Lönebesked med bilförmån - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 7 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej! Jag skulle vilja börja använda tjänsten lönebesked via visma som jag tror att den underlättar mycket. Men faktumet att det inte finns något alternativ för att fylla i bilförmånen? Jag brukar deklarera lön + förmåner, men i visma hur ska göra? Om jag lägger allt som bruttolön räknas nettolönet fel försås? Eller är det så att jag kan använda vismas lönebesked för endast lön, och bilförmånskatt behöver endast deklarera som vanligt? Är det så att bilförmån skatt räknas inte som avdragen skatt i kontrolluppgift? Mvh
Foto på Konsult

Konsult

• 928 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 9 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

• 10,206 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Konsult,

Va kul att du är sugen på att börja använda tillvalsmodulen lönebesked i Visma eEkonomi. Du kan läsa mer om våra tillvalen till eEkonomi på vår hemsida.

När man väljer att använda lönemodulen ska du inte endast addera bilförmånen på ditt bruttolön utan om du går in under Lön - Anställda och kikar längst ned i högra fältet ser du Återkommande lön på varje lönebesked.
Där väljer du i rullisten att leta fram Bilförmån och lägger in det framräknade förmånsvärdet.
Skatteverket.se kan du se hur du räknar ut ditt förmånsvärde för bilen.
När du sen skapar ditt lönebesked kommer inte programmet endast att ta med månadslönen utan även en bilförmån kommer att redovisas, vilket innebär att skatten beräknas på summan av dessa belopp, ditt skattegrundande belopp.
Den totala skatten som dras av är den som kommer synas i ruta 001, avdragen skatt på kontrolluppgiften.
Det är samma fältkod även på arbetsgivardeklarationen på individnivå som ni numera kommer lämna in istället för alla löner utbetalda under 2019.

Ha en fin dag och återkom om du har fler frågor!
/Cecilia
Foto på jocke4u

jocke4u

• 650 poäng 500 badge 2x thumb
Hej,
Jag är också konsult ;) men annan användare.

Jag köpte igår Visma eEkonomi och tillägget Lönebesked och håller på att klura ut saker och ting och flytta från nuvarande system.

Jag har tjänstebil med modellkod 18VW099 och förmånsvärdet 2019 är 4.769 kr/mån
För att undvika förmånsbeskattning så har jag valt att höja bruttolönen och göra nettoavdrag på förmånsbeloppet.

Hur kan jag hantera detta smidigt i Visma eEkonomi + Lönebesked ?

Mvh Joacim
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

• 5,378 poäng 5k badge 2x thumb
Hej jocke4u.

Hur du ska hantera bilförmån med nettoavdrag i eEkonomi kan du läsa mer om här
Ha det gott!

/Sofia 
Foto på Dufvan

Dufvan

• 152 poäng 100 badge 2x thumb
Page not found

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.