Lön 100 AGI bokföring

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 5 månader sedan
  • Besvarad
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Lön 100 AGI bokföring Hej Årets första löneutbetalning är klar och bokföringsunderlaget i lön 100 använder följande konton: 1930, 2710, 2941 - kreditkonton. Sedan 7010 och 7510 debet . I Kollade förra årets lönekörningar också och det har alltid varit samma konton. Konto 2731 som alla skriver att man ska använda har jag aldrig fått på ett bokföringsunderlag?? Hur ska jag bokföra när jag betalar skatt och arbetsgivaravgifter? Jag har lyckats få iväg AGI via fil till Skatteverket - kors i taket men hur ska jag bokföra ??
Foto på Fyrfota

Fyrfota

• 304 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 5 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på Annica

Annica, Champion

• 4,440 poäng 4k badge 2x thumb
Du bör ställa in så att månadens arbetsgivaravgift krediteras 2731 vid lönekörningen, inte 2941 som är avsett för avgift på semesterlöneskuld mm. 

Du hittar kontoinställningen under Företagsinställningar/Bokföring.

För januari bör du debitera 2941 där beloppet för månaden finns och sedan 2731 från nästa körning. 

Foto på Kristina Gunnarsson

Kristina Gunnarsson, Moderator

• 3,206 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Fyrfota,

När du står inne på din lönekörning så finns det en blå länk Så här skapar du bokföringsunderlag för AGI - inne i länken klickar du på Detaljerad beskrivning så får du ett förslag på hur du kan bokföra. 

Önskar dig en fin dag! /Kristina 
Foto på Fyrfota

Fyrfota

• 304 poäng 250 badge 2x thumb
Hej och tack för svar. Då ska jag försöka bokföra januari så men nästa månad  - får jag då ett korrekt bokföringsunderlag från löneprogrammet? Lön 100? Det är ju det underlaget som jag vill att det ska stå rätt konton på. Jag är inte trygg med att ändra sådant själv utan vill gärna använda ett bokföringsunderlag från programmet som alltid förr. Det är inte jag som använt konto 2941 - det är programmet som skrivit så på bokföringsunderlagen i alla år förresten. Vänliga hälsningar , Kerstin 
Foto på Annica

Annica, Champion

• 4,440 poäng 4k badge 2x thumb
Hej igen Fyrfota,

det är ju vanligt att man måste göra inställningar i sina program för att få dem att stämma överens med den egna kontoplanen, så att du går in och byter till 2731 i bokföringsinställningarna är helt normalt. 

Så om du gör den ändringen jag föreslog kommer ditt löneprogram att göra en korrekt kontering på bokföringsunderlagen i fortsättningen.

Lycka till!

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.