Lägga in alla kundfaktor i efterhand? - Administration

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 vecka sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Jag har ett bolag som tidigare använde Visma Compact som jag nu ska ha i Admin 500. Problemet är att kundfakturorna inte kommer med vid konvertering mellan programmen. Hur lägger jag upp dem i Admin i efterhand utan att moms mm påverkas?

/eva
Foto på eva

eva

  • 276 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 1 vecka sedan

  • 0
  • 1
Foto på lw

lw

  • 2,480 poäng 2k badge 2x thumb
Officiellt svar
Ja, det brukar bli så där att inte reskontrorna kommer med. Du kan däremot skapa det som kallas för "Ingående kundfakturor":

Gå till menyn Betalningar
Klicka på Ingående kundfakturor längst till vänster
Klicka på "Ny" (eller tag Ctrl+N)
Skriv i det nummer som fakturan har från Visma Compact
Fyll i kundnummer och det andra som behövs, såsom att tala om totalsumman och momsen
Håll koll så att du har rätt fakturadatum och förfallodatum

Inmatning här påverkar inte bokföringen, men du kommer att se dessa fakturor som obetalade i listan över obetalade kundfakturor ihop med dina nya fakturor.

Ett litet tips är att särskilja de nya fakturorna från de gamla i bokföringen, så att alla från Compact ligger på 1510 och de nya du skapar ligger på 1511 (som exempel). Inställningarna gör du i grundinställningarna, så att alla nya fakturor pekar på det konto du önskar.

Hör av dig om det är något som strular.
Lycka till!!

Med vänlig hälsning Lena