Låsning av perioder - Visma Administration

• 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 4 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Om bokslutet inte blir klart inom 50 dagar efter årets slut, hur ska man då göra med bokslutsverifikationerna? Kan man vänta med att låsa sista månaden på året?

Marie

Foto på Marie

Marie

• 614 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 5 år sedan

• 0
  • 2
Foto på Yvonne

Yvonne

• 1,250 poäng 1k badge 2x thumb
Jag har också funderat på detta "problem". Jag har en kund som har kvartals moms och det händer att jag behöver rätta tillbaka eftersom det kan bli fel med EU-momsen. Ibland handlar det om en eller två verifikationer. Om jag behöver rätta i t ex första månaden så har 50 dagars gränsen paserat och ska då vara låst. När ska jag då rätta? Hur har man tänkt när det gäller rättelse av verifikationer? Vilket datum som helst eller sista dagen för momsperioden?
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

• 43,402 poäng 20k badge 2x thumb
Hej!

Även om du har låst bokföringsårets sista månad kan du registrera bokslutstransaktioner i Visma Administration.

Fel som upptäcks efter att en period är avslutad (avstämd och låst) ska enligt Bokföringsnämndens vägledning bokföras i den olåsta perioden som felet upptäcks. Om du till exempel upptäcker felet i juni och den felaktiga bokföringsposten finns i den låsta perioden mars, ska du bokföra rättelsen i juni.
Foto på Marie

Marie

Hur ska man kunna lägga till en bokslutsverifikation om perioden är låst?
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

• 43,402 poäng 20k badge 2x thumb
Bokslutsdatumet är öppet tills dess att du låser året. Så även om du har låst december månad kan du bokföra på den 31/12 om detta är ditt bokslutsdatum.
Foto på Marie

Marie

Ok, tack då är jag med.
Foto på bengt1

bengt1

• 454 poäng 250 badge 2x thumb
Tycker det borde vara en kontroll så att alla inbetalningar och kundfakturor är journalförda innan det går låsa!

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.