Hur gör man för att kreditera en faktura som är satt som befarad kundförlust? eEkonomi

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Krediteringsvalet finns inte för fakturor som är satta som befarade kundförluster. I det här fallet vill jag ta tillbaks den befarade kundförlusten och kreditera fakturan.
Foto på ylva

ylva

  • 304 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 6 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på Annie Karlsson

Annie Karlsson, Employee

  • 3,302 poäng 3k badge 2x thumb
Hej hej!

Nej det stämmer att du inte kan skapa en kreditfaktura när det finns en befarad kundförlust och det går inte heller att skapa en fristående kreditfaktura. Vi har sen tidigare fått önskemål kring möjligheten att skapa fristående kreditfaktura så gå gärna in och gilla eller lämna en kommentar här om du håller med: Önskar fristående kredit eller kunna ange minus i belopp - eEkonomi

Du får istället hantera detta via manuell korrigering i din bokföring nu och i min lösning nedan utgår jag ifrån att du har faktureringsmetoden.

Till att börja med skulle jag rekommendera att du registrerar en inbetalning på kundfakturan för att den ska försvinna från reskontran. Det gör du enklast genom att gå in via Försäljning - Kundfakturor och leta upp fakturan. Markera den och klicka på Åtgärder - Inbetalning, var noga med att välja rätt datum.

I och med att du registrerar en inbetalning på denna fakturan bokas den befarade kundförlusten bort.

Nu behöver du korrigera fakturan manuellt precis på samma sätt som en kreditfaktura skulle ha gjort. Först en verifikation där du vänder på försäljning, moms och kundfordran. Sedan ytterligare en verifikation som vänder och tar ut inbetalningen. Du skulle kunna korrigera allt i samma verifikation också men det är kanske enklare att följa upp vad som hänt om du gör det i två separata verifikationer. Tänk på att välja rätt datum när du korrigerar.

Om något är oklart eller om du har fler funderingar får du gärna återkomma här.
Foto på Johan

Johan

  • 570 poäng 500 badge 2x thumb
Jag har en kund som inte betalat sin faktura och jag har bokat den som befarad kundförlust. Inför årskiftet skulle jag vilja bli av med denna faktura eftersom jag inte vill betala kundens moms. (Jag har årsvis moms.)

Helst av allt hade jag velat kreditera fakturan men ser av ovanstående svar att det inte går. 

Nästa steg ser därför ut att bli att boka fakturan som konstaterad kundförlust. Min fråga är då om min momsskuld försvinner? Jag antar att momsskulden ligger kvar när fakturan endast är bokad som befarad kundförlust?

Om det hade gått att kreditera fakturan hade jag kunnat fortsätta jaga kunden med jämna mellanrum och i den händelse han betalar skapa en ny faktura. Det hade varit det bekvämaste, rent bokföringsmässigt. 

Johan
Foto på Annie Karlsson

Annie Karlsson, Employee

  • 3,302 poäng 3k badge 2x thumb
Hej!

Det stämmer att momsen ligger kvar så länge fakturan står med status befarad kundförlust. Det är först när du väljer konstaterad kundförslut som momsen justeras. I och med att du är inne på att fortsätta jaga kunden passar det inte att du sätter den som konstaterad. Det är först när du vet säkert att kunden inte kan betala, t ex vid konkurs, som du kan välja det alternativet.

Nu vet jag inte hur länge fakturan legat obetald och om du gått vidare till inkasso osv. men det känns inte okej att justera fakturan eller sätta den som konstaterad kundförlust bara för att slippa betala momsen. 
Foto på eanderas

eanderas

  • 100 poäng 100 badge 2x thumb
Jag har exakt samma läge som tidigare inlägg.
Har nu gett upp fakturan och använde funktionen "konstaterad kundförlust". Bokföring skedde automatiskt, men momsen ligger kvar. Den gjordes inte automatiskt av någon anledning.

Hur korrigerar jag den? När jag gör momsredovisningen gnäller den på just denna verifikation - att beloppet inte stämmer - trots att det är vismas automatfunktioner som har skött hela ärendet själv.
Foto på Johan

Johan

  • 570 poäng 500 badge 2x thumb
Då uppstår nästa fråga: om kunden inte betalar för att han inte vill (till skillnad från att han inte kan), t.ex. för att han inte är nöjd med en utförd tjänst, ska jag verkligen boka fakturan på befarad kundförlust? Borde jag inte istället avvakta till den punkt då jag inser att han inte kommer betala och kreditera fakturan då? 

Om en konstaterad kundförlust endast kan registreras vid t.ex. en konkurs då kunden inte kan betala borde ju en befarad kundförlust vara samma sak, bortsett från att man ännu inte VET att kunden gått i konkurs. 

Johan
(Redigerad)
Foto på Joakim Karlsson

Joakim Karlsson, Fd Produktspecialist Visma Lön

  • 35,320 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Johan!
Om din slutliga, samlade bedömning är att du inte kommer att få betalt på något sätt och du har drivit det så långt du vill kan du kreditera fakturan.
Att bokföra kundfordran som en befarad kundförlust är ett sätt att underlätta bevakningen. Du är medveten om vilket belopp som kan utebli och har flaggat upp för det i bokföringen. Samtidigt pågår en dialog med kunden om hur det blir med betalningen. Det finns ju flera olika scenarion där pengarna kan utebli och alla kanske inte är lika lätta att bedöma utgången av.
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

  • 5,398 poäng 5k badge 2x thumb
Hej eanderas!

När du gjorde den konstaterade kundförlusten i eEkonomi - hur gick du till väga och hur ser konteringen för hela "vägen" ut?

Jag gjorde det precis i mitt program, för att få fram konteringen som eEkonomi gör automatiskt när man gör:
1) Vanlig kundfaktura
2) Skapar en befarad kundförlust 
3) Skapar en konstaterad kundförlust.

Hos mig blir det då;

Ver. 1 för fakturan:
3051 Kredit 1000 :-
2611 Kredit 250 :-
1510 Debet 1250:-

Ver. 2 för befarad kundförlust:
6352 Debet 1000
1519 Kredit 1000

Ver. 3 för konstaterad kundförlust:
2611 Debet 250 :-
1519 Debet 1000:-
1510 Kredit 1250:-
6351 Konst. förlust på kundf. Debet 1000:-
6352 Befarade förluster på kundf. Kredit 1000:-

Här nollas ju momsen bort som vanligt då 2611 och 1519 bokas bort mot 1510.

Skapar jag däremot en kundfaktura som jag först gör en delbetalning på så kommer det istället se ut såhär:

Ver 1. för fakturan =
3051 Kredit 2000 
2611 Kredit 500
1510 Debet 2500 :-

Ver 2. Delinbetalning :
1510 kredit 1000 :-
1930 Debet 1000 :-

Ver 3. Befarad kundförlust :

6352 Debet 1200 :-
1519 Kredit 1200 :-

Ver 4. Konstaterad kundförlust:

2611 Debet 300 :-
1519 Debet 1200:-
150 Kredit 1500:-
6351 Debet 1200:-
6352 Kredit 1200 :- 

Här skiljer sig det jag får på 2611 på de olika verifikationerna, 500:- från början, men efter en delbetalning på 1000 minskar sedan beloppet på 2611 på sista verifikationen till 300 kr istället.
Här kan du läsa om anledningen. Kika på den fetstilade rubriken för Betalning exklusive mervärdesskatt. "Det kan förekomma att betalning inte inflyter för själva mervärdesskattebeloppet i en faktura. Hela den utgående skatten kan i sådana fall inte minskas eftersom den ersättning som erhållits får anses inkludera mervärdesskatt. "

Är det kanske så ni har gjort, att ni skapat en faktura som ni gjort delbetalning på?


Ha det gott! 

/Sofia