Leverantörsfaktura inlagd med fel belopp - eEkonomi

• 1
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Jag har lagt in en leverantörsfaktura och den har skickats til banken för betalning, men jag har lagt in fel belopp. Hur gör jag för att rätta fakturan på enklast sätt
Foto på Karl-Anders

Karl-Anders

• 70 poäng

Publicerades för 2 år sedan

• 1
  • 1
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej,

Du kan Ångra fakturan och skapa om den.
Detta gör du under Inköp - Leverantörsfakturor - markera leverantörsfakturan - Åtgärder - Ångra faktura. Skapa sedan om den med rätt uppgifter.

Då leverantörsfakturan gått iväg till banken måste du även gå in på banken och stoppa den för betalning.

Ha en fin helg
/Susan
Foto på Anette Andersson

Anette Andersson

• 92 poäng 75 badge 2x thumb
Hej! Jag har samma problem som Karl-Anders hade, men jag har lagt in rätt belopp i banken och fakturan har blivit korrekt betald. När jag nu ska matcha händelsen går inte det eftersom beloppet är felaktigt inlagt i VISMA. Jag provade att ångra fakturan men får då ett felmeddelande där det står ungefär att det inte går att ångra en faktura som är tidigare än dagens datum. 
Foto på Fanny Örnberg

Fanny Örnberg, Moderator

• 3,924 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Anette,

Troligtvis står det att det inte går att ångra en faktura med förfallodatum tidigare än dagens datum. Det du kan testa är att öppna debetfakturan - ändra förfallodatumet till dagens datum - spara och sedan testa att ångra fakturan igen.

Om det inte fungerar för dig att ångra fakturan ändå så kan du skapa en ny kreditfaktura. Det kan du göra genom att skapa en kreditfaktura, denna ska vara likadan som den felaktiga debetfakturan fast i kredit. Du skapar en kreditfaktura genom att gå in under Inköp - Leverantörsfakturor - Ny leverantörsfaktura - markera rutan för Kreditfaktura och bokför sedan fakturan på samma sätt som den felaktiga (samma datum, konton, belopp). Du kan sedan trycka på den skapade kreditfakturan - Åtgärder - Kvitta - och sedan välja upp den felaktiga debetfakturan att kvitta mot kreditfakturan. Detta är samma sak som att använda funktionen ångra faktura fast du gör det manuellt.

Återkom om du har fler funderingar!

/Fanny

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.