Likviditetsprognosen: arbetsgivaravgift och källskatt står kvar som obetald - eEkonomi

• 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Utbetalningen av arbetsgivaravgift och källskatt blev bokförd den 12/10 men de stod kvar som obetalda fram till att förra veckan försvann ifrån Likviditetsprognosen. Jag ser att de fortfarande idag belastar prognosen så att den visar sämre likviditet än vad som är fallet.
Foto på Magnus E

Magnus E

• 100 poäng 100 badge 2x thumb
  • frustrerad

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 2
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

• 10,206 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Magnus,

Din likviditetsprognos ska alltid beräknas på dagens saldo på dina bankkonton plus dina väntade inbetalningar för de kundfakturor som ännu inte har förfallit.
Från detta dras även väntade utbetalningar för leverantörsfakturor, löner, moms och skatter.

På så sätt ska likviditetsprognosen ge dig en bild av hur mycket pengar företaget kommer att ha tillgängligt de kommande 10 veckorna.

Om så inte är fallet för dig vill jag gärna att du kontaktar supporten på telefon 0470-70 62 00 eller via chatten som du hittar här så att vi kan titta närmare på det tillsammans.

Ha en bra dag
/Cecilia
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

• 49,100 poäng 20k badge 2x thumb

Detta är ett "gammalt" problem.

Dom veckor det är moms och arbetsgivaravgifts inbetalningar så får man knas i likviditetsprognosen först är det katastrof sedan någon dag är det klang och jubel för att nästa dag bli mera normalt.

Det verkar som inte inbetalningen/bokföringen tas hänsyn till.

(Redigerad)
Foto på Magnus E

Magnus E

• 100 poäng 100 badge 2x thumb
Hej Cecilia,

Jag har varit i kontakt med supporten både på telefon och chat, men de förklarar det bara som att Likviditetsprognosen inte är mer precis än så som jag beskriver den, och att det inte är något fel. Ingen mer än du har varit intresserad av att titta närmare på den. Kan jag kanske skriva till dig, så får jag visa dig precis hur det ligger till?

Vänliga hälsningar
Magnus
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Magnus,

Menar du att Likviditetsprognosen i ditt program inte stämmer så som min kollega Cecilia skriver?

Om du klickar på punkten för den vecka du vill kolla så ser du vilka kund-respektive leverantörsfakturor som programmet räknar att du ska få in respektive betala.
Summa bokförda saldo - leverantörsfakturorna/moms/skatter + kundfakturorna = det belopp som står när du håller markören över punkten för veckan du vill kolla på.
Prognosen är preliminär och ger en överblick hur företaget intäkter och utgifter ser ut framåt.

Är det när du slår ihop dessa summor du tycker det blir fel?

Ha en fin dag
/Susan

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.