Leveransdatum på fakturan i eEkonomi

• 3
  • Idé
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Genomförda
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej,

Jag vill veta varför Leveransdatum inte finns i Visma eEkonomi som val i den övre delen av fakturan på samma sätt som det gör med Fakturadatum? Jag tycker inte det är bra att behöva skriva in det i fritextfältet varje gång.

Mvh,
Kawaii
Foto på Kawaii

Kawaii

• 338 poäng 250 badge 2x thumb
  • besviken

Publicerades för 5 år sedan

• 3
Foto på Maria Fredriksson

Maria Fredriksson, Business analyst - Visma eEkonomi

• 820 poäng 500 badge 2x thumb
Hej

Detta är en avgränsning vi har gjort. Men jag håller koll på tråden och hoppas det är fler med dig som vill ha det och på så sätt få med det i vår prioriteringslista.

Mvh Maria
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

• 48,564 poäng 20k badge 2x thumb

När man anger ett leveransdatum när en order är levererad så bör detta komma med på fakturan.

Har egentligen krav på detta vid import och export

Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

• 48,564 poäng 20k badge 2x thumb

har fått flera frågor kommer från kunder som undrar om leveransdatum, jag skickar följesedel med e-post till kunden.

Det enda som står är orderdatum och det kan ju vara ett halvår innan leveransen

dom försöker matcha följesedel mot fakturan och på den står inte leveransdatum heller

(Redigerad)
Foto på Lisa Henriks

Lisa Henriks, Project Manager eEkonomi/Website/Webshop

• 19,718 poäng 10k badge 2x thumb
Hej på er! 

Kan avslöja att leveransdatum på kundfakturor är något som vi jobbar med just nu och kommer kunna leverera inom snart framtid. Håll ögonen öppna! 
Foto på Lisa Henriks

Lisa Henriks, Project Manager eEkonomi/Website/Webshop

• 19,718 poäng 10k badge 2x thumb
Officiellt svar
Har ni varit inne i eEkonomi och skapat kundfakturor idag? Om inte så vill jag berätta för er att det nu finns ett fält för Leveransdatum på fakturan. 

Kika gärna in alla versionsnyheter i tråden Uppdatering av Visma eEkonomi - 16 mars 2016.
Foto på Zahrah

Zahrah

• 70 poäng

Hej!

Jag å min sida undrar varför leveransdatum dyker upp utan att jag har valt det - går det att välja bort? Jag har inga leveransdatum och ibland glömmer jag att radera det - det ser lite underligt ut för min medlemmar.

Foto på MatsB

MatsB

• 434 poäng 250 badge 2x thumb
Tror ni på fullaste allvar att alla fakturor handlar om saker som har levererats vid ett enda tillfälle?
Vad har ni tänkt att man skall sätta för datum när man skickar en klumpfaktura en gång i månaden på tjänster som är utförda hela månaden?

För att slippa leveransdatum som bara kommer förvilla mina kunder så får jag börja göra egna fakturor i word.
Men det är ju ganska bra, för då kan jag byta ner mig till e-ekonomi boföring och sparar 60 kr/mån.
Eller så byter jag till ett helt annat bokföringsprogram.
Foto på Kjell Nygren

Kjell Nygren

• 336 poäng 250 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Leveransdatum - eEkonomi.

Hej!
Varför kommer inte leverandsdatum med på utskrivna fakturor. Mina kunder hör av sig och frågar när vi var där och levererade.
Dessutom kräver skattemyndigheten att leveransdatum anges på fakturan.
Ordagrant står det så här på myndighetens sida.
"Det datum varorna såldes eller tjänsten utfördes eller slutfördes"
Skall framgå av fakturan.
Tacksam för svar
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Zahrah,

Det går inte att välja bort rutan för leveransdatum då det är ett krav att rutan finns - se vad Kjell Nygren skrivit här ovanför.
Du kan välja att ta bort datumet om du inte vill att där ska stå något.

Ha en fin dag
/Susan
Foto på Ason

Ason

• 132 poäng 100 badge 2x thumb

Jag har försökt att ta bort leveransdatum från fakturautkast i eEkonomi och spara utkastet, men när jag går tillbaka till till utkastet så står det likafullt ett leveransdatum där.

Och om fakturan innehåller flera olika försäljningar/leveranser så borde väl leveransdatum kunna anges per rad, annars blir informationen missvisande.

Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Ason,

Så länge du sparar fakturan som ett Utkast kommer Leveransdatum att finnas kvar varje gång du öppnar utkastet.
När fakturan är utskriven och Sparad/Bokförd finns inte Leveransdatum kvar om du tog bort datumet innan du Sparade/Bokförde.

I dagsläget finns det enbart en rad för Leveransdatum, vill du har flera olika Leveransdatum får du komplettera med en textrad.

Ha en fin kväll
/Susan

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.