Löneartstabellen inte uppdaterad med korrekta fältkoder för AGI - Lön 100/300/600

• 1
  • Problem
  • Uppdaterades för 5 månader sedan
  • Löst
  • (Redigerad)
Vi har upptäckt att löneartstabellen i Visma Lön inte alltid har uppdaterats korrekt vid uppdatering till version 2019.01.

Det är fältkoderna för AGI som inte är korrekt uppdaterade vilket ger felmeddelande när du rapporterar arbetsgivardeklarationen. Fältkoden styr var på arbetsgivardeklarationen på individnivå som uppgiften ska redovisas.

Exempel på lönearter som kan ha felaktig fältkod:
  • Löneart 3103 Karensavdrag Månadsavlönad. Har felaktig fältkod Redovisas ej. Ska ha inställningen 011/131.
  • Löneart 3167 Karensavdrag Timavlönad har felaktig fältkod Redovisas ej. Ska ha inställningen 011/131.
  • Löneart 2104 Upphöjt värde av förmån fritt drivmedel har felaktig fältkod 018/134. Ska ha inställningen Redovisas ej.

För att kontrollera om du har felet kan du klicka på knappen Jämför som du hittar längst ner i löneartsregistret under Lönearbete - Lönearter. Då gör programmet en jämförelse mellan vad det ska vara för inställningar på standardlönearterna och vad som finns i löneprogrammet just nu.

Upptäcker du att du har fel uppgifter kan du antingen uppdatera till standardvärden via knappen Hämta eller om du själv går in på lönearterna och gör korrekta inställningar.
Obs! När du väljer Hämta uppdateras bland annat lönearternas Benämning, Beräkningsformel och Fältkod för AGI.
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 92,890 poäng 50k badge 2x thumb

Publicerades för 6 månader sedan

• 1
Foto på Monica T

Monica T

• 1,342 poäng 1k badge 2x thumb
Vi har precis gjort färdig lönen som ska betalas ut den 25/1. Innebär ovan att jag måste ändra i den AGI som ska lämnas till skatteverket? Hur gör jag då? Jag har inte skapat filen eller skickat den till skatteverket ännu.
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 92,334 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Du behöver inte göra om något för att uppgifterna ska uppdateras. Kontrollera först om du behöver uppdatera din löneartstabell så som jag beskriver ovan. Om du behöver uppdatera så gör du det och då slår det igenom på låsta lönekörningar under 2019.

Bra att du inte skapat filen än! Eftersom rättelse av arbetsgivardeklarationen på individnivå är krångligare nu när du redovisar uppgifter för varje anställd rekommenderar vi att du väntar till månaden är slut innan du godkänner filen. På så vis hinner du betala ut ev extra lön eller rättelser och få med månadens alla utbetalningar på arbetsgivardeklarationen.

Min kollega Johan visar hur du skapar uppgifterna och skickar in dem i filmen: Skapa arbetsgivardeklaration i Visma Lön 300/600 »
Foto på Monica T

Monica T

Hur kommer det sig att löneart 2103 ska redovisas i AGI, men inte 2104?
Jag har chattat med er support, och där hänvisas till skatteverket. Jag har läst följande på deras hemsida  :

redovisning av förmåner i arbetsgivardeklaration
018 Drivmedel vid bilförmån:

"Här redovisar du förmån av fritt eller delvis fritt drivmedel i samband med bilförmån. Du värderar förmånen till marknadsvärdet x 1,2 när du redovisar den i individuppgiften. Det är det uppräknade värdet som du ska ange här. Marknadsvärdet ska inte redovisas i arbetsgivardeklarationen.

Skatteverket beräknar arbetsgivaravgifterna automatiskt på marknadsvärdet utan uppräkning. Om du själv beräknar arbetsgivaravgifterna ska du värdera det fria drivmedlet till marknadsvärdet, utan uppräkning."

Jag tolkar stycke 1 som att det är summan av 2103 och 2104 som ska redovisas i AGI. 
Men kan det vara så, enligt stycke 2, att vi själva beräknar arbgivavg, och därför ska uppge enbart marknadsvärdet? Men arbgivavg redovisas ej i AGI vad jag kan se.

Tacksam för hjälp!
Foto på Monica T

Monica T

Backa bandet! Jag ser nu att i AGI är det summan av 2103 och 2104 som redovisas vid fältkod 018. Hur lyckas ni med det? Var hämtas den uppgiften, då 2104 ej redovisas?
Men då är min fråga ovan obefogad. Då kan jag skicka in AGI:n nu. Tack för mig!
Foto på Andreas Palmay

Andreas Palmay, Information Coordinator

• 2,562 poäng 2k badge 2x thumb
Officiellt svar
Nu finns rättningsversion 2019.02 ute för nedladdning. Den nya versionen rättar fältkoden för de berörda lönearterna. 
Läs mer om versionen här»
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

• 9,568 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Monica,

I fältkod 018 på AGI:n redovisas fortfarande endast löneart 2103 , men precis som det du hänvisar till från Skatteverket så värderas beloppet på löneart 2103 till marknadsvärdet x 1,2 när man redovisar den i individuppgiften.
Alltså redovisar man det uppräknade värdet.

Men precis det ser ut som att man redovisar både löneart 2103 och 2104 då.

Ha en fin dag!
/Cecilia
Foto på Arne

Arne

• 150 poäng 100 badge 2x thumb
Varför redovisas inte löneart 3103, Karensavdrag Månadsavlönad, till kontrolluppgift? Samma sak på löneart 3167. Detta i Lön 600 2019.03
Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

• 9,952 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Jag bryter ut din fråga till en egen tråd!

Moa

Du hittar den nya konversationen här: Varför redovisas inte lönearter 3103 och 3167 till kontrolluppgift? - Visma Lön