Lokal/arbetsrum i bostad

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 18 timmar sedan
  • Besvarad
Jag driver enskild firma sedan ett par år. jag sysslar med fotografering och har egen studio.
ska bygga hus och har ritat in en studio i huset på ca 20kvm. försökt läsa på lite om vad som gäller. antingen 800 timmar arbetade eller särskilt inrättad del i bostad.

Förstår att skatteverket är hårda när det kommer till reglerna kring detta.
Ska man höra av sig till skatteverket och få någon slags bedömning om det är ok eller ej?
Det kommer alltså vara en rum på ca 20kvm med skrivbord för dator som jag redigerar på, tre olika blixtar med diverse ljusformare, bakgrunder, upphängning, diverse rekvisita, så rummet kommer bli ganska fullproppat med saker. Har även en egen ingång utifrån till studion.

Men överallt läser man om "skälig" ersättning. Någon som har en fingervisning vad man kan tänkas dra av som skäligt? Ska man göra någon uträkning för 20kvm i förhållande till hela husets storlek? Ska man sedan räkna ihop vad el och värme kostar? Ska man räkna med någon slags "hyra" eller hur ska man tänka?

jag använder mig av visma eekonomi och gissar att det finns någon finess man kan använda för att få med detta i bokföringen?
Foto på sillstrybarn

sillstrybarn

  • 220 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 2 veckor sedan

  • 0
  • 1
Foto på Accounting T

Accounting T

  • 356 poäng 250 badge 2x thumb
Hej!
Som enskild näringsidkare har du rätt till schablonavdraget på 4 000 kr per år för kontoret du har hemma. Avdraget är inte mycket mer än så.
Har du aktiebolag då kan du ta till skälig ersättning, men det brukar oftast hamna under marknadsvärdet (man ska ju deklarera intäkterna från uthyrningen i den privata deklarationen också varför man försöker att ha det under 40 000 kr per år, plus man vill inte dra på sig Skatteverket och misstankar om förtäckt lön). Hursomhelst, ska du inte blanda reglerna för aktiebolag och enskild firma.
I den enskilda firman har du inte många val.
Du får göra avdrag med 4 000 per år, så som om du satte in egna pengar för att betala för kontorslokalen, dvs. 2017 krediteras och 5010 debeteras, 4 000 på varje sida.
Hoppas det hjälpte, om jag har missat något hoppas jag någon rättar mig.

(Redigerad)
Foto på sillstrybarn

sillstrybarn

  • 210 poäng 100 badge 2x thumb
På vismas egen hemsida står följande;

Verksamheten bedrivs i en särskilt inrättad del av bostaden
Den som bedriver verksamheten i en särskilt inrättad del av den egna bostaden får dra av en skälig del av utgifterna för hyra, värme, el etc.
Någon exakt definition på vad som menas med särskilt inrättad del av bostaden finns inte. Det måste förstås vara fråga om ett utrymme som behövs för den bedrivna näringsverksamheten och som inte används för det privata boendet.
Du kan räkna med att det är betydligt enklare att få igenom avdrag för lokalkostnader om du har din huvudsakliga yrkesverksamhet i firman och då företaget har sitt fasta driftställe i fastigheten.
Ju större och mer avskild lokal som företaget förfogar över, desto mindre risk är det att Skatteverket underkänner dina avdrag för lokalkostnader. Det finns dock inga formella krav på att en särskilt inrättad del av fastigheten måste innehålla en separat ingång till företagets lokaler. I många fall kan det förstås vara naturligt, särskilt om verksamheten innebär dagliga besök av kunder och andra utomstående. En separat ingång kan i sådana fall underlätta bevisningen om det ifrågasätts hur det aktuella utrymmet har använts.
Schablonavdraget gäller väl om man har bostadsrätt/hyresrätt och om man jobbar minst 800 timmar.

Men det verkar gälla lite andra regler när det är en "särskild inrättad del".

Foto på Ribomation

Ribomation

  • 970 poäng 500 badge 2x thumb
>>varför man försöker att ha det under 40 000 kr per år

Skulle du kunna utveckla detta lite mer? Har inte så mycket koll på beloppsgränser och procent-satser så att jag direkt kopplar var just 40000kr kommer ifrån.
Foto på Accounting T

Accounting T

  • 356 poäng 250 badge 2x thumb
Förlåt, jag tänkte på den privata deklarationen vid uthyrning när man är passiv delägare. 
Tänk på att du med en lokal i hemmet i princip inte kan dra av moms på sånt som normalt sett kan finnas i ett hem. Vilket innebär en hel del. Du kan inte heller dra av ombyggnader, reparationer eller liknande som du gör i hemmet. 
Skatteverket har en väldigt njugg syn på lokaler som man har i sitt stadigvarande boende. Finns rätt mycket info hos just skatteverket om du söker på det begreppet. Lycka till!
Foto på sillstrybarn

sillstrybarn

  • 220 poäng 100 badge 2x thumb
Hur menar du?

dra av för rep/ombyggnad är nog inte så aktuellt. 

Men som fotograf får man väl fortfarande dra av för saker som är direkt knutna till verksamheten som kamera, dator osv. 
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 50,796 poäng 50k badge 2x thumb
Ja en fråga till skatteverket med begäran om brevsvar  ger dig en bra vägledning. Ring dem och fråga hur du ska förfara så tror jag du spar mycken tid och tankemöda, för som någon redan svarat; reglerna är klara och begränsade

Mikael
Foto på sillstrybarn

sillstrybarn

  • 220 poäng 100 badge 2x thumb
har mailat skatteverket om detta, två gånger, men fortfarande inte fått svar efter över 2v...
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 50,796 poäng 50k badge 2x thumb
.....då sprack min illusion om att du skulle spara tid............

Mikael