Löneart för trängselskatt med privat bil? - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 4 dagar sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej,

Jag har ett AB för konsultverksamhet och använder minprivata bil för kundbesök. Jag vill få ersättning för de privata utlägg jag fårför trängselskatt och milersättning vid kundbesöken. Jag undrar där medföljande:

- Vilken löneart avänder jag för trängselskatt vidskapande av löneuttag och hur bokför jag kostnaden på bolaget?

- Och samma fråga för skattefri milersättning (18,5kr/mil) vid kundbesöken? (här hittade jag dock löneart vid skapande av lön, menundrar hur jag bokför det på rätt sätt som kostnad för AB).

Ska sägas att jag är helt ny på detta då jag precisstartat mitt AB, så var gärna övertydliga :) med instruktioner. Jag har Visma eEkonomi smart
Foto på Daniel Wiberg

Daniel Wiberg

• 112 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 1 vecka sedan

• 0
  • 1
Foto på Jonima

Jonima

• 1,386 poäng 1k badge 2x thumb
Lönearten för milersättning skattefri är 1232 alt 1234 (ger konto nr 7331)

För trängselavgiften kan man använda löneart 1226 (byt konto för bokföring till 5618) Detta byte av konto kan du göra permanent i löneprogrammet om du bara tänker använda den lönearten till just trängselskatt. Då kommer allt ut korrekt på ditt bokföringsunderlag för var lönekörning
Foto på Daniel Wiberg

Daniel Wiberg

Hej Jonima.

Tack för ditt svar, men jag förstår tyvärr dock inte. Jag har eEkonomi och vid skapande av ”Nytt lönebesked” eller ”Återkommande lön på varje lönebesked” under ”Redigera anställd” så finns bara lönearter med namn (tex ”Milersättning skattefri”), inga koder.

Så jag kan inte använda löneart ”1232” etc. för trängselskatt då det inte finns några nummer-koder att välja på i rullmenyerna. Vet du hur jag gör då, vilken löneart (med namn) jag ska använda för skattefri ersättning för trängselskatt?

mvh

Foto på Jonima

Jonima

• 1,386 poäng 1k badge 2x thumb
Tyvärr inte. Finns övrig ersättning? Om nu inte trängselskatt finns som alternativ
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

• 5,088 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Daniel,

Du har en löneart som heter Tillägg efter skatt som du i så fall kan använda för trängelskatten. Innan du använder den får du gå till Inställningar - Företagsinställningar - Löneuppgifter. Ändra bokföringskontot på den lönearten till det som Jonima föreslog ovan. Det du behöver tänka på här är att det bokföringskontot kommer påverka alla lönebesked som har den lönearten på sig. Om du använder den lönearten för andra övriga ersättning kommer dessa alltså bokföras mot samma konto. 

Gällande skattefi milersättning finns detta som löneart på lönebeskeden i eEkonomi. Den kan du använda :)
Den ligger inställd att bokföras mot konto 7331. Det är ett kostnadskonto.

När du skapar och bokför ett lönebesked i eEkonomi kommer programmet bokföra själva verifikationen automatiskt. Vilka konton som kommer belastas ser du under Inställningar - Företagsinställningar - Löneuppgifter.

Ha det gott! 

/Sofia 
Foto på Daniel Wiberg

Daniel Wiberg

Hej Sofia,

Stort tack för ditt utförliga svar. Låter bra, tror jag fått grepp om det nu.

Mvh
/Daniel