Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Löneförskott som inte kan kvittas på nästa lönekörning

En anställd med timlön har fått ett förskott direkt i handen på 7000kr. Nu visar det sig att han har varit föräldraledig under lönemånaden och den inarbetade lönen han ska ha på 4270kr efter skatt är ju mindre än 7000kr. Alltså kan jag inte registrera på löneförskott manuellt avdrag 1313. Min fråga är hur jag på rätt sätt ska hantera detta med tanke på skatt/arb.avg?

Jag skulle vilja skjuta upp dragningen av hela förskottet till nästa lönemånadsutbetalning då han jobbat 100%. Vet ej om jag ska använda löneart 1142 på denna lönemånad eller på nästa? Ifall jag ska använda löneart 1142 borde jag då skriva 10000kr (istället för 7000) i beloppsfältet eftersom det är 30% skatteavdrag?

Hjälp! 

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har hittat en lösning på mitt problem. Men någon får gärna kommentera om jag har tänkt rätt eller fel!?

1. Välja löneart 1313 och skriva in hela återstående beloppet så att den anställde får 0kr i lön denna lönemånad, alltså 4270kr
2. Välja löneart 1142 och skriva in resterande del+skatt, alltså 7000-4270=2730+30%skatt=3900 brutto.
Då borde den resterande skulden av förskottet automatiskt dras ifrån på nästa löneutbetalning och förskottsdelen blir även korrekt beskattad.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Jag skulle hanterat det som så att jag lägger in löneart 1313 på 7 000 kr vilket ju är det förskottet eller lånet eller vad vi ska kalla det för, som den anställda fått. Det uppstår då en skuld på mellanskillnaden av nettobeloppen som fanns kvar på lönekörningen efter föräldraledigheten, och avdraget på 1313. Denna bokas automatiskt upp på löneart 9315, och kommer även automatiskt att dras som ett nettoavdrag på nästa lönekörning. Arbetsgivardeklarationen tar inte hänsyn till lånet som den anställda fått. Den kommer alltså att ta upp bruttobeloppet och skatten som vanligt, utan någon hänsyn tagen till löneart 1313 eller att den anställda inte fått utbetald någon lön.

På nästa lön dras skulden automatiskt av med löneart 9325, och minskar nettobeloppet med resterande del av förskottet först då.

Slutkontentan blir alltså att vi delar upp avdraget för förskottet, då vi inte kunde dra allting på en och samma gång.

/Karl
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för ditt svar. Då vet jag hur jag ska hantera detta på rätt sätt.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Rent programtekniskt fungerar ju detta bra, men man kanske ska vara medveten om att förskott ska återbetalas i samma månad som de erhålls. Om detta ej sker ska förskottet hanteras som en lön och skatt och arbetsgivaravgift ska utgå.

//Tina