Långsamt i version 2017.11!! - Administration

  • 3
  • Problem
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Löst
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Efter uppdatering av Visma Administration 2000 till version 2017.11 går det knappt att fakturera längre... Jag har en klient som använder en prislista från Dahl för alla sina artiklar som faktureras och det går sjukt långsamt för programmet att hitta artikeln när jag slagit in numret. Vi pratar hundratals artiklar varje gång jag fakturerar... Det här går inte!! Artikelnumret stegar sig liksom ett och ett, typ en sekund för varje siffra. Jag får sitta och vänta på att artikeln ska registreras... Hjälp!! Efter den här uppdateringen har så många funktioner försämrats och snart byter jag bort Visma mot något modernare.
Foto på JennyLundin

JennyLundin

  • 514 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

  • 3
Foto på LW

LW

  • 20,874 poäng 20k badge 2x thumb
Upplever samma sak, fast med budgetsiffrorna. Så här var det inte tidigare...
Foto på Jon Seberg

Jon Seberg

  • 302 poäng 250 badge 2x thumb
Detta är ett känt fel hos visma  och vi har varit i kontakt med supporten och de hoppas på att få en uppdatering innan nyår som förhoppningsvis löser detta. själva har vi fått sätta in 3 heltider på faktureringen istället för en halvtid bara för att ha en möjlighet att fakturera ut allt innan nyåret. kostsamt.
Foto på JennyLundin

JennyLundin

  • 514 poäng 500 badge 2x thumb

Tack för ditt svar, visste inte att det var ett känt fel, försökte hitta info kring detta men hittade inget. Helt galet att Visma släpper en version som inte fungerar. Att behöva sätta in 3 heltider istället för en deltid känns verkligen onödigt...

Foto på pform

pform

  • 2,898 poäng 2k badge 2x thumb
Vad jag har förstått så har det att göra med att det är bytt databas, den det är lite pest eller kolera.
den föra modellen( som jag fortfarande är kvar på, då vi har koppling till cash-it ́s kassasystem, och dom har inte gjort om databasen än då jag kan inte uppgradera) i den gamla kan man inte söka på wildcard ́s, men det kan du i den nya databasen, men den är där i mot väldigt seg .

Det måste finnas något sätt att kunna optimera databasen, går det inte att använda GPU ́n eller liknande för att få det att flyta på ? 

Optimering av SQL databaser
En snabb googling fick fram https://www.toptal.com/sql/sql-database-tuning-for-developers
Foto på Susanne Friman

Susanne Friman, Produktansvarig - Visma Administration, Visma Förening, Visma Fakturering, Visma Webbfakturering, Visma Tid, Visma Compact

  • 2,430 poäng 2k badge 2x thumb
Hej!

Igår eftermiddag släppte vi version 2017.12 där vi bl a har fokuserat på att snabba upp hanteringen av artikelregistret. Ni kommer att märka en stor skillnad när ni bl a plockar upp en artikel på en faktura/order eller offert.

Mvh
Susanne
Foto på Jon Seberg

Jon Seberg

  • 302 poäng 250 badge 2x thumb
ledsen att behöva säga det. men ja, det är lite snabbare. men när vi slagit in art.nr så får vi vänta 8 sec tills den kommer till beställt antal och sedan 8 sec när vi fyllt i beställt antal och ytterligare 8 sec när vi fyllt i levererat antal.
Foto på LasseJ

LasseJ

  • 290 poäng 250 badge 2x thumb
Hej Jon!
Tror vi har gemensamma problem. Har ännu inte uppdaterat till 2017.12 och funderar nu på om det ens är någon vits med det, med tanke på din kommentar... 
Foto på Jon Seberg

Jon Seberg

  • 302 poäng 250 badge 2x thumb
siffrorna kommer fram snabbare i 2017.12 och det går snabbt att hitta artiklar som man letar efter i fliken. men när man väl tryckt enter så går det långsamt. snabbare än tidigare ( eller snarare mer jämn hastighet. våra artiklar tar nu 8 sec på stora och små 5 sec per enter. tidigare tog det mellan 5-45 sec helt slumpmässigt nästan oberoende på artikelns storlek). Arbetar man i fliken "artiklar och tjänster" så är det en enorm skillnad. där har vi inte stött på något problem i att skapa nya artiklar efter 2017.12 (har inte gått så många timmar än) män än så länge har programmet räknat rätt på varje kalkylpris. så stor förbättring sedan 2017.11 på den fronten.
Pratade med supporten tidigare och de bekräftade att de inte har fixat till allt vad det gäller hantering av strukturartiklar men att det jobbas på. 
Foto på JennyLundin

JennyLundin

  • 514 poäng 500 badge 2x thumb

Hej alla! Jag har nu uppdaterat till 2017.12 och nu funkar det som det gjorde innan!! Toppen!

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.