Ändra status på lönebesked från ej betald till betald - eEkonomi

• 1
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hur ändrar man status på lönebeskeden från "ej betald" till "betald" när man pga strul fått kontera löneutbetalningen som "övrigt uttag"?
Foto på SB

SB

• 314 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 4 år sedan

• 1
  • 2
Foto på Lisa Henriks

Lisa Henriks, Project Manager eEkonomi/Website/Webshop

• 19,674 poäng 10k badge 2x thumb
Hejsan! 

Ett lönebesked får statusen Betald när du matchar lönebeskedet mot en utbetalning under Kassa- och bankhändelser. Du får antingen vända bankhändelsen du gjorde när du matchade mot övrigt uttag för att sedan skapa en ny bankhändelse där du matchat mot lönebeskedet. 
Alternativ två är att makulera lönebesked under Lön - Lönebeksed - Bokförda lönebesked. Klicka på lönebeskedet och välj Makulera. Verifikationen för lönebeskedet vänds i samband med makuleringen och lönebeskedet får statusen Makulerad. 
Foto på SB

SB

• 314 poäng 250 badge 2x thumb
Jag har vänt bankhändelsen som jag gjorde när jag matchade mot övrigt uttag men kommer inte åt att skapa någon ny bankhändelse... Det gåt inte heller att makulera lönebeskeden för det finns inget alternativ som heter "makulera", bara "kopiera".
Foto på Lisa Henriks

Hej! 

Jag vet att du redan har fått beskedet via telefon men jag vill posta samma svar här så att fler kan ta del av det. 

Jag har undersökt ditt ärende varför det inte går att makulera lönebesked. Om du har skapat ytterligare ett lönebesked i en senare löneperiod går det inte att makulera lönebeskedet. Det är inte utbetalningsdatumet som är i den senare löneperioden utan själva skapandedatumet av lönebeskedet. Du ser detta datumet när du öppnar lönebeskedet och tittar i historiken under rubriken Bokförd. 

Dessvärre finns det ingen möjlighet att få bort dessa lönebesked. För att det ska bli rätt i bokföringen kan du vända verifikationen helt. Detta kommer också innebära att kontrolluppgifterna blir felaktiga eftersom programmet fortfarande tar hänsyn till ej utbetalda lönebesked. När det är dags för att lämna in kontrolluppgifterna måste du därför manuellt räkna bort detta belopp, som det ser ut just nu. 

Jag har tagit detta vidare till vår utvecklingsavdelning! 
(Redigerad)
Foto på Lisa Henriks

Hej! 

Det har gått ett tag sen sist men jag vill flika in och meddela att det från och med helgens uppdatering går att makulera även tidigare lönebesked. 
Har du manuellt vänt verifikationen i bokföringen så bör du däremot inte makulera lönebeskedet eftersom verifikationen då vänds ännu en gång. 
Foto på Aron

Aron

• 298 poäng 250 badge 2x thumb
Hej!
Jag gjorde två utbetalningar för ett lönebesked då den första utbetalningen blev fel. Eftersom man inte kan koppla två bankhändelser till en löneutbetalning blev jag tvungen att göra egna konteringar på dessa uttag då det gick inte att matcha nån mot mitt lönebesked (pga olika belopp).

Jag gjorde jag två verifikationer mot 2910 Upplupna löner istället. Statusen på min löneutbetalningen är nu Ej utbetald.

Finns det nåt sätt jag kan sätta den till Betald så jag inte får upp den när jag vill matcha mina framtida löneutbetalningar. Vill inte riskera att göra fel igen.
Foto på Fanny Örnberg

Fanny Örnberg, Moderator

• 3,904 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Aron,

Det enda sättet för att få själva lönebeskedet med status Betald är att antingen matcha det mot en bankhändelse eller gå in under Lön - Lönebesked - Åtgärder - Registrera som betald. När du gör något av dessa alternativ så kommer det skapas en utbetalning från det konto du väljer. Alltså kommer du, om jag förstår dig rätt, få dubbla betalningar i ditt program då du redan har dessa bankhändelser bokförda. Lisa beskriver i första kommentaren hur du kan göra med bankhändelsen om du redan har skapat en kontering mot övrigt uttag. 

Skriv om jag missförstår dig eller om du har några andra funderingar kring detta!

Ha en trevlig helg,
Fanny
Foto på Aron

Aron

Hej Fanny! Tack för svar.
Jag har ingen funktion som heter "Registrera som betald" men tänker att du menar makulera?
Att vända en bankhändelse, är det samma sak som att "Ändra" den i bankhändelsevyn?

Lisa skriver att man ska vända verifikationen, betyder det att jag ska makulera mina två konteringar mot övrigt uttag? Kommer jag få upp mina två bankhändelser då och ändra dem?
Foto på Lisa Henriks

• 19,642 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Aron! 

Det verkar som att det har smugit in sig ett litet fel hos dig, och det är anledningen till att du inte kan välja att registrera lönebeskedet som betalt direkt på lönebeskedet. Jag kommer mejla dig så att vi får in lite uppgifter från dig hur det ser ut i ditt program :) 

För att få lönebeskedet som betalt får du göra enligt följande: 
  • Gå in under Kassa- och bankhändelser, välj Kassakontot
  • Lägg in en kassahändelse som har samma belopp som lönebeskedet, se till att det är pengar ut 
  • Matcha händelsen mot Löneutbetalning och leta upp lönebeskedet i listan, Bokför
  • Gå in under Bokföring - Verifikationer 
  • Skapa en ny verifikation, välj samma datum som du hade på kassahändelsen
  • Plocka upp konto 1910, registrera samma belopp som du hade på kassahändelsen i debet 
  • Plocka upp konto 2910, registrera samma belopp som du hade på kassahändelsen i kredit
  • Bokför
  • Om du får upp en ruta som säger att vi inte rekommenderar att du bokför mot kontot så kan du välja att fortsätta. 

En lite stökigare workaround för dig, ber om ursäkt för det men det går inte att göra på ett smidigare sätt nu när det inte går att betala via lönebeskedet :) 
Foto på Aron

Aron

Hej Lisa! Supertack för svar och härligt att ni följer upp! Tyvärr kan jag inte lägga till en kassahändelse manuellt då jag har bankkoppling. Visma eEkonomi säger ifrån. Finns det nåt annat sätt jag kan få till bankhändelsen på? :(
Foto på Lisa Henriks

• 19,642 poäng 10k badge 2x thumb
När du står under Kassa- och bankhändelser så kan du välja Kassakontot. Det kan du inte ha bankkoppling till så mot det kontot ska du kunna matcha lönebeskedet :) 

Foto på Aron

Aron

Tusen tack Lisa! 
Foto på skogsvandrarn

skogsvandrarn

• 336 poäng 250 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Använda lönedelen och stämma av mot 2393?.

Hej,
Använder idag ett separat löneprogram men funderar på att använda lönedelen i visma eEkonomi. Tittat på några filmer ni skapat om det men frågan som kvarstår för mig är:
Efter att jag skapat lönebeskedet och sedan ska stämma av det kan jag då matcha det mot 2393 (göra "utbetalningen till mig själv på detta konto)? Så att statusen för mitt eget lönebesked då får statusen utbetald?

Mvh
Foto på Theodor Ahlström

Theodor Ahlström, Moderator

• 4,976 poäng 4k badge 2x thumb
Hej skogsvandrarn,

För att få status Betald på ditt lönebesked behöver du antingen gå via Åtgärder - Registrera som betald och välja något av dina kassa- och bankkonton eller gå genom Kassa- och bankhändelser och matcha en händelse mot löneutbetalning och välja upp lönebeskedet där.

I dagsläget finns det ingen möjlighet att registrera lönebesked genom något annat konto så som 2393 genom en manuell verifikation eller liknande. En slags work around för dig i detta läget hade kunnat bli att först matcha löneutbetalningen mot t.ex. Kassakontot för att sedan genom en manuell verifikation då bokföra det från 1910 till 2393. 

Ha det fint!
/Theodor
(Redigerad)