Lönefordran hos anställd bokförd vid bokslut - Administration

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 6 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Behöver lite hjälp med en bokföringsfråga.
I februari sa löneavdelningen att en anställd har en skuld hos oss då hon fått ut för mycket lön.   Skulden uppstod i slutet av 2018,  sedan var hon sjukskriven dec-jan och sedan upphörde anställningen. Alltså bokfördes D: 1610 och K: 7210 vid bokslutet.

Men nu i februari när slutlönen görs, så uppstår den anställdes skuld i löneprogrammet.  Beloppet hamnar då på D 1610 igen. Hur bokar jag upp den i bokföringsordern så det blir rätt?

Hon kommer betala in beloppet under våren och då läggs det på D:1930 och K1610.

Tack på förhand!
Foto på Christine

Christine

• 402 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 7 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på Joanna Norlander

Joanna Norlander, Moderator

• 1,006 poäng 1k badge 2x thumb
Hej Christine,

Utifrån det som du skriver så tänker jag att det är först nu som skulden uppstått i programmet, förstår jag dig rätt då? Om så är fallet så kan du utesluta just konteringen som avser skuldbeloppet i bokföringsordern som skapats i och med att skulden redan bokades upp på korrekta konton i samband med bokslutet.

Återkom gärna i tråden om jag förstått dig fel eller om du har andra funderingar!

/Joanna
Foto på Christine

Christine

Hej, Jag kan inte utesluta beloppet på bokföringsorden, då kommer totalen på bokföringsorder löner att diffa. Debetsidan blir lägre än kredit.

/Christine
Foto på Joanna Norlander

Joanna Norlander, Moderator

• 1,006 poäng 1k badge 2x thumb
Hej igen!

Förlåt för att det blev otydligt. Det jag menade var att utesluta beloppet i både debet och kredit. Så du utesluter beloppet på 1610 i debet och på kostnadskontot i kredit (enligt det du skrev tidigare bör detta konto vara 7210) sänker du med samma belopp. Då ska det balansera.

/Joanna
Foto på Christine

Christine

Hej igen!
 Jag förstår :) Hade gjort det, men 7210 ligger inte på kredit i bokföringsordern lönerna februari (i bokslutet la vi den mot 7210 så vi kunde dra tillbaka lönen).

i bokföringsordern:
På debetsidan ligger nu semesterlön, sjuklön, lön, ev utlägg, samt fordran på 1610. På kreditsidan ligger källskatten och bankkontot.
Därav mitt problem. Jag vet inte riktigt vad jag ska kvitta fordran mot för att få bort den, eftersom den redan är bokförd på balanskontot.
Foto på Kristina Gunnarsson

Kristina Gunnarsson, Moderator

• 4,084 poäng 4k badge 2x thumb
Hej,

Det är svårt för oss att skriva exakt hur du ska bokföra när vi inte vet riktigt hur det ser ut hos dig. Kanske är det enklast för dig att du stryker den första händelsen där du bokade 1610 D och 7210 K? Hoppas det kan vara en lösning som fungerar för dig. 

/Kristina