Lön 600 - Koppling mot folkbokföringen

• 8
  • Idé
  • Uppdaterades för 11 månader sedan
Med tanke på att man inte får skicka KU och lönespecar via mejl så har vi ett önskemål om koppling till folkbokföringen. Har man lagt in p-nr så ska adress och skattetabell komma upp per automatik. Då får vi aktuella adresser när man läser in CSR så att KU går ut till rätt adress bla. Även när nyanställda börjar och man får in rätta uppgifter direkt.
Foto på Mia K

Mia K

• 1,656 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 11 månader sedan

• 8
Foto på Laila

Laila

• 13,072 poäng 10k badge 2x thumb
Kräver nog en hel del jobb för den som programmerar, men vore verkligen toppen!
Foto på Mia K

Mia K

Jobb för programmerare? Det handlar nog snarare om ett samarbete. Vi vet två andra löneprogram som har denna tjänst!
Foto på Christel

Christel

• 6,192 poäng 5k badge 2x thumb

Det hade ju varit suveränt!!
Foto på Lotta

Lotta

• 3,218 poäng 3k badge 2x thumb
Mig veterligen så föreligger det inget hinder för att skicka ut KU per mail. Den informationen kan man ju ta reda på varsomhelst.
Foto på Mia K

Mia K

Det här får du nog läsa lite mer om. Du får inte skicka lönespecar och dyl via mejl - om du inte har ett samtycke.
Foto på Lotta

Lotta

I VISMAS löneguide står att känsliga uppgifter är:
Det är uppgifter om:
• Ras eller etniskt ursprung
• Politiska åsikter
• Religiös eller filosofisk övertygelse
• Medlemskap i fackförening
• Genetiska och biometriska uppgifter
• Hälsa
• Sexuell läggning

Att man inte skickar lönespecifikationer per e-post är naturligt eftersom de kan innehålla uppgift om sjukdom/ohälsa.
Men KU innehåller ju bara Bruttolön, avdragen skatt samt erhållna förmåner.
Men om du kan påvisa var det står att man inte får skicka KU på e-post utan medgivande så tar jag tacksamt emot den informationen.
Foto på Fanny Örnberg

Fanny Örnberg, Moderator

• 3,904 poäng 3k badge 2x thumb
Hej,

Enligt Datainspektionens sida om personnummer och samordningsnummer nämns det att dessa är extra skyddsvärda. Huvudregel för behandling av person- och samordningsnummer är att ni behöver de registrerades samtycke för att använda det vid t ex mejl. Eftersom det är extra skyddsvärt anser Datainspektionen att person- och samordningsnummer bör exponeras så lite som möjligt. Därmed ska det inte finnas med på adressetiketter, i kuvertfönster eller i försändelser som sänds utan kuvert så att de är synliga för vem som helst. Vi rekommenderar att inte skicka KU via e-post då det kan finnas speciella regler kring det omtalade samtycket. Därmed rekommenderar jag att ni kontaktar Datainspektionen för ett mer utförligt svar.

@MiaK - När du skriver att du vill ha en koppling mellan löneprogrammet och folkbokföringen, hur menar du att funktionen i programmet ska se ut då? Du får gärna beskriva var i programmet funktionen ska finnas, hur den ska användas och hur själva händelseförloppet från löneprogrammet till folkbokföringen ska fungera. När du återkommer med lite mer information kan vi lägga vidare det som ett önskemål.

Ha en fin dag!

/Fanny
Foto på Lotta

Lotta

Hej! Tack för info angående personnummer och KU. Min fråga är nu:  Vi har över 1.000 anställda och det vore ogörligt att skicka dem per post. Vad finns det för lösning då? De som slutat under året (ganska många) har ju inte längre tillgång till Mitt lönebesked.
Foto på Thomas

Thomas, Champion

• 12,146 poäng 10k badge 2x thumb
Kopplingen till folkbokföringen borde väl inte vara något större problem, funktionen finns ju i administrationsprogrammen. Alla anställda meddelar inte ny adress, framförallt de som slutat och jag måste ju kunna skicka KU till dem.