Lokalhyra som betalas i december 2017 men avser januari 2018

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
Hej!

Vi har fått in fakturor för kv 1 2018 med fakturadatum 30/11 2017. 

Genom att lägga in med det fakturadatumet hamnar ju alla tre fakturorna på 2440 i november. Sedan bokfördes fakturorna mot 1700 vilket gjorde att januari fakturan hamnade i december eftersom förfallodatumet är 29/12.

Hur bokför jag fakturan för januari som ska betalas i december för att den ska hamna i den period som den avser?
Hur bokför jag fakturorna för februari och mars så att det blir rätt?

Mvh,
R & K
Foto på R & K

R & K

• 420 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Sanna Theodorsson

Sanna Theodorsson, Fd Moderator

• 5,690 poäng 5k badge 2x thumb
Hej! 
Jag skulle kika på denna tråden. Där har vi skrivit ett inlägg om kostnader och intäkter som ligger över årsskiftet. 

Följ gärna kategorin Supporten tipsar. Du hittar den här

God fortsättning!
/Sanna
Foto på R & K

R & K

• 420 poäng 250 badge 2x thumb
Hej!

Tack så mycket för tipset om tråden. Men vi funderar på hur förutbetalda kostnader ska bokföras. Hyran för januari 2018 har betalats den 29/12 2017 och fakturan har fakturadatum 30/11 2017.

Fakturorna lokalhyran för februari och mars 2018 har också fakturadatum 30/11 2017 vilket gör att de hanmnar på fel år...

Hur hanterar man förutbetalda kostnader över ett årskift på bästa sätt?
Foto på Sanna Theodorsson

Sanna Theodorsson, Fd Moderator

• 5,690 poäng 5k badge 2x thumb
Hej igen!
Men förlåt, det är jag som är för snabbläst! :) 

Då tänker jag att det är lättast att periodisera kostnaden. 
I eEkonomi väljer du kostnadskontot på fakturan och väljer sedan att periodisera, väljer antalet månader och vilket konto du vill periodisera på. Då kommer hela kostnaden ligga uppbokad på det kontot du valt som periodiseringskonto. Du kan även periodisera en faktura eller en verifikation i efterhand, men du måste ha bokfört på ett kostnadskonto på fakturan eller verifikationen för att kunna periodisera. 

När det är dags att utföra periodiseringarna på 2018, alltså boka kostnaden från ditt 17-konto till ditt kostnadskonto så kan du gå in på Bokföring - Verifikationer, klicka på pilen till höger om Ny verifikation och välja Genomför periodisering

Om beloppet understiger 5000kr så behöver du dock inte periodisera kostnaden utan du kan ta upp det direkt som en kostnad. 

/Sanna