Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Lagerförändring bokas utan resultatenhet

Hej, jag undrar om det går att komma förbi att skillnaden mellan kalkylpriserna och fifo-priserna bokas utan resultatenheter när man bokar lagerförändringarna?

Finns det inte ett alternativ att välja att man vill ha "verklig" råvarukostnad på resultatenheten och inte bara ett som är beräknat efter kalkylpriset?

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Bra fråga. Vi har levt med det sen 1998. Det är samma sak med avgiften till bank vid utbetalningar.

PB


Fd medlem
Inte tillämpbar

Har ni fått något svar från Visma varför det inte går, eller om det går att lösa på något sätt?

Förstår syftet med att använda ett standardpris/kalkylpris men att man det inte skulle kunna gå att välja verkar ju som en väldigt stel lösning. Man skulle istället kunna få kostnaden enligt kalkylpris på ett konto och sen ett annat konto som visar avvikelsen från kalkylpriset men med resultatenhet. 

Att det inte alls skulle kunna gå att få den faktiska kostnaden ut på resultatenhet gör ju uppföljningen på resultatenheter lite smått haltande ibland.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har löst det genom att låta alla lagerinköp gå utan resultatenhet och bara hantera order-utleverans med resultatenhet. Vi har rätt bra med uppdaterade inköpspriser.

Vid varje månadsslut, går jag in och drar ut en resultatrapprort på "inga resultatenheter". Där ligger då allt skräp som visma inte kan hantera samt inköp på 4010 och inleveranser på 4990. De två sistnämnda brukar ta ut varandra. Där bokar jag in på de respektive resultatenheter som det skall vara på. Som T ex bankostnader till "ADM" (Ett av våra resultatenheter. Se det som ett tips att lösa problemet med oallokerade resultatenheter.

PB


Linnea Norden
ANSTÄLLD

Hej!

Anledningen till att det bokförs kalkylpriset och inte inpriset är för att du kan korrigera kalkylpriset på en faktura/order om det är så att du har köpt in en beställning av varor och fått ett bra pris för just detta projektet. Och då vill du säkert att när du säljer ska det bara påverka resultatenheten/projektet med den summan och inte något som var för länge sedan, när du köpte in de äldsta som finns i lager. Du vill nog inte heller att förändring av valuta mm ska påverka resultatenheter och projekt. 

//Linnea