Längre artikelnummer + allmän syn på kunder/förslag från kunder

  • 0
  • 5
  • Fråga
  • Uppdaterades för 8 månader sedan
Det här är en fråga/idé som varit uppe på tapeten några gånger och jag är mest frustrerad över det faktum att förslag som lämnas här aldrig får något genomslag.

https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/nar-kommer-mojligheten-att-ha-langre-artikelnummer
2 år gammal tråd där Susanne skrev: "om det är fler med dig som har det här behovet så måste vi ta upp det för diskussion"..
Ordvalet är ganska kul, för med tanke på att det här inte är den äldsta tråden om samma ämne vet ni alltså redan att det är fler som önskar detta - eller ni kanske inte håller koll på vad som önskas från kunder när allt kommer omkring..?

https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/6soo0ttuelbfm
6 år gammal tråd med samma problem

https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/langre-falt-ordernummer-artikelbenamning-med-flera
4 år gammal tråd med samma problem

https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/mojlighet-till-langre-leverantors-artikelnummer
3 år gammal tråd, där det bland annat skrivs:
Som jag skrev [i en tidigare tråd] behöver vi göra väldigt stora insatser i produkten för att genomföra det ni ber om. Det krävs mer än en enskild åtgärd vid ett specifikt tillfälle och detta planeras över en längre tid. Målet är att det ska gå att ange fler tecken i framtida versioner och under 2015 har vi arbetat med att förbättra förutsättningarna för det. Även om arbetet inte syns på ytan ännu har vi med oss det i utvecklingen.
Att ni skyller på att det är "stora insatser i produkten" som krävs är bara larvigt. Ni sysslar med att ta fram mjukvara och då ingår det att göra ändringar av produkter - och det måste man framtidssäkra produkten för. Går det inte att göra ändringar har produkten byggts fel från grunden och behöver byggas om.
Det kanske blir lättare att förstå om vi istället liknar det vid att man kan behöva riva ett gammalt hus för det inte fungerar som grund för den där nya fräscha skyskrapan som man vill ha ståendes på samma plats - även om huset i sig fungerat utan problem för det tidigare behovet.

Jag ska vara helt ärlig och säga att jag tappat allt förtroende för Visma nu. Trots att era kunder själva kommer med önskemål (ni behöver alltså inte ens tänka själva på vad ni bör lägga till i nya versioner!) klarar ni inte ens av att bemöta förslagen här i forumet. Allt man får är dåliga bortförklaringar och man inser fort att man bara slösat sin tid. Tid man istället hade kunnat använda till något nyttigt, som att leta efter en leverantör som bryr sig om sina kunder och deras önskemål, istället för att leva vidare på sina gamla meriter - för meriter räcker inte hur länge som helst.
Foto på Philip

Philip

  • 242 poäng 100 badge 2x thumb
  • frustrerad

Publicerades för 8 månader sedan

  • 0
  • 5
Foto på Johan

Johan

  • 770 poäng 500 badge 2x thumb
Jag tror alla förslag på förändringar blir bemötta på samma sätt, se tråd Hantering av Idéer Visma Administration.
Foto på LW

LW

  • 20,794 poäng 20k badge 2x thumb

I fall som dessa, lönar det sig att vara ärlig, så vi användare vet hur tänket går på Visma. Vi behöver få veta hur ni resonerar, hur ni prioriterar och vad ni har i pipelinen att greja med först och varför. Vi behöver så veta, så att vi förstår... 

Vi alla användare, har redan förstått att ni sedan snart ett år tillbaka, satsar på buggfixarna efter omläggningen till SQL. Jag gissar att den omläggningen blev jobbigare än vad ni på Visma räknat med och att alla resurser går dit just nu. Men för fem, sex år sedan (för vissa önskemål är ju så gamla) fanns inte SQL-buggarna, även om utvecklingsavdelningen förmodligen arbetade för högtryck med utveckling av den versionen.

Att vi känner att vi inte lyssnas på, gör att vi till sist kommer gå över till andra programmakares redovisningssystem och det förlorar ni ju på i förlängningen.

Ärlighet varar längst, i alla fall i det här fallet...

//L