Lön 600 uttag semester under två kalendermånader

  • 0
  • 3
  • Fråga
  • Uppdaterades för 9 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Jag har kunder som alltid har betalat ut semesterersättningen för hela sommarsemestern vid löneutbetalningen vid semesterstart.
T ex: En anställd ska ha semester från 16 juli till och med 10 augusti (4 veckor). Ersättningen betalas ut på lönen 25 juli.
I gamla Lön Special angav man bara semester för denna tid, så drog programmet av vanlig lön och lade till semesterlön för hela perioden.I lön 600 går det inte att betala ut någon semester för månader efter månaden som lönen betalas ut i dvs juli.   Hur har ni tänkt där?   Och NEJ, de anställda vill INTE ha ut ALL semesterersättning, bara den som avser den uttagna semestern.Kan ni rätta detta till nästa år, eller måste vi byta till ett annat löneprogram?
Foto på Ellge

Ellge

  • 3,164 poäng 3k badge 2x thumb

Publicerades för 9 månader sedan

  • 0
  • 3
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

  • 9,110 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Ellge,

Lön 600 och Lön Special skiljer sig åt en del i deras funktioner och möjlighet till att göra som man vill.
Precis som du skriver så går det ej att hantera det så i Lön 600 som ni gjorde i Lön Special utan i detta program så kräver det i så fall lite manuell hantering.
I Lön 600 så får man antingen betala ut all semesterersättning på en gång, dela upp utbetalningen på juli och augusti så som semestern är uttagen , ta hela periodens belopp på augustilönen eller hantera manuellt med tex löneart 3232.

Detta är inte något som jag tror  kommer att ändras men vi tar det till oss som ett önskemål.

Tack för att du tog dig tid att skriva på vårt forum.

Ha en fin dag!

/Cecilia