Löneart 3233 - Lön 300

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 veckor sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Vi har betalt ut semesterlön i förskott och använt löneart 3233. När jag tittar på löneart 3233 så påverkar den inte underlag för arbetsgivaravgiften. Det blir ju fel när man rapporterar till skatteverket. Arbetsgivaravgiften för den utbetalningen kommer inte med i rapprteringen. Kan jag på något sätt ändra detta?
Foto på Eva

Eva

• 126 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 1 månad sedan

• 0
  • 1
Foto på Kristina Gunnarsson

Kristina Gunnarsson, Moderator

• 3,686 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Eva,

Om du går till Lönearbete - Lönearter och i listläget följer raden för löneart 3233 så kommer du till en kolumn som heter Standardlöneart. Står det Ja här innebär det att du inte har ändrat lönearten och då redovisas utbetalningen i fältkod 011/131 på AGI:n.

Dubbelklickar du sedan in på lönearten så har 3233 som standard även en markering vid fältet Arbetsgivaravgift och den brukar man inte kunna få bort. 

Skulle det vara så att du har ändrat en standardlöneart så har du möjlighet att återställa den genom att när du står i listläget (där du ser samtliga lönearter) klicka på knappen Hämta som du har längst ner på sidan. Nu kommer samtliga lönearter (inte de som du ev. har skapat själv) att skrivas över med standardinställningar. Innan du gör detta har du möjlighet att välja Jämför så ser du skillnaderna mellan dina inställningar och de som vi levererade programmet med. 

Ha en fin dag! 
/Kristina 
Foto på Eva

Eva

• 116 poäng 100 badge 2x thumb
Markeringen för Arbetsgivaravgift är ibockad, men vi fick påbackning från Skatteverket och det var den utbetalningen som inte stämde så det fick jag räkna ut för hand och sända en rättelse.

/Eva