Låsta funktioner i eEkonomi

  • 2
  • Idé
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Under bevakning
Hej!

Generellt tkr jag att programmet är alldeles för låst. Om man t.ex. bokfört mot 1630 så går det  inte att ändra belopp utan att göra en korrigeringsverifikaton. Korrigeringsverifikationerna är dessutom extremt krångliga att följa om man behöver korrigera flera ggr någon gång. Att stryka rader som man gör i Visma administration är väldigt mycket lättare att följa.

En annan låsning är att om man råkar skriva fel år i datumet när man gör leverantörsfakturor (lätt hänt en tid efter årsskiftet när man ofta jobbar med både föregående år och innevarande år) så kan man inte ändra det i efterhand utan måste skapa en kredit, koppla bort bilden från den ursprungliga fakturan och skapa en ny med rätt år. Resten av datumet kan man dock ändra... Detta gäller alltså om datumet man skriver ligger utanför bokföringsåret. 

Det finns en mängd andra låsningar som jag inte kan komma på vilka de är just nu. Kan ni inte bara låta programmet vara med flexibelt? Alternativt ha en version för egenföretagare som gör sin egen bokföring. Låsningarna kan då vara kvar för att hindra dem att göra fel. För redovisningsbyråer kan ni ha en flexibel version eftersom vi vet vad vi gör. Det är extremt störande med alla dessa låsningar som man behöver gå omvägar kring, det gör ju att programmets hela idé att vara ett lätt och smidigt program försvinner. Tanken kanske är god, men det märks att de som skapar funktioner i programmet utgår ifrån att allt ska fungera på ett visst sätt. I praktiken funkar det dock sällan exakt som ni tänkt. Vissa vill t.ex inte skapa sina kundfakturor i Visma utan vill fortsätta som de gjort tidigare. Det vore då smidigt att kunna skapa en kundreskontra på samma sätt som med leverantörsreskontran för att hålla ordning på vilka fakturor som betalas in osv. Att göra det i den befintliga funktionen blir väldigt mkt overkill och onödigt tidskrävande med artiklar, priser, antal osv. 

Kan inte komma på fler grejer just nu, men ni känner säkert till programmet bättre än jag och vet vilka låsningar som finns. 
Foto på NathalieEK

NathalieEK

  • 706 poäng 500 badge 2x thumb
  • irriterad

Publicerades för 1 år sedan

  • 2
Foto på NathalieEK

NathalieEK

  • 706 poäng 500 badge 2x thumb
En annan låsning är att man vid registrering av leverantörsfakturor inte kan lägga in ett förfallodatum som har passerat om man har bankkoppling. Mkt störande! 
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

  • 15,778 poäng 10k badge 2x thumb
"För redovisningsbyråer kan ni ha en flexibel version eftersom vi vet vad vi gör"

Eller en liten på/av knapp: Enkelt/Avancerat (Låst/Fritt).

(Frågan är hur man löser support men det finns alltid vägar runt sånt.) 
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

  • 15,778 poäng 10k badge 2x thumb
Märker att jag får förtydliga mig lite. :-)

Om man skall ha en mer "flexibel" version så anser jag att det inte bara skall vara för byråer, det skall vara en möjlighet för alla kunder. Nu misstänker jag att jag "svär i kyrkan" men jag tror man skall vara försiktig med att behandla byråerna och "slutkund" allt för olika. Ge oss som själva hanterar bokföringen samma möjligheter.

Jag kan på sätt och vis förstå varför vissa saker är låsta: kortare/billigare utveckling (dvs mer utveckling/funktioner för pengarna), enklare support (färre kunder som "skjuter sig i foten"). För mitt personliga behov upplevs dock den balansen lite för mycket åt  "styvförälderlig behandling" just nu. :-)

Off topic: 
Jag tror nog Visma lyssnar på vad användarna vill ha. Jag tror de lyssnar mycket och intensivt. Men jag tror också att det som vi skriver här på forumet bara är en del av alla påstötningar de får in och de har många andra faktorer att ta hänsyn till. Det jag tror Visma behöver bli bättre på, kanske till och med mycket bättre, är information, koordination och kommunikation. Det gäller förvisso även många andra organisationer. Men skulle jag skriva ner mina tankar om det här så blir det ett alldeles för långt inlägg och vi har redan "kapat" den här tråden tillräckligt.  :-) 
Foto på Lisa Henriks

Lisa Henriks, Project Manager eEkonomi/Website/Webshop

  • 19,718 poäng 10k badge 2x thumb
Hej! 

Tack för bra synpunkter och beskrivning. Vi håller helt och med om att olika användare har olika behov av enkelhet eller flexibilitet. Vi har gjort en analys kring detta och jobbar på att kunna erbjuda mer valmöjligheter för den som behöver det. Vi återkommer med med information framöver om det. 

Tillsvidare så vill jag tipsa dig Natalie om inställningen Använd reskontrabokning av fakturor som du hittar under Inställningar - Bokföringsuppgifter. Läs mer om funktionen och hur du använder den här
Foto på NathalieEK

NathalieEK

  • 706 poäng 500 badge 2x thumb
Tack för det tipset! Gud så bra!!! :D
Foto på AccountantfromHell_singland

AccountantfromHell_singland, Champion

  • 24,192 poäng 20k badge 2x thumb
Med tanke på att "slutkund" ofta inte har en aning om vad dom håller på med så är det nog rätt farligt att släppa lös dom. Fast så har det ju iof alltid varit med Administration. Problemet ligger nog mer i den villfarelsen att bokföring är enkelt och att vem som helst kan utföra den. En villfarelse som till mångt och mycket kommer från dom stora byråerna och programtillverkarna. Deras affärside är att kunderna skall göra jobbet själva och vi skall sälja dyr rådgivning och dyra bokslut. I vår byrå så består större delen av rådgivningen i att vi, genom att göra bokföringen, hjälper kunden att följa gällande regler och lagar. Det är ingen konst att göra ett bokslut med en korrekt bokföring som grund, ändå så är det det vi tar mest betalt för. FöretagsSverige är idag fullt av företagare vars bokföring inte är korrekt och som, om dom fick en granskning, skulle åka på ganska dyra avgifter, skattetillägg och kanske straff. Varför det är så vete fasen....
Tack för bra synpunkter. Det är en villfarelse att kunderna kan lära sig sköta bokföringen på en kvart. Men det var även så att man sålde program till vem som helst och sedan fick vi i branschen uppgift att rätta till allt i samband med bokslut. Håller inte riktigt med dig när det gäller att sälja "dyr" konsulting. Det är klart att det alltid kostar pengar att få kunskap och vi måste få betalt för den kunskap vi har. Mycket kan vi dela på hemsidor och liknande gratis. Men för specifik rådgivning måste vi få betalt. Vi skall ta betalt för kundnytta inte för antal timmar. Att vi bara byter pengar när det gäller redovisning är uppenbart. Att jobba för under 600 kr/timman fungerar inte om man vill ta ut en någorlunda lön. Säg att vi har en lön på 25000kr/månad brutto. Då kostar det totalt 25 000 x 1,61= 40 250 kr för företaget. Har vi en debiteringsgrad på 75 % och jobbar 170 timmar så blir timkostnaden 316 kr för bara arbetskraften. Sedan har vi lokaler, program, utbildningar, resor, reklam, hemsidor, datorer, kontorsmaterial.... Jag tror att även våra klienter inser att vi måste ha en vettig timdebitering och att vi måste få betalt för den tid som vi lägger ner. Bokslut är ganska enkelt att upprätta om man får ett bra underlag och att bokföringen är väl avstämd och helt klar. Men tyvärr får man ofta in ett material som är mycket  få klienter som kör sin egen redovisning som har ett sådan kontroll på sitt företag. Tittade på de 15 klienter som vi har som kör Visma E.Ekonomi själva och konstaterar att det är bara 1 som hade skött sin redovisning på ett bra sätt och bokslutet tog bara 5 timmar att upprätta med årsredovisningen och allt. Klart att det inte behövde kosta mycket pengar då. Han hade dock köpt 10-15 timmars konsult tid under året och på det sättet fått en hyfsad kostnad för en bra redovisning.