppas att jag lyckats förklara på ett någorlunda förståeligt sätt hur jag resonerat på det svar jag fått och så som jag har förstått det.

Lycka till Cecilia!

Med vänliga hälsningar
~Andreas
Foto på Marika

Marika

• 302 poäng 250 badge 2x thumb
Hej, jag är jätte novis! Jag kör eEkonomi.

Jag har nu förstått i denna tråd att man inte lägger skatten som en leverantörsskuld utan man gör en manuell verifikation via Bokföring - Verifikationer. Helst hade jag velat gå in under Kassa-och bankhändelser

Kan man inte läsa in alla F-skatt betalningar för hela året på sina förfallodagar i banken? Och när man sedan ser att det är dragit från företagskontot så bokför man enligt nedan med en manuell verifikation?

Debet 2518 - Betald F-skatt 1000 kr
Kredit 1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto 1000kr

MVH Marika
Foto på Philip Hjelmberg

Philip Hjelmberg, Fd Moderator

• 3,900 poäng 3k badge 2x thumb
Hej,

Du kan absolut använda funktion Kassa- och bankhändelser. När du väljer att Matcha dessa utbetalningar så kan du välja Övrigt uttag - Egenkontering och bokföra enligt konteringen du skrev.
Skulle du önska en mall med just 2518 och 1930 så kan du skapa en under Inställningar - Bokföringsförslag. 

Välj Nytt bokföringsförslag och fyll i enligt önskemål. Tänk dock på Användningsområde välja Övrigt uttag.

Med vänliga hälsningar
Foto på Lars R

Lars R

Detta är det absolut enklaste sättet att hantera prel.skatten!
Foto på Marika

Marika

• 302 poäng 250 badge 2x thumb
Kanske ser annorlunda ut sedan när jag förhoppningsvis kan börja betala ut lön
Foto på Thomas

Thomas

• 244 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Moms resp preliminärskatten (varje månad den 12:e).

Vilka konton ska jag bokföra moms resp preliminärskatten (varje månad den 12:e), när jag lägger in dem som leverantörsfakturor? Hur bokför jag det sedan när pengarna är dragna och de hamnat under kassa och bankhändelser?

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.