Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Leverantörsfaktura i december 2017 betala i januari 2018

Hej, behöver hjälp
Måste ge min moms till 26,2 och få följande problem:

- Leverantörsfaktura som inkom i Visma den 29.12 / Utgångsdatum och betalas i januari

Nu kommer fakturan att visas i moms 2017, även om det är en faktura för 2018.

Hur kan jag korrigera detta - måste betala moms till 26,2

Be om hjälp
10 SVAR 10
Fd medlem
Inte tillämpbar

Faktura utställd 2017 ska momshanteras 2017 även om den förfaller till betalning 2018.
så att momsen visas 2017 är rätt.

Mikael.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tyvärr, jag har fel ...
Leverantörsfakturan är också för 2018 och INTE för 2017
Hur får jag det här ombokat?
Er redan betalat
Fd medlem
Inte tillämpbar

använder du kontantmetoden eller fakturametoden?
Fd medlem
Inte tillämpbar

jag måste fråga
Du skrev tidigare att fakturan kom in i visma 29/12 2017, betyder inte det att fakturan är daterad i december 2017?

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

tillägg till min fråga om kontantmetod/bokslutsmetod vs fakturametoden:

när slutar ditt räkenskapsår?  är det 31 dec eller annan månad?

orsaken till frågan är att man hanterar momsen olika se nedan. 

Om ditt räkenskapsår slutar 31 dec så ska momsen bokas på 2017 oavsett faktureringsmetod eller kontantmetod. (förutsatt nu att fakturan är daterad /ankom under 2017)

Observera att kostnaden (exkl moms) för varan/tjänsten du köpt kan bokas på 2018 via t ex periodisering från 2017 till 2018 samtidigt som momsen hanteras i dec 2017.

Om du har kontantmetoden och räkenskapsår som slutar 31 dec så bör Eekonomi ha kört en automatisk rutin som bokar obetalda fakturor som levskuld den sista dec och moms på dec och en bortbokning av levskuld på betaldatumet i januari då fakturan betalades.. 
se https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/dlra4ec2c4flt 



Faktureringsmetoden är huvudmetoden för den löpande bokföringen. För utgående och inkommande fakturor gäller att de först förs in i bokföringen på det datum de är utställda eller inkomna - det vill säga på fakturadagen eller ankomstdagen. I det här skedet bokförs fakturan som en kundfordran eller en leverantörsskuld. Samtidigt redovisar du också momsen.

Om du använder kontantmetoden/bokslutsmetoden bokförs inte fakturorna när du skickar dem till kunden eller när du själv tar emot fakturor, de bokförs först när de betalas.  Det är bara vid räkenskapsårets slut (bokslutsdagen) som ännu obetalda fakturor tas in i bokföringen.
Fd medlem
Inte tillämpbar

okej ..
Jag har räkenskapsår slutar 31 dec och kontantmetod.
Nu mitt misstag:
Har leveransfaktura för mitt program (Visma) för 2018 redan registrerat i december 2017 med fakturadatum 29.12 och utgångsdatum 2018-01-28.

Hur kan jag avbryta fakturan så att jag kan skriva in den helt i 2018, så Moms körs 2018.

Räkningen är redan betalad.
Fd medlem
Inte tillämpbar

fast principen är att fakturor du fått under 2017 (räkenskapsåret) ska momsdeklareras under 2017 (dvs senast under räkenskapsåret) oavsett om de betalats under 2017 eller ej.

så korrekt förfarande för dig såvitt jag förstår är att du redovisar den momsen på period dec.

kostnaden för programvara exkl moms kan du periodisera om till 2018 men momsen kvar 2017.

Eller är det något jag missar?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej jag en gång till

..... hur skriver jag det ....(min svenska inte alltid så bra som jag är tysk)
Januari 2017
- Leveransfaktura för 2017 inmatad och betald
= Momsredovisning visa 2017 - Rätt
December 2017
- Leveransfaktura för 2018 registrerad av misstag 2017-12-29
= Momsredovisning som visa 2017 - Felaktig

"Programvaror" kommer att ange två gånger i 2017 Momsredovisningen

För momsen 2018 saknas då leveransfakturan för Programvaror i Momsredovisning

Tack för din uthålliga hjälp
Fd medlem
Inte tillämpbar

ok för exemplets skull låter vi kostnaden på fakturan vara 1000 kr inkl moms och moms = 200kr

20171229 fakturan inkom

201801xx fakturan betalades

201801xx samtidigt som fakturan betalades kör eekonomi en rutin som
  • 20171231 bokar momsen 200kr på momskontot och de 800kr som är kostnaden bokas som levskuld 
  • 201801xx bokas en verifikation som tar bort 800kr och debiterar kostnadskontot "Programvaror" du valt i fakturabokningen.
Detta innebär att du inte har någon kostnad 800kr programvaror i dec 2017 men du har en leverantörskuld bokad på 800kr (detta ligger på balansräkningen så märks inte på resulttaträkningen)
.
i januari bokas leverantörsskulden bort och du får en kostnad på 800kr på "Programvaror"
Detta blir korrekt och kostnaden för "Programvaror" syns bara 1 gång -- i 2018

Momsen:
momsen bokas 31 dec 2017 med  200kr. ingen moms bokas i jan 2018

när du gör momsrapporten för Dec 2017 så ska dessa 200kr vara med där för att det ska vara korrekt


svarar jag på rätt fråga?

ovan enligt information i nedan länk
Om du har kontantmetoden och räkenskapsår som slutar 31 dec så bör Eekonomi ha kört en automatisk rutin som bokar obetalda fakturor som levskuld den sista dec och moms på dec och en bortbokning av levskuld på betaldatumet i januari då fakturan betalades.. 
se https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/dlra4ec2c4flt 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Köpte i december en dator och betalade med klarna faktura vilket resulterade i att fakturan jag trodde jag skulle få i mitten av december inte dök upp förens mitten av januari iår.

 

Frågan är här, får man lägga kostnaden på förra året så moms etc blir avdraget på 2019 fasten man inte fick fakturan förens detta år? Min avsikt var att få fakturan direkt men klarna hade ändrat pga ett tidigare köp från vanlig faktura till månadsfaktura vilket resulterade i detta dilemma.

 

Om man får det, hur ska det bokföras isånna fall ? 

 

Mvh / Tomas