Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Leverantörsskuldskonto som diffar vid bokslut - eEkonomi

"Saldot på leverantörsskuldkontot (2440) är 24 123,26 kr per 2018-08-31. Summan av obetalda leverantörsfakturor på samma dag är 23 177,24 kr. Dessa belopp ska överensstämma."

Det låter ju väldigt enkelt och bra... MEN diffen på 946,02 hittar jag inte. När jag letar efter andra bokförda händelser än just Leverantörsfaktura eller utbetalning som det står i hjälptexten så undrar jag om det gäller alla andra transaktioner även om de hör till ex leverantörsfakturorna?

När jag kikar så ser jag att jag har inbetalningar, övriga uttag, korrigeringsverifikation, övriga insättningar och manuella verifikationer, men alla dessa händelser ska göra att 2440 ska öka och minska då de har att göra med leverantörer. Ser hel snurrigt ut 😕

Letat i forumet efter tips om hur jag ska kontrollera saldona manuellt men fast jag räknar varje för sig så ser det fel ut. 

Tog ut en rapport om obetalda leverantörsfakturor och där står så klart beloppet 23177,24...
2 SVAR 2

Kolla så alla bokningar på 2440 också stämmer med reskontran. Manuella verifikationer mot 2440 brukar kunna ställa till det. En vanlig sak är att man betalar fakturor ena månaden men fakturadatumet är nästa, då stämmer det inte. Men det är åt fel håll för din diff. Då är det snarare så att du har en faktura med datum före 180831. Du har betalat den före 180831 men betaldatumet i reskontran är efter 180831. Då blir diffen åt det håll du har. Men jag satsar på en manuell verifikation... brukar vara det 9 gånger av 10... Lycka till!

Ja, säkerligen är det en manuell transaktion eller korrigering på konto 2440 som ställer till det. Svårt att ge exakt instruktion hur det blir avhjälpt om man inte vet vad som blivit fel. Du säger att det ser snurrigt ut så det låter som att det kan vara fler verifikationer som blivit fel och inte bara detta belopp.

Om du har någon redovisningskonsult som du brukar ha kontakt med så kan denne logga in i ditt program och lösa det ganska enkelt. Risken är att du snurrar till det mer om vi ger dig felaktiga instruktioner då vi inte sett bokföringen.

Mvh
Lovisa
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100