Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Saku__
UTFORSKARE

Lager- och E-handelsavtal

Finns det några planer att anpassa Visma Lön till detta avtal. 
Tänker tex på det nya sättet att räkna karensavdrag och sjuklön på.
Ser att Metallavtalet är uppdaterat enl de nya reglerna och lönearterna fungerar bra.

9 SVAR 9
Jesper Fogelström
ANSTÄLLD

Hej Saku! 

Vi har inget inplanerat att anpassa Visma Lön till det avtal du beskriver. Jag uppmanar samtliga som önskar samma sak att antingen skriva i tråden eller önska samma sak. 

Vänligen 
Jesper
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vad är det för skillnad mellan Lager & E-handel och Detaljhandeln?
För om jag förstod rätt, så skulle karensberäkningen bli rätt på detaljhandeln från och med 2019.1

Bortsett från ovan frågeställning, så vill jag absolut ha in Lager & E-handel i systemet!
Jesper Fogelström
ANSTÄLLD

Hej! 

Jag har tänkt lite mer angående frågan om lager och e-handels stödet ni eftersöker. Jag har tittat vidare på hur lager och e-handel fungerar jämfört med detaljhandelns avtal och båda går under handels avtal vilket betyder att det är väldigt lika. Om ni tittar på detaljhandelsavtalet och de inställningar man kan ha så kan det vara så att det skulle fungera bra för er att använda. 

Återkom gärna om ni upplever något annat. 

Vänligen 
Jesper

Saku__
UTFORSKARE

Har inte tillgång till Detaljhandelsavtalet så jag kan inte jämföra. Vill absolut ha Lageravtalet in i Visma. Som det är idag, så får jag göra en del manuella uträkningar och då tappar ju löneprogrammet sin funktion lite grann.
Saku__
UTFORSKARE

Har någon jämfört Detaljhandels- och Lageravtalet när det gäller tex nya karens- och sjukfrånvaroberäkning? Hur fungerar det?

Jesper Fogelström
ANSTÄLLD

Hej Saku! 

Ursäkta ett väldigt sent svar i tråden. 

Vi har släppt en funktion i tjänsten Lön Anställd där man kan skapa ett eget avtal. Du kan läsa mer om hur du skapar detta i avsnittet Avtal i Visma Lön Anställd i hjälpen. 

Vänligen 
Jesper

Saku__
UTFORSKARE

Rätta mig om jag har fel, om jag skapar nytt avtal i Visma Lön Anställd så kan jag bara lägga in uppgift om Ob, Övertid och Tidshantering. 
Jag kan fortfarande inte hantera sjukfrånvaro enl Lageravtalet.
Lageravtalets uträkning av sjuklön för arbetarna är ju lite halvkrångligt.
Jag skulle behöva ha lönearter som motsvarar Lageravtalet.
Eller tänker jag fel.
Annelie Engvall
ANSTÄLLD

Hej Saku,

Det stämmer, du lägger in uppgifter om Ob-, övertid- och tidsregler.
 
I Visma Lön Anställd (VLA) registrerar de anställda sjuk men där görs inga beräkningar, de görs i Visma Lön och kopplas till snabbvalet  Sjuk. 
I löneprogrammet kontrollerar du vilka lönearter som genereras i snabbvalet Sjuk, därefter går du in på lönerterna i löneartsregistret.
Dessa hittar du under Lönearbete - Lönearter - dubbelklicka dig in på den löneart det gäller och kontrollera beräkningsformeln och ev ändra den till den formel du önskar enligt ert avtal.

Har du ytterligare frågor eller funderingar gällande detta så är du välkommen att kontakta oss på supporten.

Ha en fortsatt fin dag!

/Annelie
Saku__
UTFORSKARE

Jag tänkte på beräkning av tex karensavdrag, den ska ju vara 8 timmar. Är du sjuk 4 timmar dag 1 så fortsätter karensen nästa dag med 4 timmar. Samt uträkning av sjuklön + sjukavdrag i löneprogrammet. Detta skulle jag vilja ha enligt Lageravtalet i löneprogrammet så att man slipper handpåläggning vid uträkning.