Inställning för om leveransdatum ska fyllas i eller ej - eEkonomi

  • 13
  • Idé
  • Uppdaterades för 2 månader sedan
  • Under bevakning
  • (Redigerad)
I den senaste uppdateringen har plötsligt Leveransdatum kommit med utan att jag aktivt valt detta. Hur väljer jag bort leveransdatum som standardinställning?
Foto på Tomas

Tomas

  • 320 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

  • 13
Foto på MNDU

MNDU

  • 484 poäng 250 badge 2x thumb
Hej Visma, hur går det med detta? Nu har vi som inte vill ha leveransdatumsfältet på fakturorna haft merarbete i 2 år...

Vore som sagt himla bra att få det valbart under företagsinställningar.

Vänligen,
Malin
Foto på Hans

Hans

  • 120 poäng 100 badge 2x thumb
Jag vill också kunna ta bort leveransdatum från alla mina fakturor så att jag slipper göra detta manuellt för varje faktura.
/Hans
Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 22,898 poäng 20k badge 2x thumb
Hej!

Tack för att ni bidrar med önskemål till produkten, det är alltid uppskattat!

Vi har kikat på hanteringen av leveransdatum och om det ska fyllas i per automatik eller inte, som det ser ut just nu så är det inte planerat att ändras inom den närmsta framtiden. Det ni i dagsläget får göra är att sudda ut/ta bort datumet om ni önskar att inte ha med detta på fakturorna. Jag förstår självklart att detta inte är optimalt men det är lösningen som finns just nu. 

Vi uppdaterar självklart i tråden om det sker någon förändring gällande önskemålet.

Ha en fin dag!

/Lovisa
Foto på max1001

max1001

  • 5,966 poäng 5k badge 2x thumb
Ibland kan man undra lite över den tidsdimension ni verkar inom. 2 år (!) efter din senaste kommentar, så skriver du i princip samma sak? 

Det är ju uppenbart att ni inte bryr er om användarupplevelsen och de förbättringar som vi föreslår. Varför detta spel för galleriet? 
Foto på experience

experience

  • 3,226 poäng 3k badge 2x thumb
Vänligen klargör för oss om vi som säljer tjänster utgör en minoritet inom er målgrupp och om vi därmed är lägre prioriterade.

Helt otroligt att ni inte kan lösa detta jag hinner inte ta bort levdatum utan har fått informera mina kunder att det är en bugg i mitt ekonomisystem.

Bugg? Ja för man har inte levdatum i fakturahuvudet på tjänster annat än i undantagsfall. Dels har jag ofta olika datum på samma faktura samt t ex abonnemang har ingen leverans.

Ni bör kunna lösa detta på 4-8 Tim arbete jag jobbar inom systemutveckling kan hjälpa er kostnadsfritt om det är svårt att prioritera lätta cases som dessa.

Ni kanske tittat på hur många som rensar datumet och sett att få gör det, om sant, är det nog många som gör som jag struntar i det.

Ni har momsregler på artiklarna som berättar om det är tjänst eller vara som säljs annars kan ni enkelt lägga upp en inställning. Vid start kanske man kan välja om man säljer varor eller ej.

Har inte hunnit byta system,vill verkligen ge er chans efter chans men då måste du motivera varför detta enkla arbete inte går att prioritera. Räkna med att alla som säljer tjänster stör sig på detta. Med tanke på er andra tråd om avtalsfakturering med många följare så verkar jag inte vara helt ensam.
Foto på Jacob Holmdahl

Jacob Holmdahl

  • 112 poäng 100 badge 2x thumb
Hej Visma,
Önskar också inställningen under företagsinställningar.

Sen undrar jag varför ändringar av förfallodatum och leveransdatum i en faktura inte sparas när jag sparar ett utkast, detta anser jag vara ett fel.

Har testat att ändra fakturadatumet och spara, det funkar så då bör ju ovan också det.

Om man arbetar med sin faktura för att göra den så snygg som möjligt och väljer att spara för att slutföra den senare, då är det ju tilltalande att allt sparas, otroligt lätt att missa att ställa tillbaka de icke sparade inställningarna när man väl skickar fakturan annars.

Eller vad anser Visma om detta?

Mvh.
/Jacob


Foto på Aken

Aken

  • 166 poäng 100 badge 2x thumb
Jag är ny användare i eEkonomi sedan i våras. Bekymrade mig direkt, vid första faktureringstillfället, att jag tydligen måste ta bort leveransdatum på varje faktura jag upprättar. Jag är konsult och säljer tjänster i likhet med många i denna tråd. Än mer bekymrad blir jag när jag ser att många har stångats med detta problem i 2 år(!) och lämnat önskemål och förslag på lösningar, utan att något hänt.
Mitt förslag är att fältet för leveransdatum lämnas tomt och att de som vill redovisa datum fyller i fältet.
Foto på Michael Axelsson

Michael Axelsson

  • 152 poäng 100 badge 2x thumb
Jag säljer tjänster precis som många andra i denna tråd, och önskar därför att leveransdatum går att ta bort. Det är väldigt lätt att missa att ta bort datumet här, plus en onödig sak att göra varje gång. Mycket bättre om det är valbart. Hoppas att det snart är tillräckligt många som vill se en förändring på detta för att det ska gå att prioritera!
Foto på MatsBRB

MatsBRB

  • 92 poäng 75 badge 2x thumb
Bug: raderar jag leveransdatum och sparar som utkast så återställs det till dagens datum. Raderar jag leveransdatum och förhandsvisar utskrift så är leveransdatum borta. Så detta fungerar ej. Samma problem ifall jag skriver in ett tidigare leveransdatum.