Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Beräkna lagervärde - eEkonomi

Jag är osäker på det här med Lagervärde. Om man har ett lager som legat en längre tid, förlorar det då i värde varje år och med hur mycket? Har även detta lager en viss tid som det får ligga i lager. Det som ligger i lager är kläder och div inredning.
5 SVAR 5
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hej! 

Lagret ska normalt sett värderas enligt lägsta värdets princip. Det innebär att varje produkt tas upp till lägsta värdet av anskaffningsvärdet och försäljningsvärdet. Beräknar du enligt anskaffningsvärdet är det 97% av inköpspriset och försäljningsvärdet är det värdet som du kan sälja varorna för nu. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om försäljningsvärdet är mindre än anskaffningsvärdet så ska alltså lagret värdes till försäljningsvärdet? Och det gäller samtliga varor i lagret även om någon vara där anskaffningsvärdet är mindre, eller räknar man detta på en enskild vara och inte hela lagret? Om jag beräknar enligt anskaffningsvärdet ska jag ta 0,97 multiplicerat med inköpspriset som jag använder och jämför mot försäljningspriset? Och försäljningspriset uppskattar jag själv vad jag tror att jag kan sälja varan för?
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Är försäljningsvärdet lägre än anskaffningsvärdet så ska ditt lager värderas till försäljningsvärdet. Vid beräkning av värdet på lagret måste du använda samma alternativ för samtliga varor som värderas, antingen anskaffningsvärdet eller försäljningsvärdet. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

En annan fråga angående lager, varor som blivit förstörda eller likanande, hur skrivs dessa bort från lagret eller bortser man från dem vid inventeringen? Hur bokförs isf denna förlust? Även om en HB ägare tar ut varor vid årets slut tex dessa varor som är förstörda, hur bokförs de?
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

När du gör inventeringen bortser du från skadade varor. 
Om hela varulagervärdet har ökat debiteras kontot 1410/1400 och 4900 krediteras. Har det istället skett en total minskning av varulagervärdet bokför du tvärt om, 1410/1400 kredit och 4900 debet. 

Gällande din fråga om hur du gör med förstörda varor som en ägare tar ut ber jag dig kontakta Skatteverket.