Lägga till ny anställd som varit anställd tidigare - Lön 100/300/600

• 3
  • 3
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Jag ska lägga till en ny anställd som varit anställd ett par år tidigare och som finns kvar i registret som "anställd som slutat". Kan jag aktivera den anställde igen eller måste jag lägga in samma person en gång till?
Foto på Kerstin

Kerstin

• 100 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 4 år sedan

• 3
  • 3
Foto på Emanuel Nergård

Emanuel Nergård, Employee

• 2,852 poäng 2k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej Kerstin! Du kan inte lägga upp denna personen som en ny anställd då du inte kan ha samma personnummer på två olika anställda. Du får plocka upp denna personen i anställningsregistret och under fliken 2. Anställning ta bort bocken i Har slutat och ta bort anställd till och med datum och fylla i ett nytt anställningsdatum och ändra till de uppgifter som gäller nu. Om ni vill ha de första anställningsdatumet och anställd till och med datumet så gör manuella noteringar för detta. 
Foto på Kerstin

Kerstin

• 100 poäng 100 badge 2x thumb
Tack för hjälpen!
Foto på Molnet

Molnet

• 444 poäng 250 badge 2x thumb
Skriv ett svar
Foto på Victor Magnusson

Victor Magnusson, Manager Team Onboarding

• 9,912 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Molnet,

Hamnade ditt inlägg i fel tråd? Eller vad är det, som du önskar ett svar på?

Vänligen återkom.

/Victor
Foto på Molnet

Molnet

• 444 poäng 250 badge 2x thumb
Hej! Jag fick svar på min fundering. Inget inlägg. Tack!
Foto på maria

maria

• 172 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette När anställd som jobbat tidigare börjar sin anställning igen lön 600.

Jag har 2 anställda som slutade år 2017 och de fick sin slutlön betald. Sedan började dom igen samma år. Då förstår jag det som att man ska använda samma personalkort som förut men skriva in det nya anställningsdatumet. Jag får däremot inte bort de gamla betalda dagarna utan de ligger kvar så jag kan inte fylla i de nya. HUr gör jag?
Foto på Joanna Andersson

Joanna Andersson

• 124 poäng 100 badge 2x thumb
Hej! Jag har problem med att lägga upp en tidigare anställd som har kommit tillbaka då programmet inte låter mig ändra semestervillkoret. Personen var anställd 2013 och fick då semesterersättning utbetald i samband med lön men börjar nu på en heltidsanställning hos oss med semestervillkort 10. Får upp en dialogruta om att det finns ett snabbval med semesterersättning registrerad på en icke avslutad lönekörning eller till nästa lön. Har inga öppna lönekörningar och alla semesterersättning är utbetald till personen 2013. Hur gör jag för att komma vidare?
Foto på Linnéa Sterner

Linnéa Sterner, Moderator

• 1,036 poäng 1k badge 2x thumb
Hej Joanna! 

Om du går in under Personal - Anställda - hittar den anställda du vill ändra semestervillkor på och kikar på flik 5 - Semester. Har du "Semesterersättning utbetalas automatiskt vid lönekörning" ibockat? Ta isåfall bort denna markering. Gå sedan in i Kalendariet på den anställde och titta nederst i rutan för Snabbval lönekörning som du finner till höger. Står det något som ska utbetalas vi nästa lönekörning inne i denna ruta? Isåfall behöver du klicka på knappen Semester, ersättning... och bocka ur den eventuella semesterersättning som står att den skall utbetalas och klicka på ok.

Därefter ska du kunna byta semestervillkor på den anställda. 

Får du ändå inte ihop det är du välkommen tillbaka.

Trevligt helg!

/Linnéa
(Redigerad)
Foto på Joanna Andersson

Joanna Andersson

Jag har gått in via kalendariet för att korrigera om det finns något att korrigera men det gör det inte. Det finns inga belopp kvar att utbetala och om jag provar att korrigera trots att jag inte kan se några belopp så får jag felmeddelande om att inga rader /löneart skapas på lönebeskedet....
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

• 4,684 poäng 4k badge 2x thumb
Hej Joanna!

Behöver titta på de små snabbvalsknapparna ute till höger om själva kalendern, en bit under de "vanliga snabbvalsknapparna".
Där finns, som Linnéa skrev, Semester, ersättning. Klicka på det och bocka ur den eventuella semestersättningen. Klicka sedan på OK.

Om det inte finns något att bocka ur så ska det ny gå att byta semestervillkor på den anställda.
Om du inte kan byta - vad får du för fel när du försöker byta?

Ha det gott!

/Sofia 
Foto på Joanna Andersson

Joanna Andersson

Tack! Nu klickade jag ur semesterersättningen (stirrade mig antagligen blind på att det inte fanns något belopp som skulle överföras till nästa lön tidigare) och då gick det att ändra semestervillkoret!