Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Långfristiga skulder i balansräkningen

Balansräkningen stämmer inte vid bokslut. Summan tillgångar är mindre än summan tillgångar. När jag tittar noggrannare då ser jag att det inte finns någon förändring på långfristiga skulder. Men har haft ett lån under året på 200 000 som vi hann betala tillbaka. Om lånet är återbetalt så ska det inte vara i balansräkningen som skuld, men min fråga är om det bokförs på något annat sätt då som - kapital eller annat? Hur gör man det, vilka konton använder man? Betalar man skatt om man ska räkna ett återbetalning av lån som vinst? Jag är väldig osäker om den sista frågan för att jag hittar så lite information om det. Tack för hjälpen. 
6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Först och främst ska du kontrollera hur årets resultat syns i resultat- respektive balansräkning.

Du ska ha samma differens mellan balansräkningens tillgångar och skulder som du har årets resultat:

Om resultatet är en förlust i resultaträkningen ska tillgångarna i balansräkningen vara lika mycket mindre jämfört med skulderna

Vid 10 000 i förlust i resultaträkningen skall tillgångarna vara 10 000 mindre än skulderna i balansräkningen.

Därefter kan du avgöra om något miss-stämmer mellan balansräkning och resultaträkning.

Det fel du pekar på kontrollerar du t ex genom att i huvudboken skriva ut kontot som räntorna bokförts på, t ex 8410 och därefter kontrollera ett av de verifikat där räntan bokförts för att på så sätt se vilket konto amorteringen bokförts på då räntor och amortering vanligtvis betalas samtidigt.

Mikael
Roffakab
CHAMPION

Hej

När ni tog upp lånet bokförde ni beloppet på ett skuldkonto i balansräkningen t ex 2350 Långfristiga skulder.

När ni amortera av lånet (betalar tillbaks) debiterar ni samma skuldkonto så saldot blir noll.

1930 Kredit
2350 Debet

Upptagande och amortering av lån har inget med Resultatet eller Vinst att göra och således betalar man ingen skatt heller.

MVH
Rolf
Fd medlem
Inte tillämpbar

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, Tack för hjälpen,

Jag har bokfört rätt lånet och amorteringarna, men jag undrar varför det blir som det blir på bilden. Tillgångarna är 645124,62. Det är kanske det du menar Mikael att resultatet syns här under och gör att summa eget kapital och skulder ser annorlunda ut? På resultaträkningen har jag samma summa som på balansräkningen: årets resultat - 236152,56. Betyder det att balansen stämmer? Jag är tacksam för era svar då jag är oerfaren. Mvh Cristina.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om differensen i balansräkningen stämmer med årets resultat så stämmer det i den löpande bokföringen

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

med årets resultat i resultaträkningen ......så ör det tätt
Mikael