Leverantörsfaktura med summa 0:-

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 4 år sedan
  • Besvarad
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Jag har registrerat en leverantörsfaktura från Fora med summa 0:-. Registrerade den för att den ändå skall synas om man letar efter den... Nu får jag felmeddelande "Det finns ej journalförda fakturor med i leverantörsreskontran" när jag gör avstämning. Vid kontroll så är det bara denna "nollfaktura" som kommer med på leverantörsfakturajournalen om jag skriver ut en igen. Jag har provat att makulera den, men den kommer ändå med på journalen. Problemet är att det går ju inte att bokföra journalen, eftersom det inte finns något att bokföra! Och med andra ord så ligger fakturan kvar och kommer med på journalen hela tiden! 
Hur kan jag "få bort" denna nollfaktura?
Foto på Marie L

Marie L

• 898 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 4 år sedan

• 0
  • 1
Foto på KenArd

KenArd, Champion

• 48,276 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Marie,
Inget vanligt problem;)
Jag skjuter från höften och gissar att du kan göra en motsvarande kredit faktura som du kvittar bort mot den första felaktiga fakturan...

MVH

Kenneth
Foto på Laila

Laila

• 13,316 poäng 10k badge 2x thumb
Jag har gjort samma sak en gång och stött på problemet. Jag registrerade den av samma anledning och fick detta meddelande sedan. Tyvärr kommer jag inte ihåg hur jag löste det hela, men det går att lösa!
Foto på VeronicaYstaGruppen

VeronicaYstaGruppen

• 134 poäng 100 badge 2x thumb
Jag brukar registrera dem till 1 öre. Mest för att jag vill ha dem sökbara precis som du skriver.
Foto på Lisa Henriks

Lisa Henriks, Project Manager eEkonomi/Website/Webshop

• 19,718 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Marie L! 

Det går inte att journalföra en faktura med summa 0 kr. Makulerar du däremot faktura så kommer den att komma med på nästa journal där det finns andra fakturor att journalföra. Det går alltså inte att skriva ut en leverantörsfakturajournal med endast en makulerad faktura. 
Foto på Veronica Norton

Veronica Norton

• 168 poäng 100 badge 2x thumb
Jag hade motsvarande problem och behövde få fakturan registrerad eftersom den innehöll moms och annat som behövde bokföras. Löste det genom att registrera 0:- fakturan med 1 krona som total och bokade det mot öresutjämning. Skapade sedan en kreditfaktura med 1 krona också bokat mot öresutjämning och kvittade dessa som betalda mot varandra.
Foto på OlleK

OlleK

• 578 poäng 500 badge 2x thumb
Jag har ett snarlikt problem: Hur ska jag bokföra en faktura på -374 kr som innehåller "Avgår betalning fr tidigare faktura" 324 kr samt att det lilla kvarvarande beloppet -50 kr "kommer att avräknas nästa faktura"?
Totalt blev det då en nollfaktura, fast med moms och allt. Ska man sätta noll i Leverantörsskulder? Eller totalbeloppet -374 först och sedan nolla det mot ngt annat konto?
Minustecknen beror på att det är en elräkning, där elleverantören köper överskottet från våra solceller. Så när överskottet är större än konsumtionen blir det minustecken på fakturan och senare återbetalning. (Vi är ett momsredovisningsskyldigt jordbruk, och elen bokförs i jordbruket.)
Den nästa fakturan blev ännu krångligare med alla plus och minus och tillgodon, men jag får väl återkomma...
(Redigerad)
Foto på Petra Argus Turesson

Petra Argus Turesson, Fd Moderator

• 3,274 poäng 3k badge 2x thumb
Hej!

Nu ska vi se om jag är med på hur du menar. Är det en leverantörskreditfaktura på 374 kr, där 324 kr redan är utnyttjat? I så fall skapar du en kreditfaktura på 374 kr och gör en delbetalning på 324 kr på den. Resterande 50 kr ligger kvar i reskontran och kan dras av när nästa faktura kommer. Har jag inte förstått din fråga rätt så återkom gärna:)
Foto på OlleK

OlleK

Aha, leverantörskreditfaktura, jag hade missat att man kunde göra en sån. Jag gjorde bara en vanlig och satte minustecken. Då fungerade mina automatkonteringar också. Men hur kan jag göra en delbetalning på den, om det är ett tillgodo och betalningen redan är gjord på föregående faktura?
Foto på Elin Håkansson

Elin Håkansson, Fd Moderator

• 6,302 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Olle!

För att göra en delbetalning på fakturan går du in på Betalningar- Utbetalningar och ändrar beloppet som står i rutan belopp att betala och ändrar sedan betalstatusen till betald.
Foto på OlleK

OlleK

Så det blir inte två betalningar av samma belopp då, fastän jag betalar det från två fakturor? (Dvs. först originalfakturan och sen fakturan med det bloppet tillgodo på.)
Foto på Elin Håkansson

Elin Håkansson, Fd Moderator

• 6,302 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Som jag förstod det var den ena fakturan som en kreditfaktura? Har du 2 debitfakturor med samma belopp kommer det bli dubbelt.

Kanske kan vara lättare om du ringer till vår support på 0470 - 70 62 00 för att få vidare hjälp.

/Elin

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.