Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sanna M
MEDLEM

Lägga in ny leverantörsfaktura eller bara matcha/egen kontering med bankkoppling - eEkonomi

Hej!
Nu vill jag ha förklarat för mig en gång för alla.
Jag har enskild firma, visma eekonomi smart med bankkoplling till swedbank.

Ska jag göra en ny leverantörsfaktura när jag fått en faktura jag ska betala och matcha med den efter jag betalt, eller ska jag bara betala från min bank och matcha med egen kontering?

Har fått så lummiga svar så som att jag kan göra hur jag vill men något utav dom borde ju vara mer rätt? När jag gjorde en levfaktura första gången så gick inte summan att matcha med den, minns inte om det var jag som gjorde fel eller hur vi löste det då men har inte haft en faktura att betala sen dess så nu vill jag veta hur jag ska göra med denna och vid senare tillfällen. Och tycker mig minnas att jag läst någonstans att fakturor man får ska gå att läsas in i programmet automatiskt eller har jag bara sett fel?

Tack på förhand
MVH
2 SVAR 2
Khedron Wilk
CHAMPION

Fast du kan göra som du vill... 🙂 okej, jag kojar bara! Vad som är rätt är olika för olika personer i olika situationer. Därför olika svar.

Så här gör vi i vårt företag och jag skulle nog vilja påstå att det är mest ”rätt” i termer av effektivitet.
Förutsättningar; AB och fakturametoden och bankkoppling till Swedbank.
Enskild firma spelar ingen roll, kanske roll om du använder kontantmetoden.

1. Du har på något sätt tagit emot en levfaktura. Första steget är att se till att få in den som bildunderlag in i eEkonomi. Om det är ett papper, fotografera/scanna den. Är det en PDF så är det bara att ladda in den direkt. Återkommer om hur nedanför.

2. Kontera (bokför) fakturan.

3. Lägg upp betalningen på banken. Antingen manuellt eller om du använder betalfil ladda upp betalfilen till banken (tyvärr inget stöd för automatisk överföringar av betalningar när det gäller Swedbank).

4. Eftersom du har bankkoppling så kommer du normalt bankdagen efter att betalningen gjorts få in det i kontoutdraget inne i eEkonomi. Om betalningen skett inom ett visst dagar kring fakturans förfallodatum kommer eEkonomi högst troligen hitta vilken faktura som avses och du har då en grön knapp på bankkontoutdrag inne i eEkonomi att trycka på.

5. Klar!

Jag lämnar andra delar som momsredovisning därhän i detta inlägg.

Scanna fakturan
Kan göras på flera sätt.

Helt manuell hantering - ladda upp fakturan till eEkonomi via funktion för detta inne i webversionen av eEkonomi. Då blir den en bildunderlag i eEkonomi som du kan koppla till en levfaktura alternativt omvandla bildunderlaget direkt till levfakturautkast.

Ladda in faktura via Vismas mobilapp scanner. Tar en bild, försöker tolka fakturan och sedan kan man skicka in den från appen till eEkonomi. Har även ett läge där inskannat material skickas direkt till eEkonomi utan att man skall hantera det först.(?) väl inne i eEkonomi är det ett bildunderlag som du kan koppla till levfaktura alternativt omvandla bildunderlaget direkt till en levfakturautkast.

Använda Vismas Autoinvoice. Autoinvoice kan ta emot både pappersfakturor och PDF och ren e-faktura. Man betalar per processad faktura men åt andra sidan så läses den då oftast in till eEkonomi som färdiga levfakturautkast, ibland med föreslagna bokföringskonton att använda. Mer automatik och bättre teckentolkning än alternativen ovan. (Vi använder själva Autoinvoice för det nästan alla levfakturor. Vi har ställt om så leverantör skickar sina fakturor dit, oavsett om det är papper eller PDF eller efaktura. )

Var det mer begripligt?

//en glad bokföringsamatör

PS.Finns filmer från Visma på Youtube om både fakturahantering, bankkopplingar, kontoutdrag samt Autoinvoice.DS

PPS. Skrivet utan glasögon så säkert fler stavfel än vanligt... DDS.
Sanna M
MEDLEM

Haha alltså, världens bästa svar!
Tydligare går inte att få, tack för din tid!