Långsamt nya databasen - Administration

  • 0
  • 4
  • Fråga
  • Uppdaterades för 9 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)

Är det verkligen meningen att det ska gå så sakta med nya versionen för Admin 2000? Har nu fått installerat 2017.12 och använt mig av den ett par dagar.

Vill inte svära här men f....n vad det går långsamt att jobba. Har det hostat så det gick säkert långsamt mot andra som har det lokalt installerat. Men att få över en journal till bokföringen tar så mycket längre tid än förut. Skandal tycker jag.

Kommer det alltid att gå så här sakta? Då vet jag faktiskt inte om jag vill vara kvar efter alla år.


Foto på Skebobruk

Skebobruk

  • 4,248 poäng 4k badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

  • 0
  • 4
Foto på AnnaBIK

AnnaBIK

  • 60 poäng
Vi har också uppdaterat till nyaste versionen för någon dag sedan och kör via klienter. Trodde det skulle bli betydligt snabbare nu i och med SQL databasen men så var tydligen inte fallet. Finns det någon förklaring till varför det istället går sååå mycket långsammare nu?
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 8,020 poäng 5k badge 2x thumb
Hej
Tråkigt att du upplever det så segt. Det är såklart inte bra, för att kunna titta vidare på det skulle vilja veta mer vad det är för typ av journaler du upplever är sega, är det alla eller bara en viss? 
Foto på Skebobruk

Skebobruk

  • 4,248 poäng 4k badge 2x thumb
Som i dag. Reggade in leverantörsfakturor. Siffrorna i sug funjade men när jag skrev in flr lev tokseg att hitta. Totalbelopp och moms ok men sen nettobeloppet....... Gjorde periodiseringar, fnys......
Foto på Mita Jonsson

Mita Jonsson, Content Producer - Administrationsfamiljen

  • 30,846 poäng 20k badge 2x thumb
Hej!

För att se varför det är så långsamt hos dig vill vi ringa och koppla upp oss för att se hur det är i din miljö.

Vi har gjort så att lagerförändringsjournalen går snabbare, framöver kommer vi se över hur vi kan göra så att bland annat leverantörsfakturajournalen blir snabbare. 
Foto på Annette

Annette

  • 1,704 poäng 1k badge 2x thumb
Hej. 
För mig går det väldigt långsamt att maila från Visma.
Innan uppdateringen så gick det direkt, nu kan det ta minuter innan man får upp epostmeddelandet.
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 8,020 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Anette!
Det jag skulle vilja att du testar är att du kör båda dina program som administratör. Högerklicka på ikonen och välj Kör som Administratör. Blir det någon skillnad?
Tar det lika lång tid att skriva ut till bildskärm och pdf?  Jag tycker inte det ska vara någon skillnad bara för att du har uppdaterat. 
Foto på Annette

Annette

  • 1,704 poäng 1k badge 2x thumb
Hej.

Det är när jag ska skicka epost från Visma, orderbekräftelse, fakturor, offerter etc.
Det är då det är långsamt, det gick direkt förut.

Ingen skillnad om jag är admin eller vanlig.
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 7,356 poäng 5k badge 2x thumb
Hej.
Hur var det med detta: Tar det lika lång tid att skriva ut till bildskärm och pdf? 
Foto på Annette

Annette

  • 1,704 poäng 1k badge 2x thumb
Ja det tar lite tid, men det är kopplingen mellan epost och visma som är det stora problemet.
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 7,356 poäng 5k badge 2x thumb
Kan du skicka andra dokument via e-post? Som exempelvis ett dokument från ditt skrivbord. Högerklicka skicka via e-post. Om det är samma långsamhet kan det bero på ditt e-postprogram eller datorn. Är det inte det så skulle jag vilja att du ringer eller chattar med oss så vi kan titta vidare på det. 
Foto på Annette

Annette

  • 1,704 poäng 1k badge 2x thumb
Hej.

Jag kan skicka epost som du sager, det är ngt som har hänt med Visma sen ni gjorde uppdateringen till SQL-server.
Foto på Eva-Lott

Eva-Lott

  • 92 poäng 75 badge 2x thumb
Jag håller med föregående kommentarer. Jag har uppdaterat till senaste 2018.6, sett till att det ska finnas gott om plats/minne. Det är FRUKTANSVÄRT segt!! Om jag har några flikar (t.ex kund, faktura, lev.fakturor) öppna och ska öppna artiklar/tjänster så är OFTAST rutan för "urval/sortering" helt tom och det går inte att välja i rull-listerna för det kommer inte fram några urval. Då måste jag stänga ner hela programmet och starta det igen. 
Att ens våga fundera på att uppdatera artiklar, läsa in prislistor eller göra större prisändringar, registervård/rensning eller liknande så gäller det att inte behöva använd programmet i några dagar!! Men man måste ändå vara på plats om det kommer upp någon fråga som måste besvaras.
Vi har haft tålamod i snart ett år men detta liknar ingenting. Så mycket som jag har haft kontakt med supporten detta året har jag inte haft, sammanlagt, det tidigare 20 åren!!
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 8,020 poäng 5k badge 2x thumb
Hej.
Jag antar att du redan fått hjälp med flera saker då men jag tänkte tipsa om att det går radera sökvägar i INI-filen så går processen fortare. Det är också bra att få veta vilken e-postklient du har installerad. Hur är Administrationsprogrammet installerat? Jobbar du på en klient via en server eller via VPN? 
Jag har testat med Outlook och uppfattar att det inte är någon skillnad från tidigare versioner.  
Foto på Annette

Annette

  • 1,704 poäng 1k badge 2x thumb
Hej.
Jag kör med outlook, inte VPN. Servern står ngr meter bort. Det är fortf sjukt segt att skicka dokument med e-post från visma admin 2000. Klient via server jobbar jag med.
Foto på Robin

Robin

  • 60 poäng
Jag antar att du redan fått hjälp med flera saker då men jag tänkte tipsa om att det går radera sökvägar i INI-filen så går processen 
Hej,

Vart raderar man sökvägar i INI-filen? Visma har varit snabbare sen vi uppdatera till sql-databas, men nu de senaste 1-2 månaderna har det varit fruktansvärt segt...

Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 8,020 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Robin.
I din INI-fil för just det bolaget finns det [Filutskrift] samt [PDFutskrift] under dessa två finns det ett antal sökvägar. Är det många olika sökvägar här så kan det vara en orsak till att det tar tid att skriva ut, ta bort samtliga under respektive klammer, fram till nästa klammer. Oklart eller osäker ta hjärna hjälp av oss via chatt.