Låst månad och ej utskriven fakturajournal - Visma Administration

• 1
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Jag har skrivit ut en inbetalningsjournal men ej fakturajournal innan jag låste månaden. Jag kan inte skriva ut journalen i rätt månad då den är låst, jag kan inte ändra datum på fakturan då den ligger i reskontra. Hur ska jag göra för att få fakturan journalförd?
Foto på Marie

Marie

• 120 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

• 1
  • 1
Foto på Thomas L

Thomas L

• 5,956 poäng 5k badge 2x thumb
Det går att låsa upp en period om den har låsts av misstag. Arkiv - Bokföringsår - Ändra låsning. Obs att detta kommer att synas i behandlingshistoriken och man bör inte göra detta om sista dag för låsning har passerats.
(Redigerad)
Foto på Maria E

Maria E

• 74 poäng
Jag har exakt samma problem, dock har sista dag för låsning passerats och vad jag förstår går det inte att låsa upp? Hur löser man det?
Foto på Kalle Lindblad

Kalle Lindblad, Moderator

• 5,312 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Thomas L ovan är inne på rätt spår. Du ska bara ändra en låsning om du låst den av misstag. Man kan inte låsa upp efter det att perioden måste vara låst enligt god redovisningssed, eftersom det skulle innebära att bokföringsskyldigheten inte har fullgjorts. Läs mer i Ändra låsning.

Tack för era inlägg!
(Redigerad)
Foto på Tina H

Tina H, Champion

• 34,698 poäng 20k badge 2x thumb

Hej,

Är det inte rimligt att programmet varnar om man försöker låsa en period, om man inte skrivit ut alla journaler?

//Tina

Foto på Skebobruk

Skebobruk

• 4,246 poäng 4k badge 2x thumb

En undran där Kalle, om man har serviceavtal och man verkligen har gjort låsningen av MISSTAG, är det inget som ni kan hjälpa till med? För det är väl inte god redovisningssed heller att göra en låsning som man inte borde ha gjort?

Foto på Davor P

Davor P, Champion

• 24,596 poäng 20k badge 2x thumb
Där finns ytterligare en väg att gå OM man har en säkerhetskopia som togs innan låsningen.

DOCK innebär detta tyvärr en hel del extra arbete och det är en definitivt sista utväg som jag inte riktigt kan rekommendera då detta ibland leder till följdfel där man inte stansat om alla fakturor rätt. Har man dessutom använt sig av autoinvoice för kundfakturor eller leverantörsfakturor är man ute på mycket tunn is.....

Davor P
Foto på Marie

Marie

• 120 poäng 100 badge 2x thumb
Byt datum på datorn...
Foto på Davor P

Davor P, Champion

• 24,596 poäng 20k badge 2x thumb
Kan eventuellt fungera, MEN se till att du kopplar bort dig från internet-anslutningen så att du inte får en del andra problem.

Gör dessutom en säkerhetskopia innan du börjar laborera med datum och övriga eskapader för att låsa upp månaden....
Foto på Maria E

Maria E

• 74 poäng
Byta datum på datorn, eller backa till en tidigare säkerhetskopia låter verkligen inte som varken säkert eller i slutändan som god redovisningssed.

Min fråga kvarstår då, hur journalför jag fakturan som ligger på ett låst datum och i reskontra på ett säkert sätt och med god redovisningssed?

På något sätt måste man väl kunna lösa min utförda klumpighet på ett snyggt sätt?
Foto på Linnea

Linnea

• 242 poäng 100 badge 2x thumb

Jag har samma problem med låst månad och försent att låsa upp.

Hur löste ni det?

Foto på Mia Sundin

Mia Sundin, Moderator

• 2,546 poäng 2k badge 2x thumb
Hej

Enligt Bokföringsnämndens vägledning av god redovisningssed ska fel som upptäcks efter att en period är avslutad (avstämd och låst) ska enligt vägledningen bokföras i den olåsta perioden som felet upptäcks. Om du till exempel upptäcker felet i juni och den felaktiga bokföringsposten finns i den låsta perioden mars, ska du bokföra rättelsen i juni.

Finns det fakturor på låst period får ni skriva ut en journal utan att det kommer in i bokföringen (bocka i Bokför journaler och momsrapporter manuellt) och bokföra den manuellt i olåst period.

Mia
Foto på Linnea

Linnea

Hej,
Jag är inte riktigt säker på att jag förstår vad du menar.
För även om jag kryssar i det valet och sedan går till en faktura som inte är journalförd och försöker kryssa i den som "journalförd" så dyker en varningsruta upp att jag inte kan ändra fakturan då den ligger i reskontra. Jag kan heller inte skriva ut en journal för dessa fakturor på detta sätt då de fortfarande ligger i en låst månad.

Hur menar du att jag ska bokföra manuellt i en olåst period? Jag kan ju inte ändra fakturan och vill inte skapa dubbla fakturor ...

Fakturorna är utskrivna, betalda och låsta - allt förutom journalförda.
Foto på Davor P

Davor P, Champion

• 24,514 poäng 20k badge 2x thumb
* Börja med att ta en säkerhetskopia på företaget innan du börjar "leka"

Du kan inte gå in på själva fakturan och kryssa i något.

Gå in på fliken med den aktuella fakturan (kund eller leverantör)

Klicka på pilen vid "SKRIV UT" så du får upp en lista med alternativ.

Klicka på ----journal
Välj utskriftsdatum
Klicka på BILDSKÄRM

Får du nu ut en journal på skärmen med ett bokföringsunderlag på "sista sidan"?

Om du är nöjd med utseendet på skärmen så skriv ut journalen genom att trycka på ALT+P

Du bör nu få en journal utskriven på skrivaren där det INTE står något verifikationsnummer.

Klicka på ESC på tangentbordet

Nu bör du få upp en fråga om att godkänna journalen.

Godkänn journalen.

Ny skall du ha blivit av med första delen av problemet.

Nu får du manuellt stansa in uppgifterna från bokföringsunderlaget på lämpligt datum i den olåsta perioden.

Därefter skall din reskontra stämma och allt är frid och fröjd.

SKULLE det nu visa sig att det blivit fel igen så återställer du den säkerhetskopian som du (förhoppningsvis) tog ett par minuter tidigare.

Hoppas att detta hjälpt dig.

//Davor P
Foto på Linnea

Linnea

Som jag skrev kan jag inte skriva ut journalerna då de ligger i låst period.
Handlar inte om att jag inte vet hur man journalför fakturor ...
Foto på Davor P

Davor P, Champion

• 24,514 poäng 20k badge 2x thumb
Då återstår att ringa supporten så att de kan gå in i din dator via TeamViewer och hjälpa dig.
Foto på Linnea Norden

Linnea Norden, Moderator

• 5,626 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Linnea!

Ni behöver göra som Mia skriver ovan ha manuell bokföring av journalen medans ni skriver ut denna journalen. Och sedan bokföra den manuellt på en verifikation i en olåst månad.

1. Börja med att ta en säkerhetskopia av företaget.

2. Sedan går ni in under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Bokföring och sätta en markering vid Bokför journaler och momsrapporter manuellt. Nu är det viktigt att ni inte skriver ut några mer journaler eller momsrapport än just denna fakturajournalen. Skriver du ut tex en utbetalningsjournal nu så kommer den inte bokföras.

3. Sedan kan ni skriva ut och godkänna fakturajournalen på dessa fakturor. Ta ut journalen på första dagen i första olåsta månaden du har.

4. När den är utskriven och godkänd skapar skapar du en verifikation på din första olåsta månad, och där lägger du in bokföringsunderlaget från journalen.

5. Sen går du till Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Bokföring och tar bort markeringen för att Bokföra journaler och momsrapporter manuellt. Sen kan ni skriva ut journaler och momsrapporter igen och de bokförs som tidigare.

//Linnea
Foto på Linnea

Linnea

Problemet med detta är att jag inte får skriva ut en journal på dessa fakturor - även med Bokför manuellt ikryssat..
Jag får felmeddelande: "Verifikationen får inte bokföras i en låst månad, verifikationsdatum 2017-06-27. Sätt fakturans datum till 2017-08-01 eller senare."

Men, jag kan ju inte ändra datumet på fakturorna i och med att de ligger i reskontra.
Foto på Mia Sundin

Mia Sundin, Moderator

• 2,546 poäng 2k badge 2x thumb
Hej igen,

Har du bockat i Bokför journaler och momsrapporter manuellt i företagsinställningen och ändå inte lyckas journalföra den låsta perioden tycker jag att du ska ringa in till supporten så vi tillsammans får titta vad som gör att du inte får igenom journalen.

Mia
Bokföringsnämndens idé om god redovisningssed genom låsning av månad är nog bland det mest dumma dom kommit med dom senaste åren. Att man skall bokför något i en period men redovisa det mot skattekontot en annan ger ju inget annat än en total omöjlighet att följa vad som hänt. Man tappar dessutom jämförelsetal, uppföljning m.m. Att ha en total och korrekt behandlingshistorik är då mycket bättre och den visar ju vad som hänt. Å andra sidan har jag jobbat sedan 1989 med bokföring och jag har aldrig fått en fråga eller ett intresse om behandlingshistoriken. Vare sig vid skatterevisioner, vanligt revisioner eller vid konkurser. Att låsa perioder ställer, som vi ser i det här fallet, bara till det och ger absolut ingen god redovisning. Men det är ju inget vi löser här, däremot så får man hoppas att BFN tittar lite hur man faktiskt arbetar med bokföring. Man kan undra om dom någonsin gjort en bokföring på riktigt liksom.... så jäkla dumt bara....