Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Leverantörsfakturor eller övriga uttag - eEkonomi

Hej! Fakturor från bland annat transportstyrelsen (trängsel mm), sms park faktura, försäkring för bil osv. Bokför jag som övrig uttag sedan ett konto som passar. Är det fel? Måste jag registrera dem som leverantörs fakturor? Eller kan jag fortsätta på samma sätt och det blir rätt ändå. Tacksam för alla insatser.
6 SVAR 6

Har du faktureringsmetoden så skall du bokföra allt fakturor i reskontran.Kontantbetalda "kvitton" kan du bokföra direkt. Dock så är det praktiskt att lägga dom i leverantörsfakturaregistret om det är en leverantör du använder normalt. Då är det lätt att hitta fakuran. Har du bokslutsmetoden (kontantmetoden) så bokar du ju inga som leverantörsfakturor. 
När du skriver  att du "bokför som övrig uttag" så antar jag att du menar utlägg då du betalat dom kontant, eller? Och jag antar även att du har enskild firma..?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Nej jag har ett AB. Det är ett litet konsult bolag. Där det handlar med av inköp av enklare saker till företaget och bokförs som inköp mot kvittot. Men fakturor från trängsel enligt min fråga ska de också vara inköp mot kvitto? Och det är kontant metod jag har. Tack för ditt svar

Hm. Äger du bilen privat så kan du få ersättning för dom. Du kan läsa lite här om reglerna; https://skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/svarpavanligafragor/trangselskatt/privatinkoms...

Äger bolaget bilen så kan du läsa lite här om reglerna för det: https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/sjalvservice/svarpavanligafragor/trangselskatt....

Sedan så undrar jag vilket program du använder när du undrar om det skall bokas som inköp mot kvitto eller som faktura?
Fd medlem
Inte tillämpbar


Vadå regler! Detta har inget med min fråga att göra! Jag har inte ens frågat något om reglerna. Vad skriver du om egentligen? Alla som deltar här använder programmet visma är du seriös?!

Japp, seriös som katten med tanke på att Visma har en mängd olika bokföringsprogram som hanterar saker olika och för att kunna svara hur du skall göra så är det en rätt viktig info. Visma eEkonomi hanterar saker på ett sätt genom en massa automatik och Visma Administration låter en bestämma själv. .... Regler styr hur du gör men visst. Jag backar och låter någon annan svara som kan lämna svar som passar just dig.... Önskar dig en trevlig dag vilket som...

Konsult, jag skulle nog säga att reglerna har allt med dina frågor att göra. Även så vilket program du använder, precis som AccountantfromHell påpekar. Visma har ett antal olika system som är byggda utifrån lite olika filosofier och därför kan påverka det exakta svaret. 

Gällande reglerna, ett exempel: att om bilen är privat och därmed fakturan för trängselskatten är utställt till dig privat så kan du inte ens ta upp den i företagets bokföring som en faktura. Möjligen kan du bokföra den som ett utlägg gjord av en anställd (mer som ett kvitto då). Därför - läs reglerna. 


Ett tips I allmänhet: det finns en hel del forumanvändare här (till exempel AccountantfromHell) som arbetar med bokföring yrkesmässigt OCH som är ofta är väldigt generösa med att svara på frågor och hjälpa oss andra glada amatörer. Om någon av dem börjar hänvisa till regler eller ställer motfrågor så finns det en anledning till det.