Två olika fakturamallar i samma bolag - Visma eEkonomi

  • 26
  • Idé
  • Uppdaterades för 7 månader sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Foto på ingeminge

ingeminge

  • 310 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 6 år sedan

  • 26
Foto på AccountantfromHell_singland

AccountantfromHell_singland, Champion

  • 26,608 poäng 20k badge 2x thumb
Enklast att lösa detta är väl att man helt enkelt skaffat två olika förtryckta papper. Man kan med fördel trycka loggan för de olika verksamheterna i färg om man vill upp i hörnet. Kostar inte mycket att få det gjort. Vill man inte ha färg så kan man skriva ut sådana själv först i svart och kanske på ett lite färgat papper. Ser lite mer arbetat ut då.
Vid utskrift så får man endera byta papper eller om man har en stoooor skrivare  så kan man välja pappersfack. Bra på många sätt och man kan då dessutom ha rätt uppgifter om företagen längst ner på fakturan. Och tänk på att en bifirma i aktiebolag inte får innehålla ordet AB.... Så gjorde vi i alla fall förr. Dessutom så får du bra "brevpapper" för respektive verksamhet med logga på och allt. Mäkta proffsigt om man gör det rätt.... Lycka till!
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

  • 16,034 poäng 10k badge 2x thumb
Enkla lösningar är ofta de bästa. :-)
Kruxet är väl för de av oss som inte (vill) använda pappersfaktura.
Har fakturerat 100% via PDF/e-post eller XML/elektroniskt senaste 10 åren. 
Foto på pellepennan

pellepennan

  • 236 poäng 100 badge 2x thumb
Tack för tipset, men pappersfakturor är som dieselbilar. Tillhör 1900-talet.
Jag vill ha elektriska brevpapper i Visma i form av olika mallar för vackra PDF eller XML. :-)
Foto på AccountantfromHell_singland

AccountantfromHell_singland, Champion

  • 26,608 poäng 20k badge 2x thumb
och elektroniska är som elbilar, förgängliga...;-)... PDF-fakturor är egentligen ett stor problem idag.
Det finns inga system för att lagra dom filerna man får via mail och då det är det som är originalet så är det den som skall sparas i lagstadgad tid och på ett säkert och spårbart sätt.
Att lagra dom i mailhanteraren uppfyller med all säkerhet inte dom kraven.... och personligen så finner jag det mycket lättare att han några pärmar eller kartonger med papper stående i 7 år än att ha backup, licenser, avtal eller hur man nu löser det p.g.a  en elektronisk faktura.
Men det är ju jag det och jag är ju född på 1900-talet..... Dagens digitalisering är bra på många sätt men alltför många tänker inte ett steg till och absolut inte två steg.... 
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

  • 16,034 poäng 10k badge 2x thumb
Jag är också född på 1900-talet... :-)

Både papper och digitalt behöver rutiner fört hantering. Det är bara olika rutiner och olika förutsättningar. Är bland annat en fråga om vilket e-postprogram man använder och hur man strukturera sina brev/information. Vi kan ju säga såhär: personligen använder jag inte till exempel Gmail och jag låter inte någon e-post ligga kvar i inkorgen. 

Från min synvinkel förskräcks jag över att se redovisningsbyråer som låter kundernas pärmar stå kvar på kontoret hela tiden. För att inte säga hur kunderna själva gör! (Vilket påminner mig om att kolla igenom vilka pärmar som står bakom mig... :-)
En brand eller rejält översvämning och sedan blir det lätt jobbigt... Lättare att om man har fungerande backuprutiner för det digitala. Åt andra sidan sår är nyckelordet just "fungerande". :-)
Foto på pellepennan

pellepennan

  • 236 poäng 100 badge 2x thumb
Tror att din elektroniska molnfaktura korrekt lagrad hos exempelvis M$, Google eller AWS har ett väsentligt bättre skydd avseende tillgänglighet, sekretess och spårbarhet i de sju åren än en pärm med pappersfakturor utan säkerhetskopia...trots att jag är född på 1900-talet. Men det tar tid att vänja sig vid digitaliseringen.
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

  • 16,034 poäng 10k badge 2x thumb
Antagligen finns det en gyllene mellanväg mitt emellan våra tankesätt. :-) 
Foto på AccountantfromHell_singland

AccountantfromHell_singland, Champion

  • 26,608 poäng 20k badge 2x thumb
Gillar tekniken men tycker väl att det ibland digitaliseras utan speciellt mycket eftertanke. När det gäller lagring hos MS, Google och annat så kan vi väl tilsammans läsa den här texten från Bokföringsnämnden ;-)  ;

Både bokföringssystem och räkenskapsinformation i elektronisk form får under vissa förutsättningar förvaras utanför Sveriges gränser. Kravet är att den bokföringsskyldige meddelar Skatteverket (eller för finansiella företag Finansinspektionen) var lagringsplatsen finns, att informationen omedelbart kan skrivas ut i Sverige och att Skatteverket eller Tullverket på begäran kan ges omedelbar elektronisk åtkomst till informationen under hela arkiveringstiden. Om lagringsplatsen finns i ett land utanför EU ställs ytterligare krav.

Foto på Jenie

Jenie

  • 190 poäng 100 badge 2x thumb
Fast när det är olika kontonummer som pengarna ska in på så blir det fel i bokföringen. Fakturorna är ju kopplade till det konto som pengarna betalas in på. 
Foto på pellepennan

pellepennan

  • 236 poäng 100 badge 2x thumb
Vad menar du att det saknas eftertanke?

Jag tror snarare det saknas kompetens bland annat inom informationssäkerhet och hur man säkerställer skyddet av sin skyddsvärda information såsom exempelvis bokföring.

Att lagra informationen så att den har tillgänglighet, lagras konfidentiellt, med integritetsskydd och spårbarhet oavsett man lagrar den i pärm i fysiska arkivet i källaren eller i molnet (nån annans garage!).

Nu är det så att exempelvis AWS har byggt 3 st datacenter i Sverige om man inte vill meddela Skatteverket och tänker på bokföringsnämnden :-) 

Jenie, Varför skulle det bli fel i bokföringen? Ett företag kan ha flera konton (oavsett bifirma eller ej). För alla som har levt som jag på förra årtusendet vet att de allra flesta företag hade som standard både postgiro (ja, plusgirot hette faktiskt så förr i tiden) och bankgiro. Således minst två konton för att ta emot fakturabetalningar.
Foto på AccountantfromHell_singland

AccountantfromHell_singland, Champion

  • 26,608 poäng 20k badge 2x thumb
Det jag menar är att man ofta inte tänker flera steg. T.ex. digitalisera javisst! Hur gör vi sedan? Vem bryr sig?
Och visst är det så att AWS då har datacenter i Sverige men då gäller det att du som kund kan välja var dom lagrar dina data (och det kanske man kan men troligen inte gratis och då är det väl frågan om för ett litet företag). Och vi är väl iaf överens om att lagring i ett mailprogram knappast är tillräckligt och att det idag inte finns några bra, om några alls, rekommendationer om hur man skall göra. 
Visst kan man ha två olika konton om man vill men plusgirot har jag ingen kund som har idag av då drygt 300 aktiva företag. Men du kan ju även ha två bankgiron så visst. Om man nu absolut vill hålla isär likvida medel i verksamheterna så får man väl det. Varför är ju upp till var och en även om vi inte skulle gjort det då det oftast är rätt ointressant utan det är intäkter och kostnader som man vill ha koll på och det löser man ju i bokföringen.
Foto på Jenie

Jenie

  • 190 poäng 100 badge 2x thumb
Pellepenna, ingen har hittills lyckats förklara för mig hur jag ska göra......ingen blir gladare än jag om du förklarar det för mig:-)

vi har två redovisningsenheter och respektive enhet har ett varsit fysiskt bankkonto. 

Skulle kunna vara så här:
Ena enheten säljer pennor och kunderna betalar tilll konto 1920
Den andra enheten säljer papper och kunderna betalar till konto 1930


Hur löser jag det när jag ska fakturera?


:-)
Jes
Foto på pellepennan

pellepennan

  • 236 poäng 100 badge 2x thumb
Om du har två olika bankkonton som kunderna betalar räkningarna till så är det är väl först när du bokför inbetalningar pengarna ska bokföras till rätt bankkonto (1920 eller 1930) i ditt exempel från 1510 kundfordringar.
Vid faktureringstillfället hamnar väl det på samma försäljningskonto och kundfordringar så där behöver du inte göra något! Eller har jag missförstått ditt behov?

Hälsningar

Pellepennan
(Redigerad)
Foto på MicOls

MicOls

  • 112 poäng 100 badge 2x thumb
Japp, även vi har detta behov. Flera olika verksamheter i samma bolag. Vill skapa elektroniska fakturor med olika utseende beroende på vilken av verksamheterna kunden gör affärer med. Förtryckta fakturablad med olika utseende? Nä, nu är det 2018 och vi har inte skickat en enda pappersfaktura sedan flera år tillbaka... Närmast vi kommit är när vi ett ytterst fåtal ggr har låtit skriva ut brev via AutoInvoice och då kan man inte använda egna papper.
Det bästa vore att kunna sätta en default-fakturalayout på varje kund (eller kundgrupp enligt någon forma av kategorisering som kan sättas per kund) men även att ha möjlighet att ändra på detta från faktureringesdelen när man ska skicka iväg fakturan.
(Redigerad)
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Fakturautseende - eEkonomi.

Jag vill verkligen kunna lägga till fler logotyper på min fakturamall. Så att kunderna ser vilka branschorganisationer mm jag är ansluten till. Kan ni inte titta på det? Man betalar dyra pengar för auktorisationer då vill man gärna skylta med det.
Foto på MicOls

MicOls

  • 112 poäng 100 badge 2x thumb
Om du alltid vill ha samma utseende så går det att lösa genom att skapa en och samma bild med alla loggorna.
Men det bästa vore en friare designmöjlighet där man kan lägga till flera bilder och placera dem var man vill på fakturan. Branschorganisationer kanske man t ex skulle vilja lägga nertill på fakturan och inte uppe vid företagets logga vilket skulle bli fallet med en bild med alla loggor tillsammans.
Så jag håller med att de bör titta på detta av fler skäl enligt inläggen ovan! :)
(Redigerad)
Foto på sunejaderberg

sunejaderberg

  • 82 poäng 75 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Logga bara på vissa fakturor - eEkonomi.

Hej!
Jag behöver kunna fakturera ibland med, och ibland utan, logga. Kan man ha två fakturamodeller, en med och en utan logga, eller måste man ha det ena alternativet som standard (med logga), och sedan gå in i Inställningar och ta bort logga de gånger det är aktuellt?
Foto på Marcus

Marcus

  • 194 poäng 100 badge 2x thumb
Hej igen

Skulle vilja att ni diskuterar och tar upp detta på nått av era möten.
Det har påtalats flera gånger i denna tråden och jag har pratat med flera i verkligheten, som inte skriver här, som verkligen hade behövt denna funktion. Visa nu att ni är ett företag som ser efter era kunders behov ..
Foto på Jenny Sjöström Sannéus

Jenny Sjöström Sannéus, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 7,686 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Jag förstår att det hade underlättat ert arbete att kunna använda två olika fakturamallar i eEkonomi men det är inget som är planerat att införa i eEkonomi. Önskemålet finns självklart kvar hos oss men i dagsläget har vi fått prioritera andra funktioner. 

Sker det några förändringar uppdaterar vi självklart i tråden!

/Jenny
Foto på Marcus

Marcus

  • 194 poäng 100 badge 2x thumb
Denna enkla, underlättande och efterfrågade funktion har alltså bortprioriterats i 5år !! Bör inte ta mer än en vecka att fixa för en insatt programmerare. Vi snackar om en liten knapp som byter ut Uppgifterna i max 20 fält. Det påverkar ingenting bokföringsmässigt så ingen databasrelation behöver ändras .. Behöver jag göra en specialprogrammering på något av mina projekt tar det max nån dag efter jag ringt experterna .. lätt tröttsamt med denna ovilja.
Foto på MarkusA

MarkusA

  • 392 poäng 250 badge 2x thumb
Jenny,

Det handlar inte bara om att underlätta arbetet, det påverkar också i hög grad företagets seriositet och i vårt fall har vi dragit oss för att expandera vissa grenar för att det helt enkelt inte ser bra ut när de olika verksamheterna i bolaget kopplas ihop det här viset via de olika nischerna.

Jag blir närmast mållös när jag läser svaret. Ni kan väl åtminstone utlova att funktionen kommer även om det inte har absolut högsta prioritet för tillfället? Det är faktiskt helt sanslöst att det skall vara så svårt att tillmötesgå efterfrågan på en sådan här logisk funktion som borde finnas med i standardutförandet i Visma eEkonomi...