Levfakturor scanning - Administration

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Har en leverantörsfaktura från 2014. Nu har samma leverantör skickat en faktura med samma nr som 2014. Då klarar inte scanningen att läsa in pga att detta nummer redan finns. Är ju helt galet att jag måste ta in den manuellt pga detta. Detta måste ju hända av och till. Så hur och när tänker ni åtgärda detta problem????? Detta är bara en grej som felar vid in scanning. Antingen ska man ju kunna läsa in alla fakturor annars kan man ju fortsätta att göra alla manuellt.
Foto på Lena Ekonomi

Lena Ekonomi

  • 3,200 poäng 3k badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på Davor P

Davor P, Champion

  • 26,132 poäng 20k badge 2x thumb
Kan du inte göra ändring i numret alls?

Själv lägger jag till ett årtal på slutet (xxx-18) när sådant händer.

Om de använder OCR nummer på fakturorna så lägg in rätt betalreferens där det hör hemma.

//Davor P
Foto på Lena Ekonomi

Lena Ekonomi

  • 3,200 poäng 3k badge 2x thumb

Jo jag kan lägga till siffra sen när jag reggat den men går inte att ta in den via Vismas inscanning pga detta. Där går det inte att ändra något tyvärr.
Foto på Davor P

Davor P, Champion

  • 26,132 poäng 20k badge 2x thumb
Det är dessvärre gjort som en säkerhetsåtgärd för att inte läsa in samma faktura flera gånger.

DOCK är detta något som programmerarna på Visma måste se över så att man kan välja att acceptera faktura TROTS att där finns identiska fakturanummer. Man bör kunna göra ändringar om det visar sig att inscanningen fått fen siffra fel utan att man skall behöva stansa om uppgifterna.

Sen skall det fortfarande finnas spärr mot att ha samma fakturanummer från samma leverantör mer än en gång efter att den eventuellt korrigerats.