Leveransadress i beställningsbekräftelse - eEkonomi/webshop

  • 1
  • Idé
  • Uppdaterades för 6 månader sedan
  • Genomförda
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Vi har eEkonomi med webshop. När en beställning kommer in skickas en kopia av beställningsbekräftelsen till vår mail. Tidigare innehöll den adressuppgifter till beställaren, telefonnummer och mailadress dvs. allt som behövdes för att packa ordern och beställa frakten. I somras ändrades detta och leveransadress, telefonnr och mail togs bort. Det innebär att man måste logga in i Visma gå in på kundkortet och ta fram leveransadressen. Flera moment mer vilket gör arbetet med att beställa frakt mer omständigt då vi tidigare bara kunde kopiera från beställningsbekräftelsen. Kan ni ta tillbaka leveransadress, telefonnr och mailadress på beställningsbekräftelsen? Eller har ni andra lösningar på arbetsätt för detta?
Tack på förhand!
Foto på HomeElements

HomeElements

  • 122 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 8 månader sedan

  • 1
Foto på Robin Melldén

Robin Melldén, Team Manager

  • 3,084 poäng 3k badge 2x thumb
Hej

Anledningen till att vi tog bort den adressen beror på att vi har kunder som säljer artiklar där leveransadress kan vara en känslig uppgift. Det genomfördes alltså i samband med GDPR. Vi har dock börjat undersöka om vi kan lägga in det som en inställning, så att du som nätbutiks-ägare får avgöra själv om adressen ska synas. Jag kan inte svara på när vi kan genomföra detta men jag återkommer när jag vet mer. 

Mvh
Robin
(Redigerad)
Foto på HomeElements

HomeElements

  • 122 poäng 100 badge 2x thumb
Tack! Det vore toppen om det kan bli en inställning. Då det är en försämring nu när det är borttaget hoppas jag verkligen att ni snarast kan göra detta till en inställning. Ser fram emot att höra ifrån er om när detta kan vara på plats. Vore väldigt bra om det blir innan julhandeln sätter igång. 
Mvh Jessica
Foto på Jan Wester

Jan Wester

  • 1,730 poäng 1k badge 2x thumb
Det vore riktigt bra att göra det som en inställning - vi har ju leveransen mer automatiserad så där inget krångel. För oss ett reellt  problem när vi bokför inbetalningar. När alla uppgifter fanns i mailen var det oerhört lätt att söka på ett namn för att få se en avvikande leveransadress eller vice versa. Alltså för lite skumma inbetalningar där någon bara anger ett namn eller så och det kanske inte matchar med kundens namn i visma. 
Foto på HomeElements

HomeElements

  • 122 poäng 100 badge 2x thumb
Hej! Blir nyfiken på hur du har automatiserat leveransen. Har ni en integration mellan Vissa o transportbolaget/en för val av frakt/fraktsedlar/bokning av upphämtning? Vänliga hälsningar Jessica
(Redigerad)
Foto på Jan Wester

Jan Wester

  • 1,730 poäng 1k badge 2x thumb
Hej, ja man får fixa en integration. Det är defenitivt värt det så fort man börjar få typ två eller fler ordrar/dag. Och räknar man med att få det så fixa på en gång!

 Visma kan berätta (eller står det nånstans) vilka företag som tillhandahåller integration från Visma mot olika fraktbolag. Jag har valt EDI-soft/Consignor och använder mig bara av DHL. DHL kan man få bra pris av om man går med som medlem i ett företag som heter grossist.se. Man kan också välja att ha fler fraktbolag aktiverade i integrationen. Initialt var det en del barnsjukdomar med EDI-soft men nu är alla bitar på plats och det funkar jättebra. Jag kan inte svara för hur de andra företagen funkar - de kan säkert också vara bra!

Om man låter kunden välja fraktsätt (utifrån DHLs olika fraktsätt), så behöver man bara manuellt fylla i antal kolli samt sändningens totalvikt och trycka på en knapp så kommer etiketterna ut. Bockar manuellt i rutan "levererad" då med. Allt det här gör man inne i Visma när man hanterar ordrarna. Är det något fel på adressen kommer inga etiketter ut och då går man in i ett program som heter Consignor där ordrarna hanteras. Där finns automatiska funktioner med hur adressen skall ändras - väldigt smidigt. Bokning av upphämtning sker automatiskt så fort man börjar skriva ut ordrar (om man vill).

Man kan skriva direkt på etiketten vad som ska packas med den så behöver man inte packa kundspecifikt sen. (Vi har oftast flerkollisändningar). Skriver heller aldrig ut följesedel för varje kund vilket sparar tid o papper. Är överlag mycket nöjd med de här lösningarna. Du kan slå en pling om du har fler frågor. 
/Janne 
Slåttergubbens ekologiska fågelmat AB
Foto på Robin Melldén

Robin Melldén, Team Manager

  • 3,084 poäng 3k badge 2x thumb
Hej

Inställningen för att få tillbaka leveransadressen kommer att läggas till i inställningarna för Webshop.
Vi håller på att utveckla den nu och kommer att släppas den om ett par veckor.

Mvh
Robin
(Redigerad)
Foto på Robin Melldén

Robin Melldén, Team Manager

  • 3,084 poäng 3k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej

Funktionen är nu släppt och ni kan aktivera leveransadressen på beställningsbekräftelsen igen. Detta gör ni i shop-inställningarna.

Mvh
Robin
Foto på HomeElements

HomeElements

  • 122 poäng 100 badge 2x thumb
Super! Tusen tack Robin. Mycket uppskattat!
Foto på Jan Wester

Jan Wester

  • 1,730 poäng 1k badge 2x thumb
Ja, jättebra! Och rätt snabbt ordnat!  Det har varit mycket jobbigare att bokföra inbetalningar ett tag nu. Gäller ju dem som betalar in i förskott eller swischar och anger sitt eget namn men har beställt i ett företagsnamn. 

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.