Lägga upp dator som inventarie och bokföra denna - eEkonomi

  • 2
  • Idé
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Hej,

Jag har köpt en dator för 10000 ex moms. Jag tänkte lägga upp denna som en inventarie och även bokföra denna.

Jag klickar på Bokföring>Inventarier och fyller i enligt:

 Anskaffningsvärde: 10000
 Inventariekontering: Datorer

Jag bockar ur "Skrivs av" eftersom avskrivningen sker direkt.


Nu går jag in på Kassa & Bankhändelser och listar Ej bokförda bankhändelser. Här är knappen "Matcha" orange bredvid beloppet 12500 och det är här jag inte riktigt får ihop det. Jag tänker mig att knappen borde vara grön och heta "Bokför". Programmet har all information den behöver. Beloppet och datumet stämmer och programmet vet att det är en dator som har köpts. Det finns en koppling mellan inventariet och den kostnad som har belastat mitt företagskonto.

Måste jag göra en manuell verifikation för detta alltså eller hur är det tänkt att det skall fungera?
Foto på Prefect

Prefect

  • 1,890 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

  • 2
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

  • 8,920 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Prefect,

Om vi börjar med din registrering av din dator under Bokföring - Inventarier.
Där tänker jag att du borde ha valt Inventariekontering: Korttidsinventarier (då värdet är under ett halv prisbasbelopp på 22 400 kr) istället för Datorer även om du bockade ur rutan skrivs av.

När du sedan går till Kassa- och bankhändelser får du inte förslaget "Bokför" då det fortfarande saknas en faktura att bokföra mot. Att enbart lägga upp datorn som ett inventarie ger inte programmet nåt att matcha mot då ingen skuld har bokats upp.
När du lägger in ett inventarie som inte skrivs av gör man det för att få en korrekt inventarieförteckning.
Jag länkar till den skrivna hjälpen »Lägg till/ta bort ny inventarie

För att kunna Matcha händelsen eller få alternativet Bokför så måste du lägga in fakturan under Inköp - Leverantörsfakturor.

Ha en fin dag
/Cecilia
Foto på Prefect

Prefect

  • 1,890 poäng 1k badge 2x thumb
Hej och tack för svaret.

Datorn är redan betald så jag gör en manuell verifikation för det.


Det verkar som att det är två helt separata flöden då? Ett flöde är själva inköpet, betalningen etc. Det andra är att du registrerar in en inventarie. Bör inte dessa två flöden vara hårdare knutna? 

Är dessa flöden hårdare knutna när man gör en avskrivning kanske?
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

  • 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Prefect,

Du tänker helt rätt, det hanteras som två separata händelser.
Den första händelsen avser betalningen av datorn och den andra gör uppbokning till inventarielistan och eventuell avskrivning.

Är inte med på vad du menar med hur flödena ska vara knutna vid en avskrivning?

Det som händer när du går in på inventarien och väljer åtgärden Avskrivning så skapas en verifikation där avskrivningen (den del som ska skrivas av) debiteras och ackumulerade avskrivningar krediteras. T ex konto 7832 Debet och 1229 Kredit

Hoppas detta rättar ut dina frågetecken:) 
Ha en fin kväll
/Susan
Foto på Prefect

Prefect

  • 1,890 poäng 1k badge 2x thumb
Hej och tack för svaret. Jag förstår hur det fungerar.

Min tanke var att jag som användare anser mig bara ha gjort en sak: Köpt en dator. Då hade jag helst sett ett flöde som hanterade betalning, verifikation, avskrivning och inventarielistan på en gång eftersom alla dessa händelser är knutna till just mitt datorköp. Er mjukvara fungerar inte så, men jag hade gärna sett att den gjorde det.

mvh
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

  • 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej,

Då är jag med på hur du skulle vilja att det ska fungera i programmet och tar det vidare som ett önskemål.

Ha en fin helg
/Susan
Foto på Kevin

Kevin

  • 526 poäng 500 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Avskrivning - eEkonomi.

hej,
håller testa visma smart. har konterat en dator som tillgång. har letat överallt för att göra en avskrivning men hittat inte det någonstans, hur göra man
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

  • 3,950 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Kevin!

eEkonomi Smart kan du göra avskrivningar på de Inventarier du lagt in under Bokföring - Inventarier. Klicka på önskad inventarie i listan och välj Åtgärder.
Under åtgärder finns valet Gör Avskrivning.
Du skall alltså inte stå inne i verifikationsläget.

Om du valt att lägga in tillgången manuellt med manuella verifikationer får du även skapa en manuell verifiaktion för avskrivningen. Kontering för avskrivningar ser du exempel på i ovanstående kommentarer. 
Tips; använd Inventariedelen för en smidig överblick och enklare hantering då du även kan göra försäljning, utrangering m.m av inventarien. :)

Ha det gott!

/Sofia