Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Lev.faktura över årsskiftet hur lägger jag upp det rätt?

Hej alla kloka!
Alla mina lev.fakturor har jag lagt in i dec, som ska betalas i jan på 2440, samt kostnadskonto och har direktkoppling till bank. Nu var en av dessa fakturor betalt, men hur matcha den, när den ligger i dec?

Fundering? ska man periodisera alla lev. fakturor som dras i jan? och sedan lägga upp den på nytt? eller hur ska jag sätta upp det, så det bli rätt i bokföringen. Som ex en betalning till skatteverket för nov redovisning el telia. 

All UB överförs det automatiskt till IB detta år? eller måste man tänka på göra något efter man bokfört årets resultat? 

kör faktura metoden och har ett AB

tacksam för hjälp
1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Låter som att du har lite funderingar inför bokslutet. Först vill jag börja med att tipsa om årsavstämningen som finns under Bokföring - Årsavstämning i eEkonomi. 

Oftast gör du ingen skillnad vid årsskiftet utan registrerar fakturan som vanligt under leverantörsfakturor och gör sedan betalningen via Kassa- och bankhändelser. I dessa fall som avser inköpet 2017, bara att betalningen kommer 2018. Men har du t.ex. en faktura som kommer i januari men du vill att kostnaden ska påverka 2017 så måste du boka om detta. Så hur gör man det? Jo, kika här! Där finns lite olika scenarion och en beskrivning hur du bokar om. 

UB överförs automatiskt till IB hela tiden. Så även om du går tillbaka och lägger in något mer så uppdateras det automatiskt. 


Ha det gott!
/Sanna