Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Semesterberäkning 12%-regeln vid sjukfrånvaro

Hej,

jag undrar hur programmet tar hänsyn till sjukfrånvaro i beräkningen av semesterlön/ersättning vid semestervillkor 10 eller 30. När jag försökte testa detta fick jag väldigt märkliga resultat:

Skapade en lönekörning med en anställd som har 20 tkr i månadslön och la till sem.ersättning vid slutlön. 2 400 kr, inga konstigheter.

Lägger jag till en månads 100% sjukfrånvaro blir sem.ersättningen 29,89 kr. Ok.

Ändrar jag till 50% på sjukfrånvaron blir sem.ersättningen 2 429,88 kr. Hmm?

Med 99,5% sjukfrånvaro blir sem.ersättningen 8 350,07 kr. Va?

Något verkar galet. Är inte tanken att sjukfrånvaro under 180 dagar inte ska påverka semestern alls?

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

På villkor 10 och 30 beräknas värdering av frånvarotimmar så här:

Värdering av frånvarotimmar Du kan välja vilken metod ditt företag ska värdera frånvarotimmarna på. Antingen kan du beräkna på en snittimlön eller timlönen/grundtimlönen.

Detta val görs på semestervillkoret under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Semester.

Alt 1. Värdering av frånvarotimmar=Semestergrundande frånvarotimmar*snittimlön

Alt 2. Värdering av frånvarotimmar=Semestergrundande frånvarotimmar*timlönen/grundtimlönen

Beräkning av snittimlön: Semestergrundande lön och eventuell frånvaro: Semestergrundad lön/Semestergrundad arbetstid i timmar = Snittimlön

Ingen semestergrundande lön samt timavlönad: Timlön = Snittimlön

Ingen semestergrundande lön samt månadsavlönad: Månadslön/avtalstid/sysselsättninggrad % = Snittimlön

 

Eftersom jag inte har bakomvarande siffror i ditt fall kan jag inte kommentera dem alls. Alla beräkningar kring villkor 10 och för villkor 30 finns bra beskrivet i vår skrivna hjälp för Semesterberäkningar.

Ha en fin dag.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Mia,

tack för ditt svar. Använd snittimlön istället för beräknad timlön verkar vara grundinställningen, och det är den som orsakar problemet.

Jag kan replikera resultatet ovan med en nyanställd i övningsbolaget, så det är helt klart en bugg.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen,

När jag skapar ett företag i Lön får jag välja vilken regel jag vill gå efter och alltså inget som finns som standard förvalt. Det är många inställningar att ta ställning till och lätt att missa, men huvudsaken att du fått det korrekt nu och kan fortsätta arbeta i ditt löneprogram.

Ha en fin dag!
Mia