Lägga till leverantör som redan finns - Administration

• 2
  • Idé
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Jag vill ha en kontroll att leverantören inte finns registrerad när jag skall lägga till en ny.
När man registrerar en leverantörsfaktura så görs en kontroll att man inte registrerar samma fakturanummer igen. Samma kontroll på organisationsnummer skulle vara bra att ha så att man inte kan lägga in en leverantör igen, med två leverantörsnummer som följd. All uppföljning blir bara jobbig när det har hänt.
Foto på h-matson

h-matson

• 1,002 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 2
Foto på Laila

Laila

• 13,062 poäng 10k badge 2x thumb

Jag använder alltid bg nummer istället för löpnummer när jag registrerar nya leverantörer. Då brukar man få meddelandet att det redan finns en leverantör med det numret. Du kan ju använda org nummer istället om du vill.

Foto på DMD-Consulting

DMD-Consulting

• 2,528 poäng 2k badge 2x thumb
Strålande förslag. Har ett par kunder som använder sig av GB eller orgnummer som lev nummer men det brukar fallera även där då i många branscher blir dem uppköpta och får nytt org/Bg och fallerar det i all fall..
Låter som något som bör införas snarast...
Foto på LW

LW

• 20,814 poäng 20k badge 2x thumb

Men en uppköpt firma byter namn och BG-nummer och blir egentligen en ny leverantör, så jag tycker BG-nummer fungerar utmärkt. Med BG-nummer, får man också en indikation när ett företag har börjat sälja sina fakturor, vilket gör att pengarna skall omdirigeras till annat nummer. Använder man sig av BG-metoden, blir man automatiskt uppmärksammad på ändringen och kan dirigera om. Dessutom, har man många leverantörer är det praktiskt att använda sig av BG-numret som leverantörsnummer för då behöver man inte memorera numren då de finns på fakturorna.

//L

Foto på h-matson

h-matson

• 1,002 poäng 1k badge 2x thumb
Använder du BG som  löpnummer och företaget börjar att sälja sina fakturor så blir det samma situation som jag hamnar i, dvs uppföljningen skall ske på två bolag. Det innebär merarbete.
Jag använder programmets löpnummer och vill ha en kontroll på om jag matar in samma org-nummer igen på ett nytt löpnummer. (Samma funktion som finns på fakturanummer).
Foto på Susanne Friman

Susanne Friman, Produktansvarig - Visma Administration, Visma Förening, Visma Fakturering, Visma Webbfakturering, Visma Tid, Visma Compact

• 2,410 poäng 2k badge 2x thumb
Hej,
Håller med om att det är ett bra förslag. Inget vi har planerat just nu, men om det är fler med dig som har det här behovet gilla 
gärna förslaget med +1 knappen.

Tips är att ta emot fakturor via autoinvoice. Där kopplar programmet automatiskt till leverantören om den redan finns i registret.

Mvh
Susanne

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.