Ordning för utbetalningar och låsningar - Lön 300/600

• 1
  • Idé
  • Uppdaterades för 5 år sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Vi har två utbet. datum per månad på mitt företag. Den som utbetalas senast i månaden är den som tar längst tid, därför börjar jag alltid men den. När jag sedan startar upp den tidigare utbet och klickar i namnen för den så svarar datorn att jag har en lönekörning med senare datum och sedan är det stopp där. Tanken är då att jag skall gå in och klicka bort den senare lönekörningen så den inte är låst eller utskriven. Inte ens om jag markerar den som utbetalad så kan jag komma förbi "spärren". Om jag går in och låser upp en lönekörning ändrar sig de redan färdiga lönespecarna för den som har senare utbet.datum.  Alltså, jag VET att jag har en senare utbet på gång och kan ansvara för det själv. Vänligen tag bort denna spärr så jag kan arbeta fritt i mitt program.
Foto på Maria

Maria

• 120 poäng 100 badge 2x thumb
  • helförbannad på detta!

Publicerades för 5 år sedan

• 1
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 93,612 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Jag tar givetvis dina synpunkter vidare till vår utvecklingsavdelning.

Däremot tänker jag att det inte borde vara några problem att skapa båda lönekörningarna samtidigt, jobba med lön nummer 2 om den tar längre tid, men att du inte låser den. Eller finns det någon särskild anledning till varför du låser lönekörningen? 

/Anna
Foto på Britt Inger

Britt Inger

• 406 poäng 250 badge 2x thumb

Jag håller med Maria här, känns som en onödig spärr. Och jag förstår att hon låser den, det går ju inte att skriva ut lönespecar mm om man inte låst den, och är det den "större" körningen så kanske man vill lägga in betalningen på banken via Lönelista (är inte alla som vill köra fil).

Tycker överhuvudtaget att det finns en hel del "onödiga" spärrar o Lön 600, gamla Lön Special var betydligt enklare att jobba i tycker jag.

Foto på Maria

Maria

• 120 poäng 100 badge 2x thumb
Hej!
Vad roligt att någon förstår mig!! På det här företag sänder jag ut alla lönespecar till de anställda för att de skall få kolla dem för att se om de missat att rapportera något till mig, eller om jag missat att ta med något på deras lön. Det kan jag inte göra, så vitt jag förstår, om jag inte låser lönekörningen först. Maria
Foto på christel

christel

• 2,228 poäng 2k badge 2x thumb
Ja, "onödiga" spärrar är det tyvärr gott om i Lön 600..
Foto på Malin Sköld

Malin Sköld, Fd Produktansvarig Visma Lön

• 9,962 poäng 5k badge 2x thumb

Hej!

Först och främst vill jag tacka för era synpunkter gällande ordningen för utbetalningar och låsning av lönekörningarna. Vi har i dagsläget inga planer på att förändra detta.

Anledningen till att det fungerar som det gör är att det finns bakomliggande regler för att bl.a. snabbval som sjuk och semester ska kunna räkna rätt.
Det går att skriva ut lönebeskeden innan lönekörningen blir låst, till exempel via Utskriftscentralen, men då tillkommer en markering på utskriften att de är preliminära just eftersom lönekörningen fortfarande är öppen och kan förändras.

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.