Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Likvidation av Handelsbolag

Hej!

Vi håller på att avveckla ett HB och bolagsmännen vill förstås ha ut sina delar av tillgångarna. Hur gör vi det här på rätt sätt? Eftersom det kommer fler ekonomiska händelser; momsdeklarationen 2018 (helårsmoms) samt några fakturor för bland annat rörelsekonton och bokföringsprogrammet så är det väl i nuläget inte aktuellt med skifteshandling?
Ska bolagsmännen göra ett eget eget uttag nu och så gör vi skifteshandlingen nästa år, eller finns det något annat sätt?

Ändringsanmälan angående momsen kan väl skickas in omgående (har angett 2017-12-31 som datum för registrering), men när ska blanketten för avregistrering till Bolagsverket skickas in?

Mvh Heléna
6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Förutom att skifta tillgångar går det även nu att skifta skulderna då de förefaller kända?
Deklarationsförfaranden går väl att tidigarelägga vid avveckling
Förstår dock inte varför du ska registrera moms med ett framtida datum när verksamheten väl är att beteckna som avslutad?

Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

blanketten till Bolagsverket väntar du med till dess allt med Skatteverket är avhandlat.
Bra att tänka på kan vara att se till att delägarna tecknar firman i förening fram till att avregistreringen är klar.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej och tack för svar!

Leverantörerna är kända men de vill inte fakturera nu pga ev prishöjningar.
Datumet framåt för avregistreringen av moms då ovanstående fakturor inte finns med..
HB:t får f.ö. tillbaka moms för 2017 så även den måste ju fördelas.

Vi hade också hoppats att kunna skicka in deklarationerna nu och "bli färdiga" med det, men vid kontakt med Skatteverket säger de att bolaget ska deklareras (inkl moms) 2018.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Betyder det du nu skriver att handelsbolaget har fått sina intäkter men kostnaderna är annu inte kända bl a   p g a att leverantörer inte kan fakturera tjänster/varor de ännu inte levererat??????



Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Precis.

Alla tillgångar är sålda så det som tillkommer är den moms som ska fås tillbaka minus två fakturor.

Men fakturorna hänger ihop med att Skatteverket säger att vi ska göra all deklaration för 2017 under 2018, De återstående fakturorna gäller bokföringsprogrammet samt priset för rörelsekontot. Båda dessa hade förstås gått att säga upp redan nu om det inte hade varit för det där med deklarationerna...

Jag har kontaktat Skatteverket igen så avaktar för att se om jag får samma svar den här gången. Samtliga bolagsmän vill förstås ha ut sin del asap även om det inte rör sig om stora belopp.

/Heléna
Fd medlem
Inte tillämpbar

Säg upp abonnemangen om inte leverantören har bättre förståelse för er situation
Rörelsekontot behöver inte vara kvar för handelsbolaget, det kan ägarna hantera eller deponera.
Det finns ju manuella blanketter att deklarera på och bokföring till den lilla del som återstår går att ordna manuellt.
Programvaror är nymodigheter - visserligen bekväma - men ska väl inte stå i vägen för det praktiska.
Kom ihåg att jag bara ger idéer i mina svar

Mikael