Lägga till ordernummer på journalförd faktura

• 3
  • Idé
  • Uppdaterades för 4 år sedan
  • Genomförda
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Vårt företag har önskemål om att kunna lägga till kundens ordernummer på en redan journalförd faktura. Vi har kunder som ibland vid beställning inte har fått fram något ordernummer utan ska återkomma om detta, men om fakturan redan är journalförd så går det inte att lägga till denna information. Rent bokföringsmässigt har det ju ingen betydelse så vi förstår inte riktigt varför informationen inte kan läggas till efter journalföringen. Som det är nu så fakturerar vi varje dag, men journalför endast en gång i veckan, men ibland tar det ännu längre innan vi får ordernumret av vår kund. Då får jag skriva ut fakturan som pdf och öppna den i Photoshop för att lägga till detta nummer och det känns som väldigt mycket jobb för något som kunde vara mycket enklare...
Foto på tj

tj

• 1,356 poäng 1k badge 2x thumb
  • frustrerad

Publicerades för 5 år sedan

• 3
Foto på Catharina

Catharina

• 912 poäng 500 badge 2x thumb
Bra förslag! Skulle underlätta mycket!
Foto på Christer Ekman

Christer Ekman

• 2,298 poäng 2k badge 2x thumb
Ett tips kan vara att fältet "Kommentar" är redigerbart även när fakturan är journalförd. Du kanske kan ändra i fakturamallen så att det fältet visas som kundens orderreferens.
Foto på Catharina

Catharina

Det fältet använder vi för interna noteringar som inte ska komma med på fakturan vid utskrift...

Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 46,980 poäng 20k badge 2x thumb
Hej på er, 

Tack för synpunkten och beskrivningen. Och tack Catharina för snabb input! :)

Spontant känns det som att det vore en bra idé att kunna ange kundens ordernummer på en utskriven och journalförd faktura. Jag tar med mig detta som ett önskemål. 
Foto på Kli

Kli

• 154 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Ändra referens efter bokförd kundfakturajournal - Administration 2000.

Hej.
Jag kan inte ändra referns på kundfaktura efter att fakturan är journalförd. Ibland måste jag kreditera och göra om hela fakturan bara för en sån liten sak. Lite irriterande. Det enda man verkar kunna ändra efter att en faktura är journalförd är själva förfallodatumet.
Foto på Catharina

Catharina

Håller med om att det vore mycket bra om det gick att ändra "er referens" och "ert ordernummer" då det är mer och mer vanligt att kunden har det som krav och inte alltid ger rätt information från början. Skulle spara mycket tid att slippa kreditera och skicka ny faktura!

Foto på Helene Struthers

Hej, tack för ytterligare input i den här frågan! Ett bra förbättringsförslag att kunna ändra även referenserna. 
Foto på Helene Struthers

Hej på er, 

I version 2015.2 har ni möjlighet att justera fälten Ert ordernummer och Er referens även om fakturan är journalförd. Läs mer om nyheterna i versionen här

Tack för förbättringsförslaget!

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.