Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Återrapporteringsfil matchas inte mot bankhändelse - eEkonomi

När jag skapade LB-filen så innehöll den LBE (bg) LBP (pg) och LBS (skattektoinbet) men när jag ska läsa in återrapporteringsfilen så hittar den inte då filen blivit uppdelad på de olika delarna, skatteinbetalningen ligger för sig och är grön och klar för att bokföra , hur ska man göra så det blir enklast (rätt arbetssätt) ? eller gör programmet fel ? någon som har ett tips....
5 SVAR 5
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej Stefan L!

 
 

Förstår jag korrekt om du har läst in återrapporteringsfil, och att vissa händelser har matchats automatiskt och andra har inte matchats automatiskt?

 
 

I sådana fall kan du klicka på Matcha för att bokföra de händelser som programmet inte automatiskt har matchat. Här kan du läsa mer om återrapporteringsfiler

 
 

Du får gärna återkomma med lite mer information om vad det är du önskar göra i systemet, så kikar vi vidare.

 

Ha det fint!
Moa

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Moa 
Nej, jag tänker inte gå tillbaka till "bläckhorn och gåspenna". 

Jag förtydligar: när jag kopierar kontoutdraget från SEB så har beloppen av någon anledning delats upp dels som Skatteinbetalning LBS och vanliga BG, 2 olika belopp, säkerligens SEBs påhitt. När jag då läser in återrapporteringsfilen på just den dagen så får den inte träff på någonting.........

Stefans lösning 1
Jag testade genom att skapa en "ny bankhändelse" där jag slog ihop de 2 beloppen ( LBS+BG )till en ny total summa som blev utbetalat den dagen. Jag läste in återrapporteringsfilen igen och simsalabim så fick den träff. 

Stefans lösning 2 (ej att rekommendera) gick in och justerade i återrapporteringsfilen och tog bort skattebetalningen............funkade också.

Ska det fungera såhär ?

e-hälsningar

Stefan
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hallå Visma......håller ni på och testar ? Vad händer?

Nya E-hälsningar Stefan
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hej Stefan! 

Ber så mycket om ursäkt för mitt extremt sena svar till dig! 

Jag känner att jag behöver få svar på ett gäng frågor för att verkligen få grepp om vad som händer. Det känns trots allt lite mysko! 

  1. Har felet uppstått fler gånger sen du var i kontakt med oss första gången? 
  2. Hur ser det ut på kontoutdraget på banken, är det två transaktioner där? 
  3. När du laddar upp LB-filen på banken, godkänner du hela filen för betalning eller blir den delad redan där? 
Återkoppla så ska jag undersöka varför det blir som det blir. 
Stefan L553
UTFORSKARE

Hej 
har bytt inloggning (Stefan L533) har ej sett ditt svar eller frågor...
1. Ja
2. Ja , SEB delar upp beloppen i LBS(skatteinbet), LBE (BG) och LBP (plusgiro) på kontoutdraget och då funkar inte återrapporteringsfilen utan måste justera filen...men oftast hamnar PG i LBE beloppet på och då blir det stopp , se nedan.
3. Vet inte då jag inte är firmatecknare men det kan jag inte tänka mig då det bara är en fil som jag skapar med eget löpnr och dem ser jag på bankens sida som en fil.

om jag blandar plusgiro och BG i en fil och sedan försöker läsa in återrapporteringsfilen så tar det stopp "får ingen träff" då går jag in i filen tar bort plusgiro betalningen samt justerar slutsumman i filen samt går in i kass/bank och skapar en ny händelse med samma slutsumma och läser in filen på nytt så hittar levreskontran de öppna posterna. PG beloppet hitta då oftas också eftersom den är ensam kvar.


E-hälsningar 

Stefan